Isnin, November 05, 2012

Cari punca diskriminasi perkauman

Cari punca diskriminasi perkauman

Nov 4th 2012, 23:38

Artikel sebenar bukanlah artikel ini tetapi komentar saya mengenai pembangunan di Bt Caves, tetapi pihak akhbar tidak berani untuk menyiarkannya dan saya ganti dengan artikel ini. Saya cuba 'lembut' kan artikel tersebut minggu depan, InsyaAllah.

Sinar Harian 5 Nov 2012

Terbaharu, kajian pensyarah kanan Universiti Malaya (UM), Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid Universiti Kebangsaan Malayasia (UKM), mendapati bahawa ramai graduan baru Cina lebih mudah dipanggil untuk temuduga dan mendapat pekerjaan, berbanding dengan orang Melayu, amat menarik perhatian saya.

Isu ini sudah lama saya perkatakan. Saya amat yakin yang mempraktikkan polisi ini adalah syarikat-syarikat ultra kiasu, menunjukkan diskriminasi kaum semakin ketara dalam proses pengambilan pasaran buruh sektor swasta. Syarikat Melayu sendiripun ada yang mempraktikkan perkara sebegini, sebab tidak yakin dengan kemampuan bangsa sendiri.

Bertunjangkan kepada gagasan 1Malaysia, kerajaan hari ini semakin bersifat terbuka. Ramai kalangan bukan Islam telah dilantik memegang jawatan tinggi dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) Petronas, CIMB, Telekom Malaysia dan sebagainya. IPTA juga tidak terlepas, Timbalan Naib Canselor sudah ada di kalangan bukan Islam. Jangan haraplah IPTS bukan Melayu akan melakukannya, kecuali jika ada keuntungan.

Maka tidak hairan jika kita lihat ramai orang Melayu, pegawai kerajaan pencen, bergelar Tan Sri dan Dato, diperalatkan untuk kepentingan bisnes mereka. Perlantikan mereka sekadar untuk mendapat tender dan kontrak. Lebih malang lagi, mereka yang digula-gulakan dengan elaun dan kerusi empuk, langsung tidak berperanan.

Kita ambil satu contoh berdasarkan maklumat rakan-rakan yang bekerja di GLC petroleum terbesar negara. Ultra kiasu yang dilantik sebagai salah seorang pengarah GLC ini begitu bermaharajalela. Kebanyakan kontrak syarikat minyak ini diberikan kepada syarikat bukan Melayu. Manakala, pekerja-pekerjanya diambil kalangan bukan Melayu. Saya tidak kata, tidak boleh. Tetapi biar berpada-pada. Jangan sampai orang Melayu terasa telah diketepikan seperti yang berlaku.

Yang peliknya, orang Melayu berjawatan tinggi di sana, hanya melihat sahaja. Tidak berani melawan menegur atau melawan bos, kerana ultra kiasu ini ‘kamcing’ dengan bos nombor satu. Bos nombor satu ini masih dengan cara hidup nafsi-nafsi. Minuman keras masih menjadi amalan. Amalkanlah sifat sebegini, suatu hari ini, kita akan tahu nasib Melayu di bumi Melayu seperti yang selalu saya peringatkan.

Ultra kiasu, walaupun bilangan sedikit, tetapi mereka amat aktif bekerja siang malam tanpa jemu. Ultra kiasu akan memastikan mereka sentiasa menang di mana sahaja berada. Lebih malang lagi ada kalangan kita yang bersekongkol dengan mereka. Sama juga di tempat saya bekerja. Orang Islam sendiri telah berpakat dengan ultra kiasu untuk menjahanamkan orang Islam sendiri.

Memang agak pelik, bila saya menulis sebegini, seorang Cina yang tidak ada apa-apa kepentingan selalu mengingatkan Melayu sehingga saban hari saya dikutuk. Tetapi apakan daya, semangat keIslaman mengatasi segala-galanya. Tidak mengapalah dikecam dan dihina. Apa yang penting, untuk memastikan umat Islam selamat. Itupun jika mereka mahu sedar.

Bayangkan di kala kerajaan dan anak-anak syarikat terus bersifat terbuka, manakala syarikat ultra kiasu terus mengutamakan kaumnya, bagaimanakah nasib Melayu Islam ini. Perkara ini perlu difikir secara serius oleh kita hari ini. Saya yakin, keadaan yang hampir sama berlaku pada syarikat GLC yang lain seperti Maybank, CIMB, Telekom dan lain-lain.

Kadangkala naik muak melihat syarikat GLC ini, berlagak tidak tentu pasal. Kita yang menyukarkan keadaan sehingga anak bangsa sendiri merempat. Isu penguasaan bahasa asing diperbesar-besarkan, sehinggakan orang Melayu yang rajin, tetapi tidak menguasai pelbagai bahasa dipinggirkan.

Maka dilantiklah orang-orang yang kononnya menguasai pelbagai bahasa. Secara tidak sedar, mereka inilah yang khianat, menjual rahsia kerajaan. Ada yang sanggup menjual rahsia kepada CIA, mengutuk negara sendiri apabila berucap atau membentang kertas kerja ketika berada di negara luar dan sebagainya.

Maka tidak hairanlah hari anak bangsa tidak mendapat tempat dan bahasa Melayu terus merempat. Jika tidak percaya, masuklah ke kedai TM Point, bacalah apa yang tertera di dinding-dinding dan banner mereka. Boleh dikatakan, tidak ada bahasa Melayu digunakan. Semuanya bahasa Inggeris. Ini baharu satu contoh. Pergilah ke GLC yang majoritinya dipimpin oleh orang Melayu. Kenapa ada dalam pemikiran bos-bos yang dilantik memimpin syarikat kerajaan ini, langsung tidak ada sedikitpun dalam kepala mereka untuk mengangkat agenda kebangsaan?

Bandingkan dengan syarikat ultra kiasu yang lain. Masuklah ke bank-bank atau syarikat kepunyaan mereka. Bahasa Melayu hanya ada pada tanda pintu keluar dan masuk. Selebihnya menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa Inggeris. Bahasa Melayu langsung tidak mendapat tempat, sebab tidak penting, tidak komersial. Apa ada dengan bahasa Melayu?

Ini dibuktikan lagi, hasil kajian mereka juga mendapati, walaupun kedua-dua graduan Melayu dan Cina menyenaraikan penguasaan bahasa Cina dan menyatakan mereka lulus dari universiti tertentu mungkin meningkatkan peluang mereka untuk dipanggil temuduga. Namun, syarikat Cina atau dikendalikan orang asing, lebih ketara cenderung memilih pemohon Cina.

Semua bukti ini menunjukkan, diskriminasi kaum begitu ketara dalam sektor swasta, terutamanya dalam industri kejuruteraan. Orang Melayu hampir pasti ditolak oleh syarikat kawalan asing, diikuti oleh syarikat dikuasai Melayu dan akhir sekali firma dikawal Cina.

Jika beginilah keadaannya, sekolah aliran kebangsaan sudah tidak relevan lagi. Jika isu bahasa mandarin terus diambil kira, bermakna, orang Melayu perlu menghantar anak mereka ke sekolah Cina dan sekolah antarabangsa bagi mendapatkan kerja di syarikat Cina. Ini menampakkan seolah-olah ada permuafakatan antara sekolah ultra kiasu dengan syarikat ultra kiasu, supaya kepentingan budaya dan syarikat mereka terjaga.

Nasihat saya, kerajaan perlu mengkaji semula sifat ‘keterbukaan’ yang dilakukan selama ini. Tidak mengapalah kalaupun berlaku ‘brain drain’, jika yang keluar itu adalah ultra kiasu tegar yang tidak boleh dipercayai. Itu lebih baik daripada menyimpan mereka, yang menjadi musuh dalam selimut.

Diambil dari: Ridhuantee

SPM menjengah lagi

SPM menjengah lagi. hari ini 5TH November, mereka yang mengambil peperiksaan SPM pasti akan berdebar-debar. Bagi yang cukup ilmu di dada, pasti tiada apa-apa. Tetapi, bagi mereka yang kosong, alahai.

Sebut pasai SPM, teringat aku pada zaman persekolahanku. Aku mengambil SPM pada tahun 1993. pada masa itu yang ambil SPM bagi pelajar buta di Sekolah menengah haji Zainul Abidin ialah aku, Rosmin Dambah, Joseph Mongijal, Arzman Razali dan beberapa orang lagi. Untuk pelajar buta, satu bilik khas diberi untuk mereka. Dan mereka juga diberi masa tambahan extra.

Seperti biasalah, kertas pertama ialah kertas bahasa Malaysia ketika itu atau bahasa melayu sekarang ini. Aha, aku cukup sukalah kertas bahasa melayu ni. Sebabnya, bahasa melayu ni, amat senang dan kacang. jadi, tutup mata pun boleh jawab.

Apabila tibanya matapelajaran yang aku tak suka seperti matematik dan lain-lain, aku menjawablah secara ekspress. Malas nak pikiak panjang-panjang.  masa yang diperuntukkan selama lima jam, aku hentam setengah jam saja, selesai semua.

Dalam SPM itu, aku mendapat yang terbaik ialah dua matapelajaran sahaja iaitu bahasa melayu dapat 6 dan sastera dapat 5.

Ahad, November 04, 2012

Mengapa saya tidak mendaftar sebagai seorang pemilih?

Pihak kerajaan seringkali mengharapkan agar rakyat mendaftar sebagai seorang pemilih. Kata mereka, itu merupakan tanggungjawab kepada negara. Undi kita merupakan penentu kepada masa depan negara kita yang tercinta ini.

Tetapi, untuk pengetahuan, saya sendiri belum lagi dan tidak akan mendaftar sebagai seorang pemilih buat masa ini. Ada sebabnya mengapa saya bertindak demikian.

Sehingga ke hari dan saat ini, saya, sebagai orang buta, masih tiada hak sepenuhnya untuk mengundi calon pilihan saya. Mana hak saya? Ya benar, oku juga layak mengundi. Tetapi, hak untuk oku penglihatan mengundi, tiada.

Bayangkan, bagi orang buta, mereka dibenarkan membawa saudara-mara atau rakan untuk pergi membuang undi. Rakan atau saudara-mara merekalah yang akan memangkah bagi pihak si buta ini. jadi, di manakah kebebasan para si buta ini untuk menentukan calon pilihan mereka?

Saya boleh membawa saudara atau rakan saya semasa membuang undi. Mereka yang akan memangkah bagi pihak. Tetapi, yakinkah kita dengan mereka? Contohnya, saya mahu dia pangkah calon BN, tetapi, dalam diam-diam, dia pangkah calon pakatan haram. Tapi bila kita tanya, dia kata pangkah calon BN. Jadi? Apa semua ini? Di manakah kebebasan si buta untuk menentukan calon pilihan kita? mana dia? Orang buta, masih tiada hak 100% untuk memilih calon pilihan semasa pilihanraya.

Jadi di sini, saya berharap, pihak SPR dan kerajaan dapatlah berbuat sesuatu supaya kebebasan hak orang-orang buta untuk mengundi pada pilihanraya akan dapat dinikmati 100% oleh orang buta dan bukannya seperti sekarang. Selagi masalah ini tidak dapat diatasi oleh pihak-pihak yang berkenaan, saya telah berjanji pada diri saya, bahawasanya, saya tidak sesekali akan mendaftar sebagai seorang pemilih untuk mengundi. Ini kerana, saya tidak diberi kebebasan penuh untuk memilih wakil rakyat saya.

Sabtu, November 03, 2012

Denko. 15 tahun dalam kenangan

Awal januari 1997, aku mula memasuki alam pekerjaan. Aku kerja kilang sebagai operator pengeluaran. Kilang tempat kerjaku diberi nama Denko HLB. Aku dan seorang lagi kawan buta, yatim bekerja di sana. Tugas kami mudah. Lipat kotak.

Di kilang itu, bukan kami saja warga oku di sana. malah, ada beberapa lagi warga oku di sana. Antaranya, oku mental dan bisu. Payah betul nak bersembang dengan orang bisu. jadi, kami pakailah inisiatif sendiri untuk sembang dengan si bisu ni.

Pernah pada suatu ketika, kilang kami mengambil seorang pekerja yang dikategorikan gila. Dia boleh kerja, tapi tiba-tiba nanti, dia boleh jerit kuat-kuat. Dia akan ditemani oleh ayahnya. Kalau ayahnya sakit, dia pun tak datang kerja. Tapi, dia kerja tak lamalah, dia berhenti. Begitu jugak dengan si bisu. kalau si ibu tak kerja di sana, dia pun tak boleh kerja. Dia bukan setakat bisu, tapi masalah lain juga. Dia juga kekadang, boleh berak dalam seluar. Kalau mak diatak ada, oi payahlah. Yang si perempuan pula, juga kes yang sama, bukan setakat masalah mental. Kadang, bila datang period, habis pakaian kena darah kotor. Dah satu kerja pulak nak pergi cuci. nasib baiklah ada kawan sudi tolong. Kira prihatinlah ni.

Terdapat dua orang oku anggota. yang sorang, dua-dua kaki bertongkat. kalau dia tergelincir jatuh, pasti terlentang. kalau tak angkat dia, sampai tahun depanlah terlentang di situ. Pernah pada suatu hari, dia pergi ke toilet. Entah macammana dia jatuh terlentang dalam toilet. Apabila ke toilet, dia akan meletakkan tongkatnya di luar toilet. Dan dengan berpegang pada dinding, dia akan berjalan perlahan-lahan masuk dalam jamban. Dalam jamban itulah dia jatuh terlentang.

Apabila begitu lama dia tak keluar dari toilet, super visor dah mengesyaki sesuatu. Bila sampai, mereka terpaksa panjat masuk dalam jamban tu untuk angkat dia bangun.

Ok yang sorang lagi pulak, cacat sebelah kaki kanan dan tangan kanan. Tapi dia ni, action bukan main. Bongkak nak mampoi. Dia ni pulak, ada penyakit gila babi. Kalau penyakit gila babinya menyerang, takut tengok.

Kilang ni bukan setakat buat kotak, dia juga mengeluarkan barangan lain. Seperti barangan plastik dan barangan kertas yang lain.

Tahun 2000, itulah tahun pertama aku menghadiri jamuan makan malam di kilang yang berlangsung di Hotel Istana kalau tak salah. Aku pergi dengan kawan. Chey, makan pun tak kenyanglah.

Tahun 2002, perniagaan kilang mula merosot sedikit demi sedikit. Tak tahulah di mana silapnya. Tetapi, setiap barangan yang datang, pasti ada yang rosak dan terpaksa dihantar balik kepada pembekal.

Tahun 2003, pengeluaran kilang semakin merudum. Akibatnya, dua orang oku anggota telah diberhentikan kerja. Sementara tinggallah beberapa lagi oku mental dan termasuklah aku. kami kerap pula diberi cuti tanpa gaji sebab barang tak ada.

Sementara itu, Yatim kalau tak salah, berkahwin pada tahun 2001. Isterinya, Rohazana. Rohazana bekerja di kilang sarung tangan Alligance yang sekarang telah dipindahkan ke Thailand khabarnya. yatim berhenti pada awal tahun 2002.

pada April 2004, kami, semua oku kecuali seorang oku wanita di kilang tu diberi cuti hingga ke suatu tarikh yang akan diberitahu kelak. Alasannya, barang tak ada. Tinggallah hanya seorang oku yang bekerja.

Oktober 2009. Aku dipanggil balik ke kilang Denko. Rupanya, nama kilang itu telah bertukar dari Denko HLB kepada Denko IPC. Sejak bila bertukar, tidaklah diketahui. Oku lain tidak dipanggil balik. Sepanjang lebih kurang lima tahun itu, kami diberi gaji tanpa kerja. Seronok no?

Rupanya, hanya aku seorang yang dipanggil balik ke kilang itu untuk bekerja. Tetapi kali ini, bukan lagi aku melipat kotak. Tetapi mengopek sampah. Kadbod itu telah di punch. Kerja aku, tarik keluar sampah yang melekat.

Apabila aku kembali semula ke kilang tersebut, rupanya, telah banyak perubahan yang berlaku. pekerja yang beratus orang, kini hanya tinggal berpuluh orang sahaja. Semua pekerja Bangla Desh kecuali beberapa orang, telah dihantar pulang. Begitu juga dengan pekerja Indonesia. Dan, mereka ambil pula pekerja dari Myanmar dan Nepal.

Tahun 2011, desas-desus telah kedengaran yang mengatakan, kilang akan berpindah ke lokasi lain. Di mana lokasinya, tidaklah diketahui. Tetapi, pihak pentadbiran cuba menghentikan khabar angin ini.

Tahun 2012, khabar angin tentang perpindahan kilang semakin kencang. Dan pada Jun 2012, berita itu sedikit sebanyak telah disahkan. Kilang itu diberitakan akan berpindah ke tanah besar. Di mana lokasinya, tidaklah diketahui. Dan pada masa itu, telah terbayang oleh aku, pastinya rezeki aku akan barakhir.

Pada penghujung September, pihak pentadbir telah memanggil satu mesyuarat. Dia memanggil kumpulan kecil. Di mesyuarat itu, pihak pentadbir telah memaklumkan bahawa, kilang akan dipindahkan ke lokasi baru di Seberang jaya. Alasan yang diberi ialah sewa tanah di Pulau Pinang amat mahal sekarang dan pihak kilang tidak mampu untuk menanggung pembayaran sewa tanah itu.

Di dalam mesyuarat tersebut, aku telah memaklumkan, jika pihak kilang sediakan pengangkutan, dapatlah aku mengikuti perpindahan itu. Kalau tak, tak boleh. Dan pengangkutan itu kalau boleh, datanglah ke kawasan tempat tinggal aku. Pihak pentadbir berjanji akan mengkajinya.

Pertengahan Oktober. Kami disuruh menghantar surat kepada pengangkutan untuk memaklumkan sama ada boleh mengikuti perpindahan kilang atau sebaliknya. Aku tetap dengan pendirianku yang asal. Aku telah menghantar surat pada pentadbir kilang menyatakan, aku tidak akan mengikuti perpindahan kilang ini kerana tiada pengangkutan disediakan. Itulah keputusan muktamadku.

31ST Oktober, merupakan hari terakhir aku di kilang. perasaan sayu dan sebak menyelubungi hatiku. namun, aku ketepikan kesemua itu. Aku tidak mahu melayannya. Setelah 15 tahun bersama Denko, kini, tibalah masa dan ketikanya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Denko. Setiap pertemuan, pasti ada perpisahan.

Apabila pulang ke rumah, perasaan sayu dan sebak masih lagi menyelubungi hatiku. Dan pada malam itu, sehingga ke pagi aku tidak tidur. Aku mengimbau kembali kenangan-kenangan pahit manis bersama Denko.

Dan kini, Denko hanyalah menjadi lipatan sejarah buat diriku. Segala jasa-jasamu tidak akan kulupakan. Selamat tinggal dan selamat berpisah Denko.

Jumaat, November 02, 2012

jalur lebar

Sebagaimana yang diketahui umum sekarang, pihak penyedia perkhidmatan internet sedang berlumba-lumba menyediakan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi kepada para pengguna dengan harga yang amat berpatutan kepada para pengguna.

Bagi para pengguna biasa, harga yang disediakan sudah tentu mampu dibayar oleh mereka. Tetapi, bagi para pengguna oku, harga pakej perkhidmatan jalur lebar dari sesuatu syarikat itu adakalanya amat membebankan.

Contohnya, perkhidmatan Unifi dari syarikat Tm. Untuk perkhidmatan berkelajuan 5 MBPS, harga yang ditawarkan ialah RM 149. Mungkin bagi orang normal, apalah sangat dengan RM 149 tu? Itu kan murah? Ya. memang benar, RM 149 tiada apa-apa bagi orang normal. Tetapi, bagi warga oku, RM 149, sangatlah besar. Ya, memang tidak dinafikan, ada juga oku yang gajinya beribu tiap bulan. Tetapi, berapa keratlah sangat orang oku yang bergaji sebesar itu? Mejoriti daripada golongan oku ni, gajinya kecil sahaja.

Dengan gaji yang kecil, golongan oku ini tidaklah mampu nak bayar harga perkhidmatan jalur lebar yang dikategorikan amat tinggi ini. Dan seperti yang kita sedia maklum, golongan oku ini, sudahlah payah nak bergerak ke sana, ke mari. Jadi, internet sajalah menjadi medeum bagi golongan oku seperti kami ini untuk berinteraksi antara satu sama lain.

Jadi di sini, saya, dengan rasa rendah diri, inginlah meminta kalau boleh, pihak TM supaya dapatlah memberikan satu harga khas bagi kami golongan oku ini supaya kami dapatlah menggunakan perkhidmatan Unifi dari TM ini. Seperti mana yang saya terangkan di atas, kami, golongan oku ini tidak mudah untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. jadi, internetlah menjadi medeum kami golongan oku untuk berinteraksi dengan rakan-rakan oku yang lain dan juga rakan-rakan biasa. Semoga dengan penawaran harga khas oleh TM bagi golongan oku ini, dapatlah kami, golongan oku ini, sama-sama menikmati kemudahan jalur lebar yang telah disediakan oleh pihak TM.

Isnin, Oktober 29, 2012

Talian hayat dilanjutkan

Aha, aku yang dijadualkan kerja hinga 31ST Oktober ini, akan kerja hingga 15TH November. Sebabnya, kilang tak jadi pindah pada 1ST November. Tak tau apa pasai.

Ahad, Oktober 28, 2012

Zhana, ke mana kau pergi?

Sudah empat ke lima tahun lebih Zhana menghilangkan diri. Ke mana kau menghilang ya Zhana? Zhana menghilang, tanpa sebarang khabar berita. Tanpa meninggalkan sebarang jejak. masih kuingat, kuhantarkan surat padanya di tempat kerjanya dan dia membaca. Terima kasih kepada sahabat yang menolong ku.

Dan selepas beberapa ketika, Zhana pun menghilang. ke mana kau menghilang Zhana? Kuharapkan pada suatu hari nanti, kau akan menjelmakan diri kau. Kuharapkan pada ketika itu, kau tampil dengan wajah dan semangat yang baru. Kau tampil dengan penuh bergaya dan penuh ciri-ciri seorang wanita melayu. Kuharapkan, Zhana pada ketika itu, adalah Zhana yang penuh kesopan-santunan dan bukanlah seperti Zhana yang dahulu.

Zhana, kudoakan kau berbahagia di samping keluarga. Semoga kau tabah menghadapi liku-liku hidup yang penuh pancaroba ini. Sentiasalah mengingati tuhan. Jangan tinggal solat.

Teringat aku pada Zhana bilamana aku mendengar lagu Ahli Fikir Dia Datang. lagu lama yang Ahli Fikir buat rrap. Apabila terdengar sahaja lagu tersebut, tiba-tiba, wajah Zhana muncul di hadapanku.

jagalah dirimu baik-baik Zhana. Kuharapkan suatu hari nanti, suaramu akan muncul kembali di corong-corong radio.

Rezeki di tangannya jua

Orang kata, rezeki di tangan tuhan. Tuhan lebih tahu tentang rezeki hambanya itu.

Inilah alkisahnya detik-detik terakhir aku di tempat kerjaku. Kini, aku sedang menghitung hari-hari terakhirku di tempat kerja. Selepas ini, di manakah pula rezekiku? Adakah rezekiku ini masih di negeri kelahiranku iaitu Penang? Dok penang, pekena nasi kandak, kankah bagoih? Atau, adakah aku akan mengembara ke daerah lain untuk mencari rezeki sesuap nasi? Semua itu, hanya tuhan yang maha esa yang mengetahuinya.

Sejak kisah detik-detik terakhir aku di tempat kerjaku aku hebahkan di facebook, telah banyak cadangan yang kuperolehi. jawapannya, biarlah aku yang menjawab di dalam hati. Aku tidak boleh memberi sebarang komen oleh kerana sebab-sebab tertentu. Ini kerana, aku takut benda yang aku berikan jawapan nanti, akan melantun balik padaku. Jika ini yang berlaku, siapa nak jawab?

Kilang tempat kerjaku sudah pun memulakan operasi pemindahannya sedikit demi sedikit bermula 1ST Oktober yang lalu. Dan pada Sabtu, 27TH Oktober, kesemua penghawa dingin telah dibuka.

31ST Oktober, merupakan talian hayat terakhir buatku dan dua warga oku yang lain. Manakala pada 1ST November, maka tamatlah talian hayat bagi kami warga oku di kilang tersebut.

memecah tembok ketakutan bahagian dua. Terakhir.

7TH Oktober 2011. Jam 4.30 pagi. Telefon di bilikku berdering. Pengerusi SBM johor saudara Zainol telah menyambut panggilan itu. Rupanya, panggilan dari pengerusi SBM Terengganu. nak ajak aku turun ke kedai makan yang terletak kat sebelah hotel untuk makan. hah, bab makan, aku pantang diajak. mesti nak punya.

Jam 4.40 pagi, Pengerusi SBM Terengganu saudara Nasir dan rakannya Rahim dah sampai ke bilik. kami ajak Zainol sekali, tapi dia tolak. Selepas pintu ditutup rapat, kami beredar turun ke kedai yang terletak bersebelahan dengan hotel new Winner. Kedai mamak. Tak ingat nama dia.

Di sana, aku makan tiga keping roti canai dan minum nescafe o. Sambil kami makan dan minum, kami pun bersembang. Suasana di pagi Sabtu yang dingin itu amat selesa sekali. Sampai kami pun tak sedar dah berapa lama kami melepak di kedai itu. Tau-tau, dah pun kedengaran azan subuh.

6.30 pagi. Kami kembali ke bilik. Bila aku masuk ke bilik, Zainol dan pak Cu sedang bersiap-siap nak pergi makan rasanya. Selepas itu, aku ke bilik nasir dan Rahim. Aku melepak-lepak di situ. Nasir pula, hisap rokok. Begitu juga dengan Rahim.

8.15 pagi. Aku, Nasir dan Rahim pun bergerak turun ke lobi hotel. Kami nak ke bangunan SBM pusat sebab hari tu, ada mesyuarat majlis presiden. Apabila melalui kedai mamak bersebelahan dengan hotel, kami terserempak dengan pak Cu dan Zainol yang sedang makan. Kami pun duduklah berbual-bual dengan mereka.

8.55 pagi. kami sampai di bangunan SBM Pusat di jalan Padang Belia. Di sana, kedengaran bunyi riuh-rendah suara orang. kami pun masuk ke bilik mesyuarat dan duduklah di tempat masing-masing. Mesyuarat dijadual bermula jam 9.00 pagi.

“Eh Khai Eong, awak balik bila?” Aku ditegur oleh seorang perempuan. Dan kini, tahulah aku, suara itu milik Azeera Ariffin, setiausaha eksekutif SBM. Suaranya sedap dan best sekali. “Saya balik besok.” Jawab aku rengkas saja.

Minit mesyuarat pun diedarkan kepada semua yang hadir oleh Azeera. Jam 9.05 pagi, presiden SBM yang tampan dan bergaya, Hj Nazari pun tiba untuk mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden. Jam 9.15 pagi, mesyuarat bermula.

10.00 pagi. kak Fadhilah pun ambik pesanan untuk minum pagi. Aku pesan kopi ais kalau tak salah. Pagi tu, minum kopi ais dan makan sedikit kuih. Sambil-sambil itu, mesyuarat terus berjalan.

12.45 tengahari, tuan presiden pun memberhentikan mesyuarat untuk makan tengahari. Aku, nasir, hashim dan Rahim pun turunlah pergi ke kedai yang terletak berhampiran dengan premis SBM. keluar dari tangga SBM tu dan belok kanan.

Pada tengahari itu, aku makan nasi dan kari kambing. Wah, best sekali. makan dan minum aku, Rahim dan Nasir pada tengahari itu telah ditaja oleh Hashim. Aku tak beranilah nak mentekedarah banyak sebab mesyuarat belum lagi habis. nanti nak pi toilet, lecehlah pulak.

Selepas selesai makan, kami pun pulang ke bilik mesyuarat SBM. Didapati, masih ramai lagi yang belum balik dari makan tengahari itu. kami melepak. Aku dan nasir telah pergi ke bilik audio Eu Khoon. Kami berbual-bual di sana. jam 2.30 petang, mesyuarat disambung kembali. Jam 2.30 mesyuarat dimulakan kembali.

4.00 petang, sekali lagi kak Fadilah pergi memesan minuman petang. Mesyuarat berakhir jam 4.45 petang. Wah, rasa lega sekalilah mesyuarat dah habis tu. Maklumlah, mata dah mula mengantuk dah.

Aku dan Nasir berdiri di luar bangunan SBM. Jam 5.00 petang, Hj Nazari pelawa aku dan Nasir pergi minum petang. Shukur pun ikut serta. Di gerai, aku hanya minum secawan limau ais. Sambil-sambil itu, aku belajar cara menggunakan telefon touch screen itu.

Jam 5.30 petang, aku dan nasir balik ke hotel. Aku terus balik ke bilik. Di situ, Zainol sedang berkemas-kemas begnya sebab dah nak balik. Khabarnya, dia nak ke rumah anak saudaranya terlebih dahulu.

6.00 petang, Zainol belanja aku makan pasembok atau orang KL cakap, rojak kat kedai tepi hotel tu. Dia juga belanja Abas sekali. Selepas itu, balik ke bilik dan pergi mandi dan tukar baju.

9.00 malam, sekali lagi pergi pekena mi maggi tiga pinggan besar dengan Eu Khoon di kedai berdekatan SBm tu. mamak tu pun naik takut rasanya. 12.00 tengahmalam, masa untuk lending.

Jam 7.00 pagi esoknya, Ahad 8TH Oktober, aku bersiap-siap untuk berangkat pulang. 7.30 pagi, pergi sarapan nasi lemak kat gerai makcik sombong. jam 8.00 pagi, menaiki teksi ke Jalan Duta ditemani oleh seorang sahabat. 8.15 pagi, sampailah ke perhentian bas jalan Duta. Duduk di kerusi menunggu bas yang akan bertolak jam 9.00 pagi. mata mengantuk sekali.

9.00 pagi, bas Trans nasional ke Penang tiba. Aku dibawa naik ke bas tersebut. jam 9.10 pagi, bas memulakan perjalanannya. Jam 12.00 tengahari, bas berhenti di Sungai Perak. 1.50 petang, bas tiba di perhentian stesen bas Sungai Nibung. Aku pulang ke rumah, sampai di rumah, jam 2.30 petang.

Cerita habis.

Rabu, Oktober 24, 2012

Memecah tembok ketakutan bahagian 1

6TH Oktober 2011, hari bersejarah buat diriku. Itulah kali pertama aku pergi ke Kuala Lumpur menaiki bas ekspress seorang diri. jam 8.30 pagi, teksi telah mengambilku dari rumah ke stesen bas Sungai Nibung. jam 8.55 pagi, teksi tiba di stesen bas Sungai Nibung. Pemandu teksi terus bawa aku ke bas Trans Nasional kerana lima minit lagi, bas akan berjalan. jam 9.00 pagi, bas memulakan perjalanan.

Aku pun mengeluarkan HP aku dan telefon kawan-kawan untuk berbual. Lebih kurang jam 12.00 tengahari, bas berhenti di Sungai perak. Di perhentian itu, seorang apek cina telah sudi membawa aku ke tandas. Apek cina itu juga belanja aku makan. makan apa, aku dah tak ingat.

Lebih kurang jam 2.00 petang. Bas tiba di jalan Duta Kuala Lumpur. Aku pun turun. Dan sekali lagi, apek cina itu telah membantu aku pergi membeli kupon teksi dan seterusnya membantu aku menaiki teksi ke Celcom Ampang. 10 minit kemudian, aku sampai di Celcom Ampang. Di situ, aku tunggu Allan Wong.

Hujan sudah mula hendak turun. Di luar kedengaran bunyi guruh. Sementara menunggu, aku mainlah facebook. Jam 3.00 petang, Allan Wong pun tiba. Seterusnya, aku pun pergi mendaftar prepaid celcom X2 untuk HP yang baru aku beli iaitu Nokia X6 touch screen phone.

Jam 4.30, kami bertolak ke Hotel tempat penginapanku, New Winner di Brickfields. Kami terpaksa meredah hujan renyai-renyai untuk pergi menunggu teksi. 15 minit kemudian, kami sampai di Brickfields. Aku terus mendaftar masuk ke hotel tersebut. Di bilikku yang aku dah pun lupa nombornya, kelihatan seorang tua sedang duduk bersantai sambil mendengar tv.

Aku pun berkenal-kenalanlah dengan orang tua itu. Rupanya, beliau adalah pengerusi SBM perak. Aku panggil dia pak Cu saja. Namanya haji Ahmad yang sekarang dah bergelar Dato. Dia agak peramah juga.

Sementara Allan Wong pula, sedang mengatur setting kat HP baru aku. Tidak berapa lama kemudian, kami turun ke lobi hotel pasai tak tahan dok kat dalam bilik kerana Pak Cu tu merokok. Tulah yang leceh tu.

6.00 petang, selepas semua kerja setting selesai, aku dan Allan Wong pergi makan mi kat kedai yang terletak bersebelahan dengan Hotel New Winner yang dipanggil kedai Look Fatt. Jam 7.00 malam, aku naik ke bilik sementara Allan Wong dah balik ke rumah. Di bilik, pak Cu sedang berehat-rehat. Aku pun pergi mandi.

jam 8.00 malam, aku dan Eu Khoon pergi makan kat sebuah kedai mamak yang terletak berhampiran dengan SBM. Pada masa itu, hujan rintik-rintik lagi. Pada malam tu, aku makan tiga pinggan besar maggi goreng. Malam itu, tidur jam 12.00 tengahmalam.

Isnin, Oktober 22, 2012

Menunggu dalam takut

Jam 8.08 pagi, aku telah sampai di jeti feri Pulau Pinang. Apabila aku sampai, aku mencari bangku panjang yang selalu pemandu teksi duduk. Ada seorang nyonya telah membawa aku ke bangku panjang tersebut. Aku duduklah di bangku panjang itu sambil menunggu rakanku yang masih belum datang.

Sementara rakanku belum kunjung tiba, aku sempat jugalah mendengar sekeliling. Orang ramai lalu-lalang di situ. Ada yang baru keluar dari feri, ada yang baru turun dari bas. maklumlah, di situ, ada juga stesen bas Rapid Penang. Ramai juga wanita Vietnam. Aku tak tahulah, anak darakah, atau mak dara.

8.15 pagi, rakanku masih belum tiba lagi. Aku menunggu dan terus menunggu. Di masa menunggu itu, aku berasa agak takut juga. Yalah, manalah tahu tak pasai-pasai, ada orang berikan duit. nanti, orang salah anggap pulak yang kita ni duduk situ nak mintak sedekah. Kankah kes naya tu? Orang semakin ramai lalu-lalang di jeti feri itu.

8.30 pagi. Rakanku masih belum tiba. Aku menunggu lagi. Sudah hampir setengah jam rasanya ni. Dan akhirnya pada jam 9.45 pagi, rakanku pun tibalah dengan menaiki bas Rapid penang. maka, kami pun berjalanlah menuju ke distinasi kami.

jam 10.00 pagi, kami tiba di Taman Chai Ling di Butterworth. kami singgah di kedai untuk makan. Aku makan lima pinggan chee cheong fan. Rakanku makan semangkuk besar mi kari dan lima keping kuih.

Semasa dok pelahap makan, orang dah call. Depa call tanya kami kat mana. Pengerusi dok tunggu nak buat mesyuarat khas. Bagi tau sajalah tengah dok makan. Apa nak kata kan? Bas lambat.

Jam 11.00 pagi, selesai makan. Selepas membayar, terus menuju ke perhentian bas. Tunggu lima minit saja, bas pun sampai. kami naik bas. 15 minit kemudian, kami tibalah di distinasi kami, SBM. Panasnya bukan main lagi.

Mesyuarat tamat jam 1.00 tengahari. Aku minta kerani tolong pi beli nasi. Dia tahulah banyak mana aku makan. Aku nak nasi dan kuah saja. Jam 1.30, kerani dah balik dari beli nasi. Ok cantik, nasi aku ni, bungkusan memang besar. Enam orang makan punya nasi, aku bantai sorang. Tengahari itu, tanpa disangka-sangka, hujan turun dengan lebat sekali.

Nasi aku ni ada sekeping ikan. Tak apalah bantai saja. Selepas makan nasi bungkus besar tu, pekena pulak keropok lekur. Tapi keropok lekur tu liatlah penat nak kunyah. Dan pada tengahari itu, aku telah dapat minum sebungkus teh ais secara percuma.

Jam 4.30 petang. Bertolak pergi ke jeti dengan menaiki teksi. Petang itu, hujan renyai-renyai. Tetapi, apabila sampai di jeti feri di Pulau Pinang, hujan begitu lebat sekali. Sampai di rumah jam 6.15 petang.

Jumaat, September 21, 2012

penghinaan agama perlu dibendung.

Kini, bantahan sana-sini telah berlaku akibat daripada sebuah filem yang menghina agama islam yang disiarkan di youtube. Sepatutnya, filem seperti ini perlu disekat terus oleh pihak youtube daripada dimuat naik ke laman mereka.

 

Inilah demokrasi ala barat yang menghalalkan apa saja perbuatan walau pun diketahui, perbuatan itu akan memberikan kesan dan tindak balas yang negetif daripada masyarakat antarabangsa.

 

Di sini, saya secara peribadi, mengecam keras dan mengutuk pembikinan filem yang menghina agama islam. Dan, seperti mana yang saya telah katakan, filem seperti ini wajib disekat terus daripada laman youtube. Youtube sepatutnya peka ke atas sensitiviti agama islam dan juga lain-lain agama dan tidak membenarkan sebarang karya penghinaan agama dimuat naik ke laman mereka.

 

kepada rakyat Malaysia, marilah kita sama-sama menbantah perkara ini. Dan, tahniah juga kepada rakyat Malaysia kerana membuat bantahan secara berhemah. Tidak perlu membantah secara kekerasan seperti mana yang berlaku di negara lain. Jika dibuat kekerasan, tidak mustahil musuh-musuh islam akan mengambil kesempatan untuk memburukkan lagi agama islam dengan mengatakan agama islam itu, memang ganas. Biarlah bantahan itu dibuat secara ilmiah.

 

Tapi sayang, di kala umat islam membantah penghinaan ke atas agama mereka, ada segelintir pihak yang cuba menangguk di air yang keruh. Mereka berkata, membuang masa sahaja membuat bantahan. mereka ini langsung tidak sensitif dan tidak peka terhadap sensitiviti agama. kalaulah mereka ini menjadi pemerintah, apakah akan terjadi kepada agama islam iaitu agama rasmi negara Malaysia? mereka ini, harus ditolak 100% semasa PRU 13 nanti untuk keselamatan agama islam, agama rasmi negara Malaysia yang tercinta ini.

 

Sesudah memberikan kenyataan yang mengguris hati umat islam, dia minta maaf. Apakah dengan suatu permohonan maaf itu dapat mengubat hati umat islam yang telah terluka? Seperti kata pepatah melayu, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya.

 

Kepada pemuda Umno, selamat berdemo pada petang ini.

Isnin, Mei 21, 2012

Pekerja asing yang tak selamat atau kita yang tak selamat?

Baru-baru ini heboh diperkatakan Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez pergi memburuk-burukkan negara di luar negara.  Dia kata kononnya Malaysia ni tak selamat untuk pekerja-pekerja asing.  Pelbagailah alasan yang dia bagi.  Nak tergelak pulak mendengar alasan-alasan dia tu.

Sekarang ni, mailah kita tengok, pekerja asing di sini yang tak selamat bekerjakah atau kita yang tak selamat akibat terlalu ramai pekerja asing?

 

  • Kes jenayah meningkat.  Akibat terlalu ramai pekerja asing, kes jenayah telah meningkat.  Tidak dinafikan penduduk tempatan juga ada yang terlibat dengan kes-kes jenayah.  Tetapi, pekerja asing juga merupakan penyumbang juga untuk kes-kes jenayah.
  • gadis-gadis selalu mendapat gangguan dari mereka.  yalah, bukanlah semua pekerja asing itu jahat tetapi, mereka juga adalah penyumbang kepada masalah sosial negara.  Tidak dinafikan juga, rakyat tempatan terlibat.
  • Budaya-budaya luar.  pekerja asing juga sering membawa dan mempromosikan budaya-budaya luar yang tidak selari dan tidak sealiran dengan budaya negara kita.  Akibatnya, ada segelintir rakyat tempatan yang terikut-ikut dengan budaya-budaya negetif yang dibawa oleh pekerja asing ini.

Nah, itu hanyalah sekelumit sahaja. Ada lagi yang tidak disenaraikan.  nah sekarang, siapa yang tak selamat di malaysia ini?

 

memang tidak dinafikan, ada berlaku kes-kes penderaan dan penganiayaan terhadap pekerja asing di negara kita.  Tetapi, itu semua merupakan kes-kes terpencil.

 

kepada makcik tua ni, Irene Fernandez, janganlah bertindak seperti kata pepatah, kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.  Kalau dah tak suka duduk di malaysia, silalah angkat kaki dan pergi duduk di negara lain.

Pelik.

Ramai orang di luar sana kata, orang buta ni, mata mereka buta, tetapi, hati mereka ni terang.  Sedap sungguhlah didengar kata-kata gitu.  memang ada benarnya apa yang dikata dan kadangkala tu, ada juga yang tak benarnya apa yang dikata tu.

Di dalam berpersatuan, oku penglihatan sendiri ada banyak persatuan.  Ada 16 kesemuanya kalau tak salah perkiraan saya.  Saya sendiri pun tak tau pasai apa yang banyak sangat persatuan.

 

Sebenarnya, seronok bila masuk persatuan.  Almaklumlah, kita dapat membantu rakan-rakan yang senasib dengan kita.  Bantu-membantu tu, bagus kan?  Yang senang, membantu yang susah.  Itu kan bagus?

 

Tapi kan, ada satu sikap yang pelik dalam golongan orang buta ni.  Saya tak taulah mengapa sikap ini wujud.  Adakah kerana mereka hanya bercampur dengan kelompok sendiri dan tidak bercampur-gaul dengan masyarakat sepenuhnya?  Sikap ini wujud dalam berpersatuan, lagi-lagilah kalau mereka ada sesuatu jawatan hatta jawatan sekecil-kecilnya hinggalah ke jawatan utama, ada di antara mereka yang berasa amat tinggi diri.

 

Bila dah dapat sesuatu jawatan, mereka dah lupa asal-usul mereka.  Mereka dah lupa siapa diri mereka.  Semua mereka nak cantas saja.

 

Satu sikap orang buta yang paling tak elok ialah suka syak yang bukan-bukan.  Contohnya ada kakitangan yang bertugas di satu-satu pertubuhan orang buta.  Apabila ahli pertubuhan itu membuat panggilan telefon ke pertubuhan tersebut, kakitangan yang bertugas tidak menjawab panggilan mereka itu.  ha, mulalah syak yang bukan-bukan.  Kakitangan itu malas nak jawab panggilanlah, tak datang kerjalah, ponteng kerjalah, asyik leka bermain facebook lah dan pelbagai lagi sangkaan-sangkaan buruk yang terkeluar.  Mereka tak siasat dah kenapa kakitangan yang bertugas ni, tak menjawab panggilan dari mereka ni.

 

Begitu jugalah kepada segelintir mereka yang memegang jawatan dalam sesuatu pertubuhan.  Cakapnya, lebih hebat daripada tugasan yang dibuat.  Dan, apabila sesuatu tugasan itu tidak dapat dijalankan, mulalah nak mencari kesalahan orang lain untuk cover line.  Dan yang paling sesuai untuk dijadikan mangsa ialah si kakitangan yang bertugas.  Pelbagailah tuduhan yang dilemparkan untuk cover line mereka ni sebab tugasan yang diberi, tak dapat dijalankan.  Dah kantoi.

 

Jadi, apabila ini berlaku, kepada mereka ahli-ahli yang faham kedudukan yang sebenarnya, mereka tahulah mana yang intan dan mana yang permata.  Tetapi, kalau sebahagian lagi yang tak tau cerita di sebalik semua ini, maka akan berkokoklah mereka ke se-antero dunia menceritakan apa yang berlaku.

 

kepada mereka yang di luar sana, janganlah menganggap bahawa mereka yang buta mata ni, terang mata hatinya.  Kekadang, ada yang buta mata dan juga buta mata hati.  Untuk mendalami perangai-perangai orang buta yang kadangkala dirasakan amat-amat pelik bin ajaib ini, anda semua adalah digalakkan bercampur dan bergaul sendiri dengan orang-orang buta.

 

Kisah yang dipaparkan di atas merupakan sekelumit saja perangai-perangai orang buta di luar sana.  Silalah bercampur-gaul dengan orang-orang buta untuk mendalami perangai-perangai yang pelik dan yang tak berkenan di hati yang terdapat pada orang buta.

Khamis, Mei 10, 2012

Masukkan tajuk kiriman

Selamat ulang tahun kepada Umno yang ke-66.  Nampaknya, parti keramat Umno sudah begitu matang.  Pahit-manis yang dilalui di dalam perjuangan telah benar-benar mematangkan Umno.  Namun, perlulah diingat, Umno jangan leka.  Musuh sentiasa mencari ruang dan tempat untuk memecah-belahkan Umno parti keramat ini.  haruslah diingat, kerana Umnolah orang melayu bebas dari penjajahan.  parti Umno inilah yang paling banyak berjasa kepada orang melayu khasnya dan malaysia Amnya.  Hancur Umno, hancur melayu dan hancurlah Malaysia.

 

Oleh itu, parti Umno haruslah dipertahankan.  jagalah parti ini seeloknya.

Ahad, Mei 06, 2012

Corat-coret AGM SBM Pulau Pinang

Sudah lama rasanya tidak menulis di sini.  Maklumlah, tak tau apa yang nak dituliskan.

 

Baru-baru ini SBM penang telah selamat mengadakan AGM-nya yang telah dilangsungkan pada 29TH April yang lalu.  kedatangan para ahli agak memuaskan juga. 60 lebih ahli yang hadir.  Mesyuarat bermula pada kira-kira jam 10:15 pagi.

 

Ia dimulakan dengan ucapan pengerusi SBM Pulau Pinang saudara MD Akhir Embi.  pengerusi mengucapkan ribuan terima kasih kepada tuan presiden SBM, Hj Nazari yang sudi hadir ke mesyuarat agung ini.  Ini diikuti dengan ucapan tuan presiden yang amat dikasihi dan disayangi Tuan HJ Nazari.  Beliau menekankan perlunya bersatu dalam persatuan dan harus berpadu dan berusaha untuk memantapkan lagi persatuan orang buta ini.

 

Selesai ucapan, tuan presiden seterusnya merasmikan mesyuarat AGM SBM Cawangan Pulau Pinang.  Mesyuarat berjalan lancar dan selesai pada kira-kira jam 1:30 tengahari.  Hari tu, kami makan nasi berlaukkan ayam masak merah.  Wah, sedap sekali.  Pandai si Mona Ahmad, salah seorang AJK SBM Pulau Pinang order makan.

 

Itulah serba sedikit corat-coret AGM SBM Pulau Pinang dari saya.

Sabtu, Februari 11, 2012

Kandungan Surat Bantahan Rasmi SBM Terhadap Kempen 'Henti memberi, kami prihatin.

Hj Mohammed Nazari Othman
9hb Februari 9.28 ptg

Salam semua,
Kandungan Surat Bantahan Rasmi SBM Terhadap Kempen 'Henti Memberi, Kami Prihatin' anjuran JKMWP pada 31 Januari 2012 yang lalu untuk tatapan rakan-rakanku sekalian. Surat ini telah dikemukakan kepada yang berkenaan dan dilampirkan keratan akhbar daripada Sinar Harian, Akhbar Metro, Utusan Malaysia, The NewsHub serta Kenyataan Akhbar JKM berhubung perkara ini
Salam kasih sayang,
Hj Mohammed Nazari OthmanP
Presiden SBM
Pengarah
Jabatan Kebajikan Masyarakat
Wilayah Persekutuan
Tingkat 9, Grand Seasons Avenue
No 72, Jalan Pahang
50564 KUALA LUMPUR
Tuan,
KEMPEN HENTI MEMBERI, KAMI PRIHATIN
Pada 31 Januari (Selasa) yang lepas, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Wilayah Persekutuan (JKMWPKL) telah mengadakan kempen Henti Memberi, Kami Prihatin yang bertujuan untuk mendidik masyarakat agar tidak memberi pemberian wang kepada golongan pengemis. Kempen tersebut telah disempurnakan oleh YB Senator Dato’ Raja Nong Chik bin Dato’ Raja Zainal Abidin, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar di KL Sentral.
Kempen ini juga merupakan salah satu inisiatif plan transformasi Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA) JKMWPKL bagi menangani isu pengemis dan mensasarkan penurunan 30% indeks pengemisan di KL. Mengikut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh JKMWPKL, kempen ini diusahakan bagi memberi kesedaran dan kefahaman kepada warga KL mengenai aktiviti mengemis yang menyalahi undang-undang di bawah Akta Orang-orang Papa 1977.
Golongan manakah yang dikategorikan sebagai pengemis di bawah Akta ini? Adakah perkara ini diterangkan kepada umum semasa pelancaran kempen Henti Memberi, Kami Prihatin oleh pegawai penguasa JKMWPKL?
Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia atau Society of the Blind in Malaysia (SBM) merasa kesal dan dukacita dengan isi (substance) kempen ini. Golongan OKU penglihatan sering disalahtafsirkan sebagai sebahagian daripada golongan pengemis kesan dari pemahaman dan perlaksanaan Akta Orang-orang Papa 1977 oleh pegawai penguatkuasa JKM. Laporan-laporan akhbar yang disiarkan rentetan dari kempen ini juga menggambarkan polemik ini. Misalnya, akhbar Sinar Harian telah memberikan gambaran bahawa penjualan tisu dan barangan oleh OKU penglihatan merupakan sebagai sebahagian dari aktiviti pengemisan (Sinar Harian, 30 Januari 2012).
Melihat kepada keseluruhan isi utama kempen ini, Akta Orang-orang Papa 1977 dijadikan sempadan dalam perlaksanaan kempen ini. Walau bagaimanapun, slogan poster kempen memuatkan slogan-slogan seperti gejala ‘memperdagangkan orang’, ‘pelacuran’, ‘gelangdangan’. Di mana relevannya gejala-gelaja ini dengan konteks keseluruhan Akta Orang-orang Papa 1977?
Sejak sekian lama, OKU penglihatan yang menjalankan aktiviti penjualan tisu dan berniaga secara bergerak sering ‘diselamatkan’ di bawah kelemahan pemahaman dan perlaksanaan Akta Orang-oarang Papa 1977 oleh pegawai penguatkuasa JKM. Lebih mendukacitakan, ia turut dikaitkan dengan telahan tumpul (blantant assumption) bahawa aktiviti-aktiviti seperti ini didalangi oleh sindiket. Pihak NGO yang berkhidmat untuk kesejahteraan golongan OKU memandang berat telahan seperti ini. Telahan ini bukan juga perkara baru di kalangan pegawai penguatkuasa JKMWPKL. Berpegang kepada telahan tumpul dan tanpa mengambil jalan penyelesaian yang bersepadu bagi membuktikan kesahihan telahan ini oleh agensi kerajaan yang terlibat, amat membimbangkan! Sampai bila agensi-agensi kerajaan perlu berpandukan kepada telahan tumpul dan tidak berasas dalam perlaksanaan program dan polisi-polisinya?
Sebagai sebuah NGO yang berkhidmat untuk komuniti OKU penglihatan, SBM memandang serius ‘gejala penyelamatan’ yang longgar dan demi memperjuangkan kepentingan OKU penglihatan, SBM telah memulakan usaha rundingan dengan agensi-agensi kerajaan yang terlibat berhubung isu-isu seumpama ini.
Dengan penuh komitmen dan konsistensi, SBM membuat tindakan susulan yang tegas meminta kesemua pihak yang terbabit untuk berbincang pada Jun 2011. Satu memorandum berkaitan juga telah dihantar secara peribadi kepada YB Senator Sharizat sewaktu Majlis Dialog Bersama NGO di MAB pada 11 Ogos 2011. Memorandum tersebut mengandungi Kertas Kerja Cadangan Garis Panduan Penjaja Bebas Di Kalangan OKU dan Cadangan Pindaan Akta Orang-orang Papa 1977. Kami menyambut baik kesungguhan yang diberikan oleh pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat (KPWKM) pada ketika itu yang memandang berat isi kandungan memorandum tersebut.
Hasilnya, pihak KPWKM telah memanggil satu mesyuarat bersama NGO-NGO yang berkhidmat untuk golongan OKU dan agensi-agensi kerajaan yang lain seperti JKMWPKL sendiri, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan lain-lain pada 23 Ogos 2011, bertempat di pejabat KPWKM yang terletak di Jalan Dato ‘Onn, Kuala Lumpur.
Kehadiran bagi mesyuarat pertama tersebut amat memberangsakan dan SBM sangat menghormati kesungguhan agensi-agensi kerajaan di peringkat Persekutuan dan negeri yang memberikan komitmen awal bagi membanteras gejala ini dan serius bagi mencari mekanisma pencengahan yang lebih efektif dan bersepadu.
Kandungan Memorandum yang diserahkan tidak dibuat secara sendirian oleh SBM. SBM telah berpakat dan bekerjasama dengan NGO-NGO yang berkhidmat untuk komuniti OKU penglihatan yang lain dalam menghasilkan memorandum tersebut. Antaranya adalah Majlis Kebangsaan Bagi Orang Buta Malaysia (National Council for the Blind Malaysia - NCBM), Pertubuhan Bagi Orang Buta Malaysia - Malaysian Association for the Blind (MAB), Pertubuhan Pembangunan Orang Buta Malaysia (Society for the Advancement of the Blind - PPOB), Persatuan Kebajikan Bekerja Sendiri Orang Kurang Upaya Penglihatan Kuala Lumpur (PKB).
Hasil dari perbincangan tersebut telah diedarkan kepada semua yang terlibat dan ia tidak sepatutnya dilihat sebagai keputusan. Pihak SBM dan NGO yang berkhidmat untuk gologan OKU penglihatan turut menghantar panambah-baikan kepada catatan hasil mesyuarat yang dikelurkan oleh pihak KPWKM susulan dari mesyuarat tersebut (rujukan dokumen: Cadangan Pindaan Garis Panduan Penjaja Bebas Di Kalngan OKU dan Pindaan Akta Orang-orang Papa 1977). Ini menunjukkan bahawa SBM serius dan menyedari betapa longgar dan lemahnya pemahaman dan penguatkuasaan Akta Orang-orang Papa 1977 ini oleh pegawai penguatkuasa dan berpandangan ia tidak sepatutnya hanya melibatkan pihak KPWKM dan JKM sahaja.
Pengerusi mesyuarat tersebut, iaitu En. Harjeet Singh, TKSU (S) KPWKM juga mengumumkan bahawa mesyuarat pusingan pertama ini tidak terhenti setakat itu sahaja. Ia akan disusuli dengan mesyuarat dan pertemuan-pertemuan selanjutnya bagi menghasilkan satu garis panduan dan cadangan pindaan Akta Orang-orang Papa 1977 yang lebih lengkap.
Malangnya, belum pun kumpulan yang terbabit dalam pertemuan pertama dahulu bersidang untuk kesekian kalinya, JKMWPKL telah tidak semena-mena melancarkan kempen Henti Memberi, Kami Prihatin pada 31 Januari yang lepas.
Membanteras aktiviti pengemisan memerlukan satu mekanisma penguatkuasan yang mantap, efektif dan bersepadu. Dan, oleh kerana ianya berkaitan rapat dengan Akta Orang-orang Papa 1977, JKMWPKL sepatutnya memberikan komitmen yang tidak berbelah-bahagi kepada usaha yang telah dimulakan ini. Jika JKMWPKL, mengambil tindakan sebelum keputusan akhir disepakaiti oleh semua pihak yang hadir, SBM melihat usaha ini adalah sia-sia dan JKMWPKL tidak serius dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya.
Apakah JKMWPKL dengan sengaja mahu menghentikan usaha perbicangan bersepadu yang telah dimulakan?
Sehubungan itu, Pertubuhnn ini mengemukakan bantahan rasmi di atas kempen ini dan menolak sepenuhnya kempen ini yang melibatkan OKU penglihatan.
Sekian, terima kasih.
'BERSATU MEMBENTUK MASYARAKAT PENYAYANG'
'1Malaysia : Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan'
Yang benar,
HJ. MOHAMMED NAZARI HJ. OTHMAN
Presiden
s.k.: 1) YB Senator Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil
Menteri KPWKM
2) YB Senator Daro' Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
Menteri KWPKB
3) Encik Harjeet Singh a/l Hardeev Singh
TKSU (Strtegik) KPWKM

Ahad, Februari 05, 2012

Salam sejahtera

Wah, nampaknya, dah begitu lama tidak menjelajahi blog saya ni. Almaklumlah, sibuk sangatlah. Ada kot dalam setahun mungkin tak terkemaskini blog ni.

 

Sedar tak sedar, kita telah pun melangkah ke tahun 2012. Masa begitu cepat sekali berlalu. Apa yang akan berlaku pada tahun ini? Yang pastinya, pilihanraya yang ditunggu-tunggu pasti berlaku. Dan diharapkan, Barisan Nasional telah membuat persediaan yang cukup dan rapi untuk menghadapi pilihanraya ini.

 

Pada tahun ini juga, RTM sekali lagi terpaksa mengorbankan salah satu saluran radio FM-nya untuk mengwujudkan saluran yang telah lama berkubur.  Saluran radio yang terpaksa dikorbankan ialah saluran Muzik FM. Dan digantikan dengan saluran Nasional FM yang telah dikuburkan pada Ogos 2006 gara-gara ingin mengwujudkan saluran Klasik Nasional pada ketika itu.

 

Semua cawangan SBM dah adakan BGM tahun lalu. Ada yang bertukar tampuk pemerintahan ada yang kekal. yang pastinya, saudara Hashim Ishak dari melaka dan saudara Nasir dari Terengganu masih kekal di takhta SBM cawangan masing-masing.  Tampuk pemerintahan SBM Pulau Pinang telah pun bertukar tangan dari saudara Tan Ah Ba kepada Md Akhir Embi.

 

Pada Jun tahun lalu, SBM telah mendapat seorang setiausaha eksekutif yang baru yang menggantikan tempat cik Chok Siew Lee. nama beliau ialah cik Azeera Arifin. Beliau seorang yang amat rajin dan tekun bekerja tanpa mengenal penat-lelah.

 

Ok, kalau anda semua ingin berbual di atas talian, bolehlah menggunakan perisian yang dipanggil Loud Talks.  Untuk memuat turun perisian ini, sila Klik di sini.

 

Ok, setakat ini dahulu celoteh buat kali ini. Jumpa lagi. Bye.

Sindikit pengemis buta

Sindikit pengemis buta

NORAIZURA AHMAD
30 Januari 2012

Sindikit pengemis buta

“Derma encik”. Itulah kata-kata pengemis cacat penglihatan sambil menghulurkan tisu ataupun kalendar untuk ditukarkan dengan wang.
Menjadikan restoran sebagai tempat meminta sedekah, pastinya pelanggan yang sedang menikmati hidangan yang enak- enak tidak sampai hati melihat golongan ini meminta-minta, lalu mereka menghulurkan derma.
Bagaimanapun, niat ikhlas pemberi sumbangan ini membuatkan pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan.
Itulah yang terjadi kepada golongan cacat penglihatan yang ditindas oleh golongan yang sempurna dan hanya mementingkan keuntungan.
Namun, sindiket yang menggunakan golongan cacat penglihatan ini masih belum disahihkan kerana kebanyakan yang ditemui mengakui mereka melakukannya dengan kerelaan hati, membantu golongan cacat penglihatan ini meneruskan kelangsungan hidup.
Tinjauan Sinar Harian di beberapa kawasan di Shah Alam, Subang Jaya dan Bangsar menyelami nasib si pengemis buta yang dipercayai didalangi sindiket untuk mendapatkan keuntungan ataupun mereka ini mahukan wang dengan cara yang mudah.
Mengemis, menjual tambah pendapatan
Tinjauan Sinar Harian mendapati orang cacat penglihatan dibawa oleh seorang lelaki ataupun perempuan sambil menjual barangan mereka seperti kalendar dan tisu di kawasan tumpuan orang ramai seperti kedai mamak, pasar malam dan sebagainya.
Salah seorang yang hanya mahu dikenali sebagai Ali berkata, dia dan isterinya terpaksa menjual kalendar untuk menyara dua anaknya yang masih kecil.
Ali yang cacat penglihatan dibantu seorang wanita yang diperkenalkan sebagai isterinya berasal dari Indonesia. Mereka tinggal di sekitar Kuala Lumpur dan menggunakan teksi sebagai pengangkutan untuk keluar menjual barangan mereka.
“Kami tidak bekerja dan menjual kalendar ini untuk menyara kehidu-pan seharian dan setiap hari kami hanya memperoleh tidak lebih daripada RM100.
“Kalendar ini kami tempah khas untuk dijadikan barang jualan kepada orang ramai dan mendapat simpati daripada orang ramai untuk membeli dan menderma,” katanya.
Ali yang berusia 40-an dan isterinya berusia 30-an itu pergi selepas ditanya pelbagai soalan dan meneruskan aktiviti mereka meminta derma di salah sebuah restoran.
Boleh dikenakan tindakan
Pengarah Bahagian Warga Tua dan Keluarga, Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia, Roslan Baba berkata, aktiviti mengemis yang menggunakan orang buta ada dilaporkan tetapi ianya merangkumi keseluruhan pengemis yang dikenalpasti.
Menurutnya, ini juga dipercayai didorong oleh sindiket yang menggunakan orang buta bagi mendapatkan wang dengan cara yang lebih mudah.
“Kaedah mendapatkan simpati orang ramai dan dibantu oleh pengiring yang sempurna sifat membantu mereka ini mendapatkan wang yang lebih.
“Antara kaedah yang digunakan bukan sahaja mengemis dengan tangan kosong tetapi ditukarkan dengan menjual tisu, kerepek, kalender ataupun ayat-ayat suci al-Quran,” katanya.
Roslan berkata, sekiranya ditangkap, mereka bersama pengiring juga menerima nasib yang sama kerana pengiring seolah-olah bersubahat dengan mendapatkan wang.
Menurutnya, mereka ini dikategorikan di bawah Akta Orang Papa 1977 bagi menyelamatkan orang yang terlibat supaya tidak meneruskan aktiviti mengemis mereka.
“Berdasarkan laporan yang diterima mereka ini akan bergerak dari satu tempat ke satu tempat bagi menjalankan aktiviti mereka.
“Mereka akan ditemani seorang wanita atau lelaki celik yang membantu mereka bagi memastikan tidak ditipu orang ramai,” katanya.
Beliau berkata, walaupun alasan mereka hanya menampung keperluan kehidupan seharian, golongan cacat penglihatan ini dipercayai berselindung di sebalik sindiket pengemis yang mengaut keuntungan berpuluh-puluh ribu sebulan bagi setiap seorang orang kurang upaya (OKU) di bawah jagaan mereka.
Menurutnya, kegiatan ini disifatkan sebagai satu manipulasi sindiket terancang yang berniat memeras kudrat OKU yang sama sebahagian besarnya adalah orang tempatan.
“Dipercayai perolehan pendapatan daripada mengemis dibahagikan diantara OKU dan orang yang menemaninya.
“Ada yang mendakwa, mereka ini memperolehi pendapatan mencecah RM20,000 sebulan dan ada kemungkinan juga, sindiket pengemis buta ini mendapat persetujuan daripada pengemis sendiri yang juga mahukan wang dengan cara dengan lebih mudah dengan menggunakan kekurangan yang ada pada mereka,” katanya.
Roslan berkata, tindakan OKU yang meminta belas orang ramai merupakan tindakan pengemis dan ianya menyalahi Akta Orang-Orang Papa 1977.
Menurutnya, turut tidak menafikan keadah mengemis menggunakan orang buta ini dipercayai diselubungi sindiket tetapi pihaknya masih belum dapat membuktikan dakwaan tesebut.
Bagi mengatasi masalah dan kegiatan mengemis ini, JKM akan mengadakan kempen ‘Berhenti Memberi, Kami Prihatin’ pada 31 Januari ini peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Menurutnya, jika sebelum ini operasi membersihkan pengemis sentiasa dilaksanakan tetapi kali ini memberi tumpuan kepada pemberi.
Roslan berkata, pihaknya sering mengadakan operasi melalui tiga kaedah iaitu operasi bersepadu bersama pihak berkuasa tempatan, polis dan agensi yang terlibat, operasi berjadual dan operasi berdasarkan aduan.
Beliau berkata, jumlah pengemis yang diselamatkan sehingga bulan Oktober 2011, lelaki 915 orang dan perempuan 359, jumlahnya, 1274.
Bilangan operasi pengemis dan kutu rayau, operasi bersepadu, 57 orang , operasi berjadual, 417orang, aduan orang ramai, 275 orang, rujukan agensi dan persatuan, 60 orang dan lain-lain 102 orang.
MAD sedia membantu
Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB) tidak menolak dakwaan terdapat pengemis buta yang mengemis menggunakan pengiring untuk menambah pendapatan mereka ataupun untuk menyara keluarga.
Mereka ini ada diantaranya digunakan individu tertentu untuk mendapat simpati supaya orang ramai terus memberi sumbangan.
Pelbagai kaedah yang digunakan seperti menjual tisu, kalendar dan menjual kerepek sebagai kaedah mereka untuk mengemis. Ini seolah-olah mereka menjalankan perniagaan bergerak bagi mengelakkan daripada mereka dikategorikan sebagai pengemis.
Pemangku Pengarah Eksekutif MAB, Datuk S Ganesan berkata, pihaknya sebelum ini tidak menerima laporan mengenai orang buta yang dijadikan pengemis untuk satu sindiket tetapi tidak menolak dakwaan ada pengemis yang terdiri daripada orang buta.
Menurutnya, beberapa tahun lalu, pihaknya ada menerima laporan mengenai orang cacat penglihatan ini dijadikan pengemis di Perak dan ditempatkan di beberapa kawasan.
“Kita ada terima laporan tetapi tidak dapat membongkar mengenai isu ini dan pemantauan berterusan kita laksanakan kerana tidak mahu golongan ini ditindas oleh mereka yang hanya memikirkan keuntungan dengan mudah.
“Sehingga kini, MAB sering terlibat dalam operasi dengan kerjasama daripada pihak berkuasa bagi mencegah kegiatan mengemis menggunakan orang cacat penglihatan kerana tidak mahu mereka ini dipandang rendah,” katanya ketika ditemui di pejabat MAB.

Beberapa komen.

1.

Mohd Mazlan Penghulu · Works at Bekerja sendiri

Kami warga sibuta, ingin pihak sinar harian membuktikan bahawasanya, kami mempunyai sendiket yang yang diperkatakan.. Jangan pandai tulis saja, tetapi tanpa bukti! carilah maklumat yang betul dan tepat.. kalau tak tau apa2, jangan tulis sesuka hati.. APA PIHAK JKM BOLEH BANTU KAMI YANG TAK ADA KERJA NI?

2.

Pak Lang Nogori · Top Commenter · UPM Serdang

sindeket ni mungkin ado mungkin tidak, kejadian macam ni boleh dilihat dimano-mano, tak percayo ado dopan mato, terpulang pada semuo, kesian bori..kalu tak jangan ambek poduli.....

3.

Norhisyam Bin Mohamad Zainudin · Top Commenter · Kolej poly-tech mara kuantan

yang sepatutnya rakyat yang memerhati tu kne buat aduan ... call polis je, talian 999 or 112 (henset) buat aduan pengemis cam ni ... rata2 pengemis skrg ni sindiket ...

4. Abby Elyshah Binti BaronElyshah

Komen beliau telah dibuangkan dari sini. Sebab, beliau memberi komen seperti orang yang takdak maruah diri. menggunakan bahasa dan perkataan lucah. mata tu sudahlah buta, hati pun buta jugak?

5.

Fiza Sa'ban · SubscribeSubscribed · Kolej PTPL sentral

org rmai yg prihatin nk menderma ikot la saluran yg betol, mcm melalui zakat ke, masjid2 ke..tepuk dada tanya selera...fikir dahulu sblum brtindak..jgn pkir ikhlas memberi tapi kena tau jugak ke mana duit kte pergi....huhu~.

6.

HNadim Bentara Kanan · Proprietor at Self employed

Makan RM5, kalau 5 kali datang dah sama dengan harga makanan.. memang sedekah tu baik dan mendapat pahala. Tapi kalau asyik kena tipu dengan sindiket?

Arkit blog