Khamis, Jun 28, 2007

Ikim.fm platform terbaik mengembangkan dakwah islamiah


Beberapa hari yang lalu, siaran Ikim.fm telah dapat didengari di sebahagian kawasan Pulau Pinang melalui 102.7 FM yang dipancarkan dari Bukit Genting Balik Pulau.



Ikim.fm adalah sebuah stesen radio yang dikendalikan oleh pihak Ikim (Institut Kefahaman Islam malaysia) dan radio ini adalah radio berunsur islam.



Siaran radio ini adalah platform terbaik untuk mengembangkan dakwah islamiah kepada penduduk Malaysia. Tapi sayang, saya lihat siaran ini sepertinya tidak mensasarkan kepada pendengar-pendengar yang bukan melayu di malaysia ini. Saya berkata demikian kerana, siaran ini disiarkan dalam bahasa arab, inggeris dan melayu.



mengapakah mesti disiarkan dalam bahasa arab dan inggeris? mengapakah tidak ianya disiarkan dalam bahasa tamil dan cina?



Seperti yang kita ketahui, golongan terbesar di Malaysia ialah golongan melayu, india dan cina. Mengapakah Ikim.fm tidak memikirkan hal ini? Saya fikir, belum terlambat bagi Ikim.fm untuk mengubah keadaan ini.



Dan lagu-lagu yang disiarkan saya cadangkan, janganlah tertumpu pada lagu-lagu nasyid sahaja. Bolehlah masukkan lagu berentak perlahan. Dan nasyid pula kalau boleh, cuba dapatkan nasyid cina, inggeris dan bahasa-bahasa lain.



Saya yakin, jika sekiranya Ikim.fm disiarkan dalam bahasa melayu, cina dan tamil, sudah pastinya ia akan mendapat sambutan yang hangat dari semua penduduk di Malaysia ini. Dan bolehlah menjalankan dakwah islamiah dengan agak lancar.


0 ulasan:





Arkit blog