Sabtu, Ogos 30, 2008

Lelaman web SBM

persatuan Bagi Orang Buta Malaysia atau rengkasnya SBM, kini telah mempunyai laman sesawangnya sendiri.

 

Untuk melawat ke laman sesawang SBM, sila ke SBM

Terima kasih Pak Lah

Belanjawan 2009 telah dibentangkan petang semalam.  Ianya dikatakan belanjawan untuk rakyat.

 

Terima kasih pada Pak Lah kerana telah sedikit sebanyak telah memberi bantuan pada warga oku.  Sekurang-kurangnya, ia dapatlah meringankan beban warga oku yang tidak dapat bekerja.

    Namun, masih banyak lagi keperluan-keperluan golongan oku yang perlu diberi perhatian oleh pihak kerajaan.  jadi diharapkan agar pihak kerajaan akan dapatlah berbincang dengan NGO oku untuk memenuhi keperluan-keperluan yang kami perlukan.

Manfaat elaun OKU

Daripada: cahaya
Dihantar pada: Sabtu, August 30, 2008 1:11 PM


KUALA LUMPUR: Pemberian elaun sara diri bulanan kepada orang kurang upaya (OKU) yang tidak mampu bekerja diharap dapat digunakan sebaik mungkin oleh golongan itu menyara kehidupan mereka.

Presiden Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB), Senator Datuk Dr Ismail Md Salleh, berkata pemberian elaun itu memberi banyak manfaat kepada golongan itu walaupun jumlahnya kecil bagi mengelakkan mereka terus berada dalam kemiskinan tegar.

Katanya, walaupun dalam jumlah yang sedikit tetapi ia menunjukkan perubahan positif dan mampu menjadi batu loncatan kepada golongan itu terus memperjuangkan nasib.

"Kita faham kerajaan tidak suka memberi elaun secara percuma kerana bimbang negara ini akan menjadi negara kebajikan tetapi melalui perjuangan kita sejak beberapa tahun lalu, kita meyakinkan kerajaan mengapa perlunya pemberian elaun berkenaan," katanya.

Khamis, Ogos 28, 2008

The Star Online Unfair deal for the blind

Dipetik dari akhbar The Star Online.
 
 

Unfair deal for the blind

LIFE has never been easy and if you're disabled, it gets tougher.

Earlier this year, 31-year-old blind entrepreneur Allan Wong wanted to open a savings account at a bank in Kepong.

However, the bank officer refused to give him the application form as the bank policy did not allow a blind person to own an independent account.

Not easy: Allan Wong (right) at the ATM machine in KL Sentral to withdraw cash from the counter. With him are other fellow mates who also have banking problems due to their condition.

Disappointed, Wong went to another bank in Kepong and received a similar response from the bank officer.

"I was told that if I were to have an account it must be a joint account with a sighted person and the ATM card must be under the person's name as well," he said at a press conference held at KL Sentral on Aug 23.

His friend, Ajong Sidim, 52, had managed to apply for an ATM card for himself. However, when he went to collect his pin number from the bank, the bank manager said Sidim had no right to apply for the card in the first place due to his condition.

"I argued with him that I was given the application form by the bank employee and the person was aware of my condition. But the manager refused to give me the pin number," said Sidim.

Mokhtar Soom, 53, experienced other issues with the local bank services.

He was made to get a waiting number and had to wait for his turn as there were no special counters for the disabled and the elderly.

"I can hear the number being announced but how am I suppose to know the number on my ticket? There are some banks with special counters which makes it convenient for us.

"On another incident, when I went to apply for a housing loan, I was told by the staff member to bring three copies of the sales and purchase agreement but when I returned with it, they refused to give me a loan saying that I was an 'income earner'. Isn't that a good thing," said Mokhtar.

For Gunabal Govindasamy he felt that the banks have marginalised the blind by not allowing them to own an independent bank account.

He said banks were only interested in its own security.

"Some of us are lucky to have ATM cards as these banks most probably overlooked our condition. And we know how to use these cards at the ATM machine because we have memorised the procedures. Otherwise, there is no Braille on the punch points or any voice system like it is in Singapore," he said.

Govindasamy added that they had been e-mailing the Bank Negara and the Finance Ministry about their banking problems but nothing had been done so far.

"Due to this discrimination we have not been able to make progress in our business ventures. It has also led us be victims of house robberies, snatch thefts because we are forced to keep our cash with us," he said.



Selasa, Ogos 19, 2008

The Star: Rights of disabled people to be taken care of




Monday August 18, 2008

Rights of disabled people to be taken care of

BY LOONG MENG YEE,


THE Persons with Disabilities Act 2008 has been gazetted and came into force on July 7. This is the first rights-based legislation for people with disabilities (PWD).
 
"With the enforcement of the Act, PWDs will be able to enjoy better public transport facilities, amenities and services.
"They will also have equal opportunities to health, education, information, communication and technology, habilitation and re-habilitation, improved employment opportunities as well as sports, leisure and cultural life," said Women, Family and Community Development Minister Datuk Dr Ng Yen Yen.
 
"At this point, it is too early for us to assess the effectiveness of the Act.
 
"Issues affecting the development and well-being of PWDs are cross- cutting, from rehabilitation to housing and social safety.
 
"Therefore, the responsibility to ensure the PWDs enjoy the rights enshrined in the Act has to be shared by all.
 
Fight for our rights: Dr Ng (fourth from right) and the rest of the team in the National Council for the People with Disabilities.
 
"The ministry and the National Council for Persons with Disabilities established under this Act will have to play a crucial role to address and bring foward issues affecting PWDs," said Dr Ng at the first council meeting recently.
 
She added the council would oversee, co-ordinate and evaluate the implementation of the National Policy and National Plan for Action relating to PWDs.
 
Dr Ng said Malaysia had moved from charity-based to rights-based to address the issues affecting PWDs. The Department of Social Welfare was committed to the cause of ensuring full participation of PWDs into society.
 
"The department had introduced rights-based programmes such as Disability Equality Training and Independent Living to PWDs.
 
"Community-based rehabilitation is promoted and further strengthened to provide early intervention, rehabilitation and training for PWDs in their own community.
 
"So far, the welfare department supports 379 community-based rehabilitation centres, benefiting 12,000 PWDs," said Dr Ng.
 
Until May, there were 229,325 PWDs registered with the Welfare Department.
 
This figure was way too low for the World Health Organisation estimate of between 5% and 10% of the population.
Going by that estimate, Malaysia should be registering 1.3 to 2.6 million PWDs. Dr Ng urged those who had not registered to do so.

Isnin, Ogos 18, 2008

KL 2008 siri 2 bahagian satu

Salam sejahtera.  Kita berjumpa lagi.  Sekarang ni, streamyx dah tak boleh pakai.  Sebab ada penukaran kabel kat tempat aku ni.

    Dan sekarang, nak bercerita pula tentang lawatan yang baru berlalu ni.  Agak pendek sahajalah cerita dia ni.

 

Khamis 7 Ogos.

    Jam 9:45 pagi, aku bertolak dari rumah untuk ke stesen bas Sungai Nibung untuk menaiki bas ke Kuala Lumpur.  Aku ke pekan Bayan Lepas untuk mengambil Ah Hong.  Kemudian, terus menuju ke stesen bas Sungai Nibung.

 

    Sesampainya di sana, kami telah dibawa ke tempat menunggu bas oleh petugas di sana.  Apabila sampai di tempat bas diletakkan, bas telah sedia ada namun, pintu bas, masih lagi belum dibuka.  jadi kami berdirilah kat situ menunggu pintu bas dibuka.  Masa kami sampai di stesen bas, jam baru saja pukul 10:15 pagi.

 

    Apabila pintu bas dibuka, kami dibawa naik oleh salah seorang pemandu.  Tiket kami diperiksa.  Kami duduk di kerusi yang berdekatan dengan pemandu.  Kami seperti biasa, menaiki bas Trans nasional.  Kami lebih selesa dengan bas Trans nasional kerana beberapa sebab.  Pertama, basnya selesa dan penghawa dinginnya bagus.  keduanya rekodnya baik dan ketiga ianya memberikan potongan 25% kepada golongan oku.

 

    Kini, kami sudah mendapat tempat duduk.  Bas Trans Nasional ni, pemandunya selalu membuka siaran Sinar FM.  Wah, dapatlah dengar Sembang Sinar bersama Aby Fana.

 

    Jam 10:30 pagi, bas memulakan perjalanannya.  pada pagi tersebut juga, cuaca agak mendung.  Nampaknya, ada tanda-tanda, nak hujan.

 

    Di tengah perjalanan, hujan lebat telah mula turun.  Tapi, bukan semua tempat.  Ada sesetengah tempat, matahari memancar dengan terik sekali.

 

    Bas berhenti di Kedai Petronas di Perak.  itu dah dekat nak masuk Kl dah tu.  Di sana para penumpang diberi masa 20 minit untuk pergi tandas dan membeli makanan ringan.  Aku tidak turun di situ.  Ah Hong sahaja yang turun.  Aku duduk sambil mendengar radio.

 

    Tidak lama kemudian, para penumpang dah mula kembali ke bas.  Ah Hong masih lagi belum.  Aku telah terdengar salah seorang penumpang memberitahu bahawa penghawa dingin dalam bas itu amat sejuk sekali.  "Wah, kiri dan kanan semua aku kena, tak tahan o."  Beritahunya dalam loghat hokkien.

 

    Tidak lama kemudian, Ah Hong kembali semula.  Dia membeli sekotak besar air kekwa dan juga dua bungkus keropok udang.  Semuanya berharga RM 2.60 sahaja.  Wah, begitu murah sekali.  Bungkusan keropok pun nampak besar jugak.

 

    20 minit kini telah berlalu.  Bas telah memulakan perjalanannya kembali.  Aku dan Ah Hong pun makan keropok yang kami beli.  Dalam sebungkus, ada empat keping besar.  Jadi, kami makan dua keping tiap sorang.  Bau keropok itu, amat wangi sekali.

 

    Selepas itu, kami nak minum air kekwa.  Tapi malangnya, kami tak reti pulak nak bukak penutup kotak air itu.  maka, terpaksalah kami mencari mana dia tempat buka penutup kotak air itu.  Dan akhirnya, kami ketemu jua.  Sekotak besar air kekwa, habis kami sapu.  Wah, leganya bukan main lagi.

 

    Kini, bas telah memasuki kawasan Kuala Lumpur.  Hujan lebat turun di Kuala Lumpur.  memang amat lebat sekali.  Dan akibatnya, telah berlaku kesesakan di bandaraya Kuala Lumpur.  Bas kini telah mula berjalan perlahan.

 

    Tiba-tiba telefon Ah Hong berdering.  Rupanya Lim Kooi Yong telah menelefon beliau.  Kooi Yong ingin tahu harga teksi di Kl.  Ah Hong memberitahunya supaya menelefon kembali pada jam lima petang ke atas.

 

    Lebih kurang jam 3:15 petang, kami telah tiba di stesen bas Jalan Duta.  kami dan beberapa penumpang yang lain pun turunlah di stesen itu.  Hujan lebat masih lagi turun.  nampaknya, tiada tanda-tanda menunjukkan yang hujan lebat ini akan berhenti.  Wah, teruk ni.

 

    Sebelum pergi mencari teksi, kami pergi ke tandas dulu sebab dah tak tahan dah.  Tangki dah penuh.  Kami dibantu oleh orang untuk ke tandas.  Wah, tandas kat sana, dilengkapi dengan kipas pengering.  Anginnya panas.

 

    Selepas itu, kami pun dah nak keluar dari tandas.  kami berjalan mencari pintu keluar.  Tiba-tiba kami terjumpa satu pintu.  kami pun membelok ke kiri mengikut arah pintu.

 

    "Eh!  Eh!  Eh!"  "nak ke mana ni?"  Tegur seorang lelaki.  "kami nak keluar dari tandas."  Kami menjawab.  "Ini bilik mandi ni."  "Ini bukan pintu keluar."  Lelaki itu menjawab sambil tergelak.  Kemudian, dia pun membawa kami keluar dari tandas itu.

 

   Selepas itu, kami meminta bantuan orang di situ untuk membawa kami ke perhentian teksi untuk membeli kupon.  Hujan lebat masih lagi turun dan tiada tanda akan berhenti.  Kami telah dibawa ke perhentian teksi.

 

    kami kini telah berada di kaunter untuk membeli kupon.  "Encik, kita nak ke Brickfields."  "Berapa ringgit?"  Ah Hong bertanya kepada petugas di kaunter.  "Brickfields ya, sebentar encik."  jawab petugas kaunter itu.  Suaranya lembut sekali.  Petugas tu ialah seorang perempuan.

 

    "RM 13.20 encik."  jawab petugas kaunter itu ringkas.  Harga tiket pun dibayar.  "Wah, dah naik RM 1.20 dah."  Beritahu Ah Hong kepada aku.  yalah semuanya naik kini.  Apa nak buat?

 

    Selepas kupon dibeli, kami pun terus dibawa ke teksi yang telah sedia menunggu kami.  Kami memberitahunya supaya menghantar kami ke Brickfields dan turunkan kami di hotel New Winner.

 

    Sesampainya di New Winner, pemandu teksi itu membawa kami sampai ke pintu hotel.  Kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada pemandu teksi itu.  Pemandu teksi itu pun beredar pergi.

 

    "Ha, dah datang lagi."  Sapa petugas hotel apabila kami masuk ke hotel New Winner itu.  kami pun membuat tempahan bilik.  Untuk empat hari dan tiga malam, kami dikenakan bayaran RM 198.  jadi, kami kongsilah seorang separuh.  Kami diberi bilik bernombor 106 di tingkat satu.

 

    Setelah selesai proses pendaftaran dan pembayaran, kami dibawa ke bilik kami oleh seorang petugas wanita warga Indonesia.  Biliknya agak sempurna.  Semuanya ok kecualilah tv yang bermasalah.  Masalahnya ialah suara.

 

    Apabila petugas itu telah pergi, kami pun mulalah, meraba-raba di persekitaran bilik itu.  Yang penting sekarang, kami nak cari di manakah letaknya plug supaya kami boleh charge telefon dan memasang radio.

 

    Sayangnya, kami hanya menjumpai satu sahaja plug.  Plug itu terletak dekat tv.  Wah, ini sudah masalah besar.  Jadi nampaknya, terpaksalah kami mencari soket double plug supaya dapat buka radio.  Ini sudah sangat leceh punya kerja.

 

    Sebelum tindakan selanjutnya, kami turun pergi minum teh terlebih dahulu.  Semasa menyerahkan kunci, kami telah bertanyakan di mana nak beli double plug itu kepada petugas di kaunter.  Petugas tersebut telah bermurah hati meminjamkan double plug itu kepada kami.

 

    Kami pergi ke sebuah kedai yang terletak berhampiran dengan hotel Lido untuk minum.  Di situ, aku makan enam biji pisang goreng dan Ah Hong makan tiga biji.  kami hanya minum air suam sahaja.  Hujan pula, belum nampak tanda-tanda akan berhenti.

 

    Selepas minum, kami kembali semula ke bilik kami.  kami mencuba double plug yang diberikan oleh petugas tadi.  Rupanya double plug itu ada masalah.  Maka, terpaksalah kami menelefon ke kaunter untuk memaklumkan masalah yang sedang kami hadapi ini.

 

    Tidak lama kemudian, seorang petugas hotel telah datang.  petugas ni seorang perempuan.  Suara dia ni, sengau.  Dia ni cina.  Dah berumurlah ni.  Beliau cuba memperbaiki plug tersebut.  "kalau ada apa-apa masalah, boleh hubungi saya, Hellen."  Beritahu perempuan itu dalam bahasa hokkien.  "Tapi nanti, saya dah nak balik dah."  Tambah si Hellen lagi.

 

    "Kamu datang dari mana?"  Hellen bertanya dalam bahasa cantonese.  "Kami dari Pulau Pinang."  Jawab Ah Hong.  Agak panjang juga kami berbual sambil beliau cuba memperbaiki plug yang bermasalah itu.

 

    "Ok, sekarang, plug tv ni dah rosak."  "Kamu semua jangan usik, nanti saya panggil orang datang tengok."  Beritahu si hellen panjang lebar.  Dia pun beredar dari bilik kami.

 

    Tidak lama kemudian, muncul seorang lagi petugas hotel.  Kali ni, orang indon pula.  "Ada plug lagi di sebelah sana."  Beritahu petugas tersebut.  Beliau pun menunjukkan kepada kami dua lagi plug yang terdapat di dalam bilik tersebut.

 

    Ok, sekarang, masalah dah selesai.  Jadi, dapatlah kami charge handphone dan mendengar radio serta tv.  kami pun menyerahkan double plug itu kepada petugas itu supaya dia dapat menyerahkan kembali plug itu kepada petugas di kaunter.  Wah, lega sekali aku.  petugas itu pun beredar.

 

    Telefon Ah Hong berdering.  Itu mesti Lim Kooi Yong yang menelefon.  Aku meneka.  Rupanya, tekaanku tepat sekali.  Kooi Yong sekali lagi telah menelefon Ah Hong untuk bertanyakan tentang teksi dari Jalan Duta ke Brickfields itu.  maka Ah Hong pun menerangkan kepada Kooi Yong dengan panjang lebar tentang teksi dari Jalan Duta ke Brickfields tu.

 

    jam lebih kurang 6:00 petang, sekali lagi telefon Ah Hong berdering.  Rupanya kali ini, Bok Kiat yang menelefon Ah Hong.  Ah Hong beritahu, Bok Kiat nak mengajak kami keluar makan malam.  Wah, itu sudah sesuatu yang sangat bagus ni.  Ah Hong memberitahu, dia akan menelefon balik pada jam 7:00 malam nanti.

 

    Menghampiri jam 7:00 malam, tiba-tiba, telefon aku berdering.  Aku menjawab panggilan tersebut.  "Encik, apa pasai hang tak sebut nama aku?"  Kedengaran suara seperti orang kena selsema di hujung gagang telefon.  Oh, Yusuf yang telefon.  Ni mesti dia kena selsema ni.

 

    "Oh, aku tak sebut nama hangkah?"  Aku bertanya ingin kepastian.  "Yalah, dia kata, hang cuma sebut cikgu, dia mana kenai?"  "hang ni menyusahkan betoilah."  Yusof berkata.  "Oh, itu macam no"?  "Patutlah dia tak kenai pun."  Aku menjawab.  "ha tak palah no?"  Aku berkata.  kemudian, talian pun diputuskan.

 

    Ah Hong sekali lagi menelefon Bok Kiat.  Bok Kiat beritahu, dia akan menunggu kami di depan kedai urutnya.  kemudian, talian pun diputuskan.

 

    Kini, jam sudah 7:00 malam.  Aku dan Ah Hong pun bergerak turun ke tingkat bawah.  Kami keluar dari pintu hotel.  Di luar, hujan kini sudah tidak lebat lagi.  Tapi, ianya telah bertukar menjadi hujan renyai-renyai.  Kami meredah hujan itu untuk ke tempat yang dijanjikan dengan Bok Kiat tadi.

 

    Bok Kiat telah menunggu di depan kedai urut tersebut.  Apabila kami bertemunya, kami dibawa ke sebuah kedai yang dipanggil kedai Woo Tee.  Dan di pertengahan jalan, kami telah terserempak dengan seorang teman lama kami iaitu Chooi Ah Eng.

 

    "Ah Eng," aku memanggil.  "Ya, eh ini siapa?"  Ah Eng bertanya dalam loghat hokkien.  "Ini aku Khai Eong."  "Tak kenal aku lagi?"  Aku bertanya.  "Oh Khai Eong."  "Mana nak kenal, dah lama tak jumpa."  Ah Eng membalas.

 

    Apabila sampai di suatu persimpangan, kami telah berpisah dengan Ah Eng sebab dia akan pulang ke rumah.  Sementara aku dan Ah Hong serta Bok Kiat terus ke kedai makan yang telah disebutkan tadi.

 

    Kami telah sampai di kedai makan tersebut.  Kat kedai tu, mejoriti mereka bercakap dalam loghat cantonese.  Wah, ini sudah kacau.  Sudahlah aku tak faham dengan bahasa cantonese ni.  nampaknya, kena minta tolong Ah Hong atau Bok Kiatlah ni untuk pesan makanan.  Di kedai itu, aku makan sa ho fan kalau tak salahku.  Aku hanya minum air suam sahaja.  Ah Hong ada makan nasi dan juga beberapa jenis lauk.  Dan sambil makan, kami berbual-bual.

 

    Ada banyaklah topik yang dipersembangkan.  Kalau nak tulis, sampai raya tahun depan pun tak habis bahagian pertama ni.  kami makan perlahan-lahan.  Kedai Woo Tee akan menutup operasinya pada jam 9:00 malam.

 

    Lebih kurang satu setengah jam selepas itu, kami sudah pun selesai makan.  Setelah selesai makan, kami pun beredar.  Bok Kiatlah yang belanja kami makan.  Jadi, terima kasihlah diucapkan kepada beliau.  Kira harganya kira ok sahajalah.  Nak kata mahal pun, ya jugak.

 

    Kami berpisah dengan Bok Kiat apabila sampai di depan kedai urut tempat kerjanya.  Pada masa itu, hujan renyai-renyai masih lagi turun.  Tiada tanda-tanda akan berhenti pun.  Aku dan Ah Hong terus berjalan pulang ke hotel New Winner.

 

    Kami berehat di bilik.  Seperti biasa Ah Hong membuka radionya.  Dia mendengar siaran Trax FM.  Siaran bahasa inggeris tu.  Aku pula, berehat di atas katil.  Nak buka tv pun, tiada rancangan yang menarik untuk didengar.

 

    Jam 11:15 malam, sekali lagi, aku dan Ah Hong turun.  Kami merancang nak pergi makan roti canai pula.  Ah Hong kata, dia nak bawa aku ke gerai Shanti untuk makan roti canai sebab roti canai dia sedap.  Wah, elok jugaklah sebab aku tengah lapar ni.

 

    Apabila kami keluar dari hotel, hujan rintik-rintik.  nampaknya kesan hujan lebat pada petang tadi, masih lagi belum berhenti sepenuhnya.  Ah, tak pedulilah semua tu.  Asalkan dapat makan roti canai.

 

    Kami berjalan kaki sahaja ke kedai Shanti tu.  Maklumlah, dekat sahaja.  Ah Hong membawa aku melalui sebuah jalan pintas.  jalan pintas itu merentasi suatu lorong kecil yang menuju ke rumah Leng Ki.  Wah, lorong itu sunyi sekali.  Ini amat merbahaya sebab macam-macam perkara boleh berlaku.  Ada kisah-kisah memberitahu di lorong tersebut, selalu berlaku kes-kes jenayah.  Ini yang merisaukan aku.

 

    kami berjalan agak laju untuk melintasi lorong yang sunyi-sepi itu.  Akhirnya, kami melepasi lorong tersebut.  Kini, kami telah tiba di gerai Shanti.

 

    Gerai Shanti ni terletak di koridor rumah pangsa dan ianya berdekatan dengan rumah Moktar Soon dan juga Leng Ki.  Tempat tu kalau belah siang, ramailah orang.  Tapi kalau malam, sunyi jugak.  Semasa kami sampai, ada beberapa pelanggan sedang menikmati makanan di gerai itu.

 

    Di sana, aku memesan tiga keping roti canai dan kuah dal.  Sementara Ah Hong pula memesan telur goreng dardar.  Itulah telur kegemaran Ah Hong.  Begitulah dia beritahu aku.  Sementara untuk minuman, kami memesan air suam sahaja.  Nak berjimatlah katakan.

 

    Setelah selesai makan, jam sudah pun menunjukkan pukul 12:00 tengahmalam.  kami sudah bersiap untuk pulang ke hotel.  Tetapi kali ini, kami tidak akan menggunakan jalan pintas lagi.  Sebabnya, ianya amat merbahaya sekali.  kami akan menggunakan jalanraya utama untuk balik ke hotel.

 

    Setelah sampai di hotel, aku menggosok gigi sementara Ah Hong pula merendam gigi palsunya dalam cawan.  Itulah rutin hariannya sebelum tidur.  Itulah yang dia beritahu.

 

    Pada malam itu, entah kenapa, Ah Hong langsung tidak dapat tidur sampai ke pagi.  Dia sendiri pun tidak tahu kenapa.

 

Bersambung.

Ahad, Ogos 17, 2008

Penubuhan Majlis Kebangsaan Bagi OKU Untuk Bangunkan Golongan Itu, Kata Ng Yen Yen

Penubuhan Majlis Kebangsaan Bagi OKU Untuk Bangunkan Golongan Itu, Kata Ng Yen Yen


KUALA LUMPUR, 14 Ogos (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah menubuhkan Majlis Kebangsaan bagi Orang Kurang Upaya (OKU) yang berperanan membantu kerajaan membangunkan golongan tersebut.

Majlis yang dipengerusikan oleh Menterinya Datuk Dr Ng Yen Yen mempunyai 20 anggota yang terdiri daripada wakil-wakil kerajaan, OKU dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang pakar dalam bidang penjagaan OKU.

Ng berkata majlis yang ditubuhkan 1 Ogos lepas berfungsi menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan Dasar Negara dan Pelan Tindakan Negara yang ada hubungan dengan OKU.

"Penubuhan majlis itu adalah bagi menyalurkan maklumat serta cadangan program, memantau dan menilai kesan dasar yang dilaksanakan," katanya semasa mempengerusikan mesyuarat pertama majlis itu di sini, hari Khamis.

Beliau berkata majlis itu menggantikan Majlis Penasihat dan Perundingan bagi OKU yang ditubuhkan pada 1998.

Antara anggota majlis itu adalah Ketua Setiausaha kementerian berkenaan Datuk Faizah Tahir, Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Meme Zainal Rashid, Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail, Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican dan Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan Datuk Markiman Kobiran.

"Kerajaan juga telah meluluskan Pelan Tindakan Nasional OKU serta Akta OKU 2008 yang baru dikuatkuasakan 7 Julai lepas," katanya.

Sementara itu, Ng menyeru OKU agar berdaftar dengan kementerian atau Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi membolehkan mereka mengisi 10,000 pekerjaan yang ditawarkan kerajaan untuk golongan itu.

"Kerajaan setuju sediakan 10,000 peluang pekerjaan kepada OKU, tapi hanya 50 permohonan sahaja diterima," katanya.

Beliau berkata sehingga Mei tahun ini, seramai 229,325 OKU berdaftar dengan JKM sedangkan kementerian menganggarkan terdapat antara 1.3 dan 2.6 juta OKU di negara ini.

Terdahulu, Ng merasmikan majlis Sesi Taklimat bertajuk "Development of People With Disability (Australia Experience)" yang merupakan sesi pembelajaran sepanjang hayat mengenai perkongsian pengalaman Australia dalam mengendalikan dan menguruskan OKU antara NGO dengan pihak kerajaan.

-- BERNAMA

Jumaat, Ogos 15, 2008

Ditolak Perkeso, OKU rayu simpati

Daripada: cahaya
Dihantar pada: Selasa, August 12, 2008 9:08 PM


Ditolak Perkeso, OKU rayu simpati
Wan Nasru Ahmad
Tue | Aug 12, 08 | 1:03:40 pm MYT

PULAU PINANG, 12 Ogos (Hrkh) - Kemelut ekonomi yang melanda negara ekoran kenaikan harga komiditi minyak dan barangan menyebabkan ramai pekerja yang sihat tubuh badan kehilangan punca pencarian apatah lagi mereka yang kurang upaya.

Seorang pekerja Indah Water Pulau Pinang,Roslan Mohd Ali, 45, telah kehilangan sebahagian kaki kirinya akibat penyakit kencing manis yang dialaminya.

Beliau yang tinggal di Flat Seratus Sungai Pinang menyara isteri dan 5 orang anaknya yang masih bersekolah dari darjah 4 hinggalah tingkatan 5 dengan pendapatan sebagai pemandu lori Indah Water.

Image"Kaki saya terpaksa dipotong pada penghujung Mac yang lalu dan saya terlantar di Hospital Pulau Pinang selama 2 bulan. Semasa berada di hospital saya membuat permohonan tuntutan Perkeso buat kali ketiga bagi tujuan menampung perbelanjaan keluarga dan perubatan saya tapi semuanya hampa,"katanya pada Harakah ketika menziarahinya di hospital berkenaan.

Terangnya, permohonan ditolak dengan alasan masih sihat dan boleh lagi bekerja walaupun kehilangan sebelah kaki.

Sebelum ini, pada Jun 2007 Roslan telah membuat tuntutan yang sama ketika mengalami masalah pendarahan di kaki kiri dengan Perkeso Pulau Pinang namun ditolak dengan alasan yang sama dan diperakukan oleh Pengarah Hospital Pulau Pinang ketika itu iaitu Dr Hassan Merican. Ketika itu kaki beliau mengalami pendarahan dan bernanah.

"Saya buat permohonan kedua pada September 2007 namun tetap ditolak Perkeso dan turut disahkan oleh Dr Hassan Merican dengan alasan yang sama," ujarnya kesal.

Setelah kaki dipotong tambahnya, beliau membuat permohonan ketiga dan di dalam surat jawapan Perkeso dilampirkan salinan pengesahan doktor. Kali ini Pengarah Hospital Pulau Pinang yang baru Dr.Juita Ghazalie yang membuat pengesahan.

"Apa yang ingin saya pertikaikan ialah terdapat ralat di mana pada awalnya lampiran itu seolah memberi sokongan yang memberitahu saya tidak berkeupayaan tetapi dibatalkan dan ditanda bahawa saya masih mampu melaksanakan kerja,"jelasnya.

Sehubungan itu, Roslan berharap agar pihak Perkeso dapat meluluskan tuntutan beliau kerana beliau walaupun mendapat kebenaran bercuti dari majikannya namun tidak mendapat pembayaran gaji kerana had cuti bergaji sudah tamat.

Beliau ketika ini terpaksa menghabiskan RM 500 sebulan bagi tujuan membeli ubat dan ulang-alik ke 2hari sekali ke Hospital bagi mencuci luka pembedahan.

Ketua PAS Cawangan Bagan Tambang, Tasek Gelugor, Haji Rashid Mohd Ali yang juga adik kepada Roslan, berharap agar Tabung Kemiskinan Harakah akan dapat membantu adik beliau bagi meringankan beban yang dialami. - mks._
Sekian terima kasih.
Dari Tai Khai Eong.
Mailling List :  http://groups.google.com.my/group/komuniti_oku
Blog :  http://www.sedinginsalju.blogspot.com/
Skype : teddybear510
Windows Live Messenger : toyol_cyber007@hotmail.com

Rabu, Ogos 06, 2008

monalisa, gadis yang tabah, cekal dan tegas

Hello, sudah agak lama aku tidak kemas-kini blog ni.  Maklumlah, sibuk bercampur malas punya pasallah ni.  Apabila ini berlaku, maka, akan tak terkemas-kinilah blog aku ni.

    Dan sekarang, ingin kuceritakan tentang persahabatanku dengan seorang gadis asing.  Monalisa bukan nama sebenar.  Beliau bukanlah orang tempatan.  Beliau orang asing.

 

    Aku mengenali Monalisa melalui skype.  Beliau seorang gadis yang peramah dan riang.  Sentiasa ketawa.  Pendek kata, sentiasa happy.  Susah untuk menjumpai gadis seperti ini.

 

    Rupanya, Monalisa seorang gadis yang peramah.  Kami berbual panjang dan bertukar-tukar fikiran.  Dan kebetulan pulak masa tu, talian di skype tidaklah berapa elok.

 

    Namun, di sebalik kegembiraan Monalisa, terselit kepiluan di hatinya.  Pilu memikirkan sikap keluarga di negara asal yang meminggirkannya kerana beliau adalah seorang yang cacat penglihatan.  Menurut Monalisa, ibunya pernah merungut bahawa kehadiran beliau ini menyusahkan.

 

    menurut cerita Monalisa lagi, semasa dia di sekolah rendah, dia selalu kena denda akibat datang lambat ke sekolah.  Dan pada masa itu, diskriminasi terhadap orang cina di negara beliau agak teruk.  Beliau selalu kena berdiri berjam-jam di luar kelas.

 

    Namun, Monalisa seorang gadis yang cekal dan tabah.  Beliau mengharungi penderitaan ini dengan penuh ketabahan.  Dan akhirnya, beliau berjaya ke universiti di negharanya.

 

    Beliau juga mempunyai seorang teman lelaki.  Tapi malangnya, teman lelaki itu meninggalkannya sebab keegowan lelaki itu.  Teman lelakinya mahukan Monalisa supaya melupakan hasrat dan cita-citanya dan menumpukan perhatian sepenuhnya kepada beliau.  Tetapi, Monalisa tetap dengan pendiriannya untuk meneruskan cita-cita murninya itu.

 

    Aku berasa simpati mendengarkan kisah kehidupan Monalisa itu.  Di sebalik simpatiku itu, aku juga berasa amat bangga dengan sikap dan ketegasan Monalisa demi mencapai cita-citanya yang tinggi itu.

 

    Kami berdua saling bertukar-tukar pengalaman dan saling nasihat-menasihati di antara satu dengan yang lain.  Monalisa seorang gadis yang jujur dan sudi mendengar masalahku.

 

    Itulah kisah Monalisa.

Arkit blog