Khamis, September 01, 2011

Si buta beraya

Ok, ini cerita orang buta beraya.

Saudara Hashim ishak. Pada malam hari raya, beliau dan keluarga begitu sibuk. Pada setiap tahun, ada kumpulan takbir raya yang akan datang bertandang ke rumahnya untuk bertakbir raya. Itu rutin tiap tahun di taman tempat tinggal beliau. Pada tahun ini, mereka kumpulan takbir dihidangkan dengan ayam goreng dan beberapa hidangan lain.

Pada hari raya pertama, beliau dan keluarga sibuk pergi beraya di beberapa tempat di Melaka. Antaranya, beliau pergi beraya di rumah speaker DUN Melaka. Selepas solat sunat aidil fitri, beliau dah mula bertolak dan sampai ke rumah semula pada lebih kurang jam 6:00 petang. Pada sebelah malamnya, keluar lagi untuk beraya ke beberapa tempat.

Pada hari raya kedua sebelah pagi, beliau dan adik-beradiknya berkonvoi untuk pergi beraya ke beberapa tempat di Melaka. Beliau pergi beraya di rumah salah seorang yang berhormat Adun melaka.

Beliau juga pergi beraya di rumah salah seorang ahli SBM melaka dan beliau dijamu dengan hidangan choclat dodol. Apa tu choclat dodol, kenalah tanya beliau. Dan pada hari ini iaitu raya ketiga, beliau telah berkesempatan menelefon ke stesen Muzikfm untuk memberi ucapan selamat hari raya kepada semua ahli SBM.

Itulah dia laporan yang diberikan oleh Hashim Ishak dari melaka.

nasir pengerusi SBM Terengganu. Pada petang hari raya, beliau telah pulang ke rumah mertuanya dan akan balik semula pada hari Jumaat.

Mohd Fekeri Jusoh. Setiausaha agung SBM pada tahun ni beraya di kampungnya di Kelantan. Itu yang dimaklumkan dalam sms-nya kepada saya pada malam raya.

Mohd Rosmadi Ibrahim. Beliau juga beraya di Kelantan.

Rosnah Ahmad. Dua hari sebelum raya iaitu pada hari Ahad, beliau sibuk mengemas rumah. Pada hari raya pertama dan kedua, beliau sibuk beraya ke rumah kawan-kawan di KL. Beliau tak balik kampung. Beliau hanya cuti tiga hari iaitu dari Selasa hingga Khamis sahaja.

Itulah antara kawan-kawan empunya cerita raya.





Arkit blog