Selasa, Mac 31, 2009

Corat-coret

1.  Pemilihan selesai.

Ha, pemilihan Umno selesai sudah.  KJ menang.  Mukhris kalah.  Jadi, apa nak kata?  Tak apa, yang kalah, tetap menang dan yang menang, jangan lupakan yang kalah.

 

Kepada Mukhris, Ss tahu, anda seorang yang matang.  Anda menerima kekalahan dengan terbuka.  Tetapi, janganlah pecahkan Umno.  Harus diingat, Umno adalah wadah perjuangan orang melayu khususnya dan malaysia amnya.  Kepada para penyokong Mukhris, rapatkanlah barisan semula.  Yang kalah, bukan kalah kesemua dan yang menang, bukan menang kesemua.

 

Kepada KJ, janganlah mengetepikan yang kalah.  Rapatkanlah barisan pemuda Umno kembali.  Bekerjalah dengan jujur dan ikhlas demi bangsa, negara dan juga, demi parti Umno dan BN.

 

Ingat no, kami sekarang dah ada pelajaran, tak macam dulu.  Oleh itu, jangan sesekali hang main dengan wang.  Pemuda tidak akan membiarkan politik wang berleluasa.  hang bernasib baik sebab menang.  jadi, buktikan kejujuran hang.

 

Sekarang ini, buatlah kerja.  Dan di sini Ss ingin meminta supaya, dampingilah pemuda oku.  Ingat, kami ada kehebatannya yang tersendiri.  Oleh itu, jangan ketepikan kami warga oku.

 

2.  Tahniah kak Ijat dan kak Ros.

Aha, tahniah kepada wanita Umno dan puteri sebab dah dapat ketua baru.  Bekerjalah dengan lebih kuat untuk memantapkan lagi wanita dan puteri Umno.

 

Dan, Ss juga ingin meminta kedua-dua akak ni, dekatilah golongan wanita oku.  Ss tahu kak Ijat pernah memegang pot folio yang ada kaitan dengan warga oku semasa dalam kerajaan.  Oleh itu, dekatilah warga oku.  Dan ingat ya, warga oku punya kehebatannya yang tersendiri.  Kalau dapat, bawalah mereka masuk ke wanita Umno, beri mereka peluang untuk berkhidmat kepada parti Umno.  Ingat ya, dalam parti pembangkang, ada warga oku pegang jawatan walau pun kecil.  Oleh itu, Umno harus berbuat begitu.  Ingat, jangan biarkan pembangkang mempengaruhi warga oku untuk menyokong mereka.

 

Kepada kak Ros juga sama.  Dekatilah puteri oku.  Oku juga punya kehebatannya yang tersendiri.  Janganlah dipinggirkan mereka.

 

3.  Tahniah presiden dan timbalan presiden baru Umno.

Inilah perubahan.  Semua sudah bertukar.  kepada mereka berdua, dekatilah golongan oku ini.  janganlah meminggirkan kami semua.

 

4. Jom undi.

Wah, 15 calon bertanding kat satu tempat pilihanraya.  Apa cerita?  Inilah Malaysia.  penuh dengan demokrasi yang selalu disalahguna oleh mereka yang suka ambik kesempatan.  Pilihanraya kat malaysia ni meriah macam sambut raya.  Tu yang best.

 

5.  Sabarlah oi!

Ni apa cerita ni.  Wartawan asyik tanya pak Lah bila nak letak jawatan.  Ni sah sang wartawan ni tak dengak ucapan penggulungan pak lah masa persidangan agung Umno Sabtu lepas.  2 April ni, dia nak pi jumpa Agung dah.  Tu pun tak dengakkah?  Wartawan apa hang ni?  Balik duduk rumahlah.

 

6.  Gosip.

Ada orang kata, TDM masuk hospital jantung sebab anak dia Mukhris kalah dalam pemilihan ketua pemuda.  Ada orang kata lagi, beranikah mahathir nak mai perhimpunan agung Umno pasai anak dia dah kalah?  Tiba-tiba, Sabtu lalu, bila TDM mai perhimpunan agung dan bersama-sama dengan Pak Lah dan najib, ha, terduduk depa.  Padan muka.  Bodoh.

 

Ada orang kata, Najib tak lamalah jadi perdana menteri pasai dia ada terlibat dengan kes pembunuhan wanita Monggolia.  Ada buktikah?  kalau tak ada bukti, jangan pandai cakap.  macam takdak sekolah saja.

 

habis.

Isnin, Mac 30, 2009

Cheng Beng

pada 4 April ni, perayaan Cheng Beng akan disambut oleh orang cina.  Ok dalam perayaan ni, mereka akan ke kubur untuk melakukan upacara sembahyang.  Selepas itu mereka juga akan mengadakan upacara sembahyang di rumah.

 

Cheng Beng ni disambut di sekitar penghujung mac hingga awal April sahaja.

 

Mereka akan pergi mengadakan upacara sembahyang di perkuburan 10 hari sebelum perayaan sebenar dan 10 hari selepas perayaan sebenar.  Selepas itu, tidak boleh lagi.

 

Di hari perayaan, perkuburan akan menjadi sesak dengan para ahli keluarga yang datang untuk menunaikan upacara sembahyang.  maka, dibawalah segala bekalan seperti makanan dan sebagainya.  macam nak pergi picnic.  Ss tak pergilah.  malaslah sebab nanti, susah nak jalan.  Perkuburan datuk dan nenek Ss terletak di kawasan perkuburan Relau.  kat bukit.

 

Kalau hari perayaan sebenar, memang penuh sesak di situ sampai nak letak kereta pun, tiada tempat meletak kereta dah.  Nak pergi pun kena awal pagi sebab kalau dah jam lapan atau sembilan pagi, aiyo, matahari terik o!

 

Itulah serba sedikit cerita Cheng Beng.

Jumaat, Mac 27, 2009

Aha, ikutlah resipi orang cina.

Sekarang, semuanya dah tahu siapa yang menang dan siapa yang kalah.  Yang kalah, mungkin sedih dan yang menang, seronok.

 

Tapi, apa yang sungguh mengejutkan ialah kemenangan saudara Khairi jamaludin merampas jawatan KP Umno.  Sungguh mengejutkan dan ramailah yang tak boleh terima.

 

Sudah ada cakap-cakap tidak enak di blog-blog tentang kemenangan beliau.  Ramai yang meramalkan yang negetif.  Contohnya, tidak mendengar akar umbi, Umno tumbang dan sebagainya.

 

Bagi Ss, ini tidak baik.  Mereka seolah-olah membuka ruang pada pembangkang untuk menggunakan isu ini.  Mereka seharusnya ikut resipi orang cina.

 

Macammana orang cina boleh bersatu-padu dalam politik?  Sebabnya, mereka bersatu.  Lawan tetap lawan.  Tetapi, apabila perlawanan dah habis, yang kalah akan memberikan sokongan padu kepada yang menang.  Barisan akan dirapatkan semula.  Tiada lagi lawan.  Semuanya kawan.

 

Itulah sebab mengapa orang cina, boleh bersatu-padu dalam segala hal.  jadi, jangan hairan kalau politik tidak sealiran, namun, kalau soal bangsa, cina boleh bersatu.  Itu, jangan hairan.  Itulah resipi perpaduan orang cina.

 

Tapi, melayu tidak ikut resipi itu.  Melayu penting diri, pangkat dan jawatan.  Bila kalah, tak mahu bekerjasama dengan yang menang.  melemparkan segala macam tuduhan lainlah kalau ada bukti.

 

Orang melayu harus ingat, inilah sahaja satu-satunya tanah melayu di nusantara.  Kalau tanah melayu ini dah jatuh ke tangan yang bukan hak, apa akan jadi pada melayu?  mana lagi melayu nak pergi?

 

hendak mengharapkan siapa lagi untuk membela orang melayu?  Pas?  Tak mungkin.  PKR, tak mungkin.  DAP?  Tobatlah.  Dok jaga dia saja.

 

Ingat, melayu sekarang di persimpangan dilema.  Orang sudah mula berani mempermainkan melayu.  Raja dan sultan dicerca, apabila melayu bercakap tentang hak, mereka dikatakan races.  Adakah salah mereka orang melayu bercakap tentang hak-hak mereka?  Dan kepada mereka yang tak senang dengan semua ini, Ss nasihatkan, sila pergi baca sejarah Malaysia.  Baca dan fahamilah dengan mendalam.

 

jadi, kepada yang kalah dalam pemilihan, masih ada tanggungjawab yang menanti.  Ingatlah, jangan biar melayu merempat di tanahair sendiri.

Khamis, Mac 26, 2009

Keputusan pemilihan timbalan presiden Umno

Seperti yang dijangka, Tan Sri Muhudin yasin.  Telah memenangi jawatan ini.  Undian, 1575.

Rabu, Mac 25, 2009

Keputusan sudah kita tahu.

Inilah Ss lampirkan semula keputusan pemilihan wanita, puteri dan pemuda.

 

Ketua wanita Umno bagi sesi 2008/2011.  Sharizat Abdul Jalil calon nombor 02 jumlah undi 507.  Tahniah buat Dato Sharizat.

Ketua Puteri Umno bagi sesi 2008/2011.  Rosnah Abdul Rashid Sherlin undian 245.

Ketua pemuda Umno bagi sesi 2008/2011.  Khairi Jamaludin undian 304.

 

Tahniah Ss ucapkan kepada semua yang menang.  Dan kepada yang kalah, usah gusar, usah kecewa.  Inilah adat pertandingan.  Sekarang, semuanya harus merapatkan barisan masing-masing.  Ingat no, walau pun calon yang kita sokong itu tidak menang, tetapi kita tetap akan menang jika Umno terus menang dan unggul.  Walau pun calon yang Ss sokong iaitu Dato Mukhris tidak menang, tetapi Ss menganggap, beliau juga menang.  Ss yakin Dato Mukhris seorang yang matang.  Beliau lebih mengutamakan perjuangan untuk membangunkan semula umno.

 

Apa yang perlu KJ buat ialah hapuskan terus persepsi orang terhadap anda.  Buktikan, anda bukan punca kekalahan BN dan Umno.  Buktikan bahawa, perjuangan anda itu ikhlas dan jujur dan bukannya dibayangi oleh pak Lah.

 

Kepada Kj juga, teruskan perjuangan pemuda Umno.  Ajaklah rakan pemuda negara untuk menyertai Umno.  Janganlah menjauhi mereka.

 

kepada ketua puteri yang baru pula, tahniah Ss ucapkan.  Semoga puteri akan terus maju, cemerlang dan gemilang.  Ajaklah seberapa ramai puteri-puteri di tanahair ini untuk menyertai Umno.  Ingatlah, bangunkanlah puteri Umno.

 

Kepada ketua wanita yang baru Dato Sharizat, tahniah juga Ss ucapkan.  Anda memang layak memegang jawatan ini.  Sekarang, di tangan Datolah, corak pergerakan wanita Umno.  Ajaklah seberapa ramai wanita melayu untuk menguatkan wanita Umno.

 

Kepada semua yang menang, kini, tibalah masanya untuk anda semua merapatkan kembali barisan ahli.  Ingat, perpaduan, teras kejayaan.  Apabila kita semua bersatu-padu, musuh akan takut dan gentar terhadap kita.  Dan seterusnya, perjuangan yang tulus, ikhlas dan jujur, akan dibalas oleh tuhan yang maha esa.  Ingatlah, turunlah ke akar umbi.  Sentiasalah bergaul dengan rakyat-rakyat bawahan.  Sentiasalah tinjau orang-orang miskin.  mereka yang oku, ibu tunggal dan banyak lagi.  Mereka semua ini, perlukan pembelaan dan bantuan daripada anda semua.

 

jadi, kepada siapa lagi mereka nak mengharapkan kalau tidak kepada Umno?  Dan, jangan marah kalau mereka lari pada pembangkang sebab anda melupakan mereka.  Mulai sekarang, rapatkanlah diri anda dengan yang di bawah.  Ingatlah tiada yang di bawah, maka, tiadalah anda yang di atas.

 

Hidup Umno!  Hidup Umno!  Hidup Umno!

Keputusan pemilihan Umno.

Ketua wanita Umno bagi sesi 2008/2011.  Sharizat Abdul Jalil calon nombor 02 jumlah undi 507.  Tahniah buat Dato Sharizat.

Ketua Puteri Umno bagi sesi 2008/2011.  Rosnah Abdul Rashid Sherlin undian 245.

Ketua pemuda Umno bagi sesi 2008/2011.  Khairi Jamaludin undian 304.

Terima kasih Sabah, terima kasih Sarawak.

1.  Pada Pru12 yang lalu, BN hampir tumbang.  BN kalah 5 negeri di semenanjung.  Bn tidak dapat dua pertiga kerusi di parlimen.

2.  Tetapi, BN bernasib baik.  Dengan pertolongan Sabah dan Sarawak, BN masih mampu menjadi kerajaan di Malaysia.

3.  Ss tidak berasa hairan atau kecil hati jika ahli parlimen Sabah dan Sarawak diberi kelebihan dalam pentadbiran persekutuan.  Kerana, mereka memberi sumbangan besar.

4.  Jadi, terima kasih Sabah, terima kasih Sarawak.

Selasa, Mac 24, 2009

Apa cerita?

Ss datang balik.  Dah dekat nak 5:30 petang.  Apa cerita?

 

1.  Wah, dua akhbar pembangkang, Suara Keadilan dan Harakah dah kena gantung tiga bulan.  Ha itulah, siapa suruh siar berita bukan-bukan?  Itulah pembangkang.  Leceh punya.  Siarlah berita yang bawa manafaat.  Ini asyik-asyik nak fitnah orang.  Ingat hampa tu, baik dan maksumkah?

 

2.  Ha, ada dua blog baru.  Blog ni ialah kepunyaan oku.  Blog pertama ialah Suara Oku.  Terima kasih kepada blogger Kumbang yang telah sudi menyiapkan blog dan sudi mentadbir susun blog ini.

 

Blog kedua ialah kepunyaan SBM cawangan Melaka.  SBM adalah salah sebuah persatuan orang-orang buta.  SBM Melaka.

 

3.  Mulai hari ini, seluruh mata akan tertumpu pada parti keramat Umno.  Semua perwakilan Umno dah berkampung di PWTC.  Depa nak bersidang sampai Sabtu ni.  Jadi, selamat bersidang no?  Pilihlah calon yang tak rasuah.  Tolong jangan pilih calon rasuah.  kelak lingkop parti.  Hidup Umno!  Hidup Umno!  Hidup Umno!

4.  Samy Velu kekal pegang jawatan presiden Mic.  Tapi dia kata, ini penggal terakhir.  Baguslah Dato Sri, penggal depan, bagilah orang muda pula.  Dato Sri bolehlah balik berehat.  Dah tua-tua ni, tak payahlah kerja berat-berat.  nanti sakit, siapa nak jaga?  Dan kepada yang tak terpilih untuk melawan Dato Samy, cuba lagi.  nasib tak baik ma.

5.  Calon PRK BN Bukit Gantang, Ismail Safian kata, dia tak gentar untuk menghadapi calon PR, bekas MB Perak.  Mail, hang kena kerja kuat.  Tak kerja kuat pun tak boleh jugak.  Toksah dok cakap saja tak gentar, kerja mau kuat.  Baru ok.

 

Amboi, Ss mengidam nak makan Asam Boilah.

Isnin, Mac 23, 2009

Saya bercakap kerana Melayu hadapi tekanan dan penghinaan - Dr Mahathir

Ucapan Tun Dr. Mahathir Di Perhimpunan Dan Sidang kemuncak Pribumi Perkasa Negara

'Saya perlu lepasi dua ujian awal'

http://www.bharian.com.my/Monday/Nasional/20090323092258/Article/print_html
Berita Harian Online 
--------------------------------------------------------------------------------
 
'Saya perlu lepasi dua ujian awal'
Oleh Ahmad Naim Tahir dan Syuhada Choo Abdullah
 
Barisan Kabinet, ucapan sulung bukti penerimaan rakyat: Najib
 
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau perlu melepasi dua ujian pertama sebaik mengambil alih teraju kepemimpinan negara daripada Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi yang akan memastikan sama ada kerajaan pimpinannya diterima rakyat.
 
Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, dua perkara itu ialah pembentukan Jemaah Menteri dan ucapan sulung sebagai Perdana Menteri,
sama ada menerima reaksi positif rakyat atau sebaliknya.
 
"Saya akan diuji dengan dua perkara, iaitu susunan Jemaah Menteri yang baru, sama ada ia akan diberi harapan oleh rakyat. Yang kedua, ucapan sulung sebagai
Perdana Menteri, apa agendanya.
 
"Jika kedua-dua perkara itu boleh diterima dengan baik oleh rakyat, saya percaya rakyat akan bersama-sama kita. Jika tidak, parti dan kerajaan akan menghadapi
laluan amat sukar," katanya.
 
Beliau berkata demikian pada program Dialog@1 bertajuk Umno: Berubah atau Diubah di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini malam tadi yang turut disiarkan
secara langsung oleh RTM melalui saluran TV1.
 
Katanya, Umno perlu menangani persepsi umum yang melihat parti itu sombong dan angkuh serta mengamalkan salah guna kuasa dan rasuah dalam kerajaan dan
kegagalan berbuat demikian boleh membawa kesan negatif pada pilihan raya.
 
"Melihat kepada aliran (undi) pada pilihan raya umum lalu, bererti kita perlu berani melakukan perubahan dan saya masih yakin sekiranya kita berani buat
perubahan, insya-Allah sokongan kepada Umno dan BN akan kembali dan kita boleh pulih semula kedudukan kita seperti sedia kala.
 
"Kita tiada pilihan untuk bersikap seperti sedia kala... ia bukanlah pilihan kerana kalau kita buat begitu, kita mungkin akan ditolak oleh rakyat kerana
isyarat sudah diberikan pada PRU ke-12.
 
"Maknanya, rakyat masih hendak pada Umno dan Barisan Nasional (BN), bukan pembangkang, tetapi rakyat mahu Umno mendengar kehendak dan aspirasi mereka,
rakyat mahu Umno dan BN buat perubahan berdasarkan kepada kehendak mereka," katanya.
 
Beliau berkata, perubahan itu mesti dilakukan dalam Umno sendiri supaya segala persepsi negatif rakyat dapat dikikis.
 
"Sebab itulah, proses pemilihan dalam Umno mesti dikaji semula, struktur dalam Umno mungkin perlu kita rombak. Soal dalaman Umno perlu kita lakukan perubahan
dan selepas itu, barulah dasar dan pendekatan kerajaan. Kita mesti cara jawapan kepada apakah yang diutamakan rakyat sebenarnya," katanya.
 
Najib turut meminta perwakilan pada Perhimpunan Agung Umno bermula esok supaya memilih pemimpin berdasarkan hati nurani mereka, bukan kerana memikirkan
calon tertentu dapat menjaga kepentingan mereka jika menang jawatan.
 
"Ciri-ciri harus ada pada pemimpin yang baik ialah kesetiaan, kebolehan dan integriti, tetapi sepatutnya dimulakan dengan integriti, yang kedua kebolehan
dan ketiga, kesetiaan.
 
"Kalau kita memilih berdasarkan ciri-ciri ini, maka itulah proses perubahan atau reform dalam Umno yang patut dilakukan. Jangan kita pandang pada pemimpin
kerana reform itu di tangan kita sebagai ahli Umno, terutama sekali perwakilan," katanya.
 
Mengenai barisan pemimpin impiannya, Najib berkata, sukar untuk mendapat keputusan yang sempurna, tetapi sekurang-kurangnya sebahagian besar daripada pemimpin
(calon) mencerminkan ciri-ciri terbaik.
 
Ditanya perasaan tidak puas hati sesetengah pihak terhadap keputusan Lembaga Disiplin, Najib berkata, sukar memuaskan hati semua pihak tetapi yang penting
tindakan diambil berdasarkan bukti jelas dan konkrit.
 
Katanya, Umno juga sedar mengenai pentingnya konsep perkongsian kuasa dan mempertimbangkan suara komponen BN untuk mengemukakan apa juga yang mereka fikirkan
baik untuk kumpulan etnik atau kaum diwakili mereka.
 
Mengenai kemungkinan wujud perpecahan dalam Wanita Umno, Najib berkata, beliau yakin pergerakan itu akan merapatkan semula barisan mereka selepas selesai
pemilihan seperti yang dibuktikan sebelum ini.
 
Beliau juga berkata, tiada istilah Team A dan Tema B pada pemilihan Umno kali ini seperti yang berlaku pada pemilihan 1987 kerana jawatan Presiden tidak
dipertandingkan.
 
Katanya, proses peremajaan Umno perlu dilakukan secara lebih menyeluruh dan melihat bagaimana pemimpin muda dapat menyertai parti yang akan dipermudahkan
melalui pendaftaran secara online yang akan dilancarkan tidak lama lagi.
 
"Kita tidak mahu ada cantas-mencantas atau sekat-menyekat. Mana-mana pemimpin yang ada kebolehan boleh masuk. Saya mahu ada gabungan dari segi intelektual
dan pemimpin bercorak akar umbi dalam parti," katanya.

Soal Jawab: Umno perlu laksana misi pembaharuan perkasa semula parti

http://www.bharian.com.my/Sunday/BeritaUtama/20090321224003/Article/print_html
Berita Harian Online 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Soal Jawab: Umno perlu laksana misi pembaharuan perkasa semula parti
Oleh Manja Ismail, Norhayati Md Said dan Zulkofli Jamaluddin
 
Najib yakin perubahan sikap, mentaliti pemimpin kembalikan keyakinan rakyat
 
SEMUA mata kini tertumpu kepada Perhimpunan Agung Umno bermula Selasa depan, yang bakal menyaksikan pucuk pimpinan parti berpindah daripada Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Najib Razak. Menjelang perhimpunan agung yang bersejarah ini, Timbalan Presiden Umno memberikan temuramah khas
Berita Minggu, New Sunday Times dan Mingguan Malaysia. Dalam temuramah kira-kira sejam itu, Najib menghuraikan masalah dan cabaran parti serta harapan
beliau pada perhimpunan agung kali ini. Berita Minggu diwakili Manja Ismail, Norhayati Md Said dan Zulkofli Jamaluddin.
 
DATUK Seri akan memimpin Umno dalam keadaan parti yang cukup lemah apabila Barisan Nasional (BN) tewas di lima negeri dan hilang majoriti dua pertiga di
Dewan Rakyat, manakala negara pula menghadapi keadaan ekonomi yang teruk sepanjang sejarahnya. Komen Datuk Seri?
 
Memang saya sedar. Insya-Allah saya akan mengambil alih kepemimpinan Umno dan BN dalam keadaan yang sangat mencabar sama ada dari segi politik mahupun
ekonomi. Ini ada persamaan apabila Allahyarham ayahanda saya, (Tun Abdul Razak Hussein) mengambil alih pada 1970 dalam keadaan negara kita mengalami peristiwa
pahit, tragedi 13 Mei dan politik yang tidak begitu menentu di beberapa negeri termasuk Selangor, Perak dan Pulau Pinang.
 
Jadi ada juga persamaan dalam beberapa aspek. Memang ketika ini adalah yang paling kritikal dalam sejarah Umno dan BN. Kita tidak pernah mengalami keadaan
seperti ini. Oleh itu, saya perlu melakukan pembaharuan sama ada dalam parti atau kerajaan kerana rakyat mahu kita menilai dan mentafsir apakah isyarat
yang diberikan rakyat dalam pilihan raya umum lalu.
 
Seterusnya menentukan hala tuju kerajaan bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap kerajaan BN. Saya sudah sebut secara terus-terang bahawa kalau kita
tidak berani berubah, kita akan diubah oleh rakyat. Maknanya, itu satu pengakuan terbuka betapa penting dan perlunya kita menyahut cabaran ini dengan melakukan
perubahan besar kepada parti dan kerajaan.
 
Rakyat, bukan saja ahli Umno mengharapkan satu perubahan berlaku dan memberi pengharapan besar kepada Perhimpunan Agung Umno kali ini untuk menangani politik
wang. Bagaimanapun penjelasan Lembaga Disiplin mengenai keputusan diumumkan menerima reaksi yang pelbagai. Ramai mempersoalkan kesungguhan Umno membanteras
politik wang.
 
Kita ada dua masalah dalaman parti yang perlu kita ubati dengan berkesan. Ini berdasarkan kepada pengamatan saya daripada keputusan pilihan raya umum lalu.
Analisis kita dari segi persepsi rakyat kepada Umno dan BN bahawa kita ini dianggap sebagai sombong kuasa. Dalam pada itu kita kurang memberi tumpuan kepada
rakyat, walaupun salah satu daripada cogan kata berkhidmat kepada rakyat. Jadi dalam proses perubahan ini, kita kena balik ke pangkal jalan.
 
Survival kita sebagai parti bergantung kepada sokongan rakyat. Mungkin dalam perjalanan kita selama ini, kita dibuai dengan proses dalaman parti, termasuk
pemilihan parti dan berasakan bahawa matlamat kita tercapai apabila dapat duduk sebagai ketua bahagian dan sebagai pemimpin Umno pada peringkat nasional.
Tapi sebenarnya, kedudukan politik kita, tidak menjamin kita mendapat sokongan mutlak daripada rakyat. Jadi maknanya kita perlu ubah sikap dan meletakkan
kepentingan dan kesediaan berkhidmat untuk rakyat di tempat paling utama, bukan proses pemilihan dalam parti. Itu satu aspek.
 
Kedua, Umno dilihat sebagai parti yang masih mengamalkan budaya politik wang yang tidak sihat. Salah guna kuasa. Jadi, macam mana kita hendak tangani perkara
ini. Saya fikir, cara menanganinya adalah membuat reform (perubahan), termasuk structure reform (perubahan struktur) dalam Umno. Kalau kita tidak lakukan
stucture reform dalam Umno, termasuk kaedah pemilihan, kita tidak boleh membanteras masalah politik wang.
 
Jika kita hendak mengambil tindakan kepada mana-mana pemimpin, yang akan membantah adalah penyokong. Pemimpin ada penyokong. Penyokong itu sudah berjalan
jauh sekian lama. Tiba-tiba pemimpin atau tauke mereka menghadapi tindakan. Jadi mereka tidak puas hati. Satu lagi yang tidak puas hati ialah mereka yang
berasakan kita tidak mengambil tindakan lebih menyeluruh.
 
Maknanya, kita ada dua kumpulan yang tidak berpuas hati. Satu bersabit penyokong pemimpin yang dikenakan tindakan. Satu lagi kumpulan dalam dan luar parti
yang tidak puas hati, berasakan kita belum mengambil tindakan secukupnya. Jadi dalam keadaan sekarang kita dalam keadaan politik dilema.
 
Datuk Seri sudah ada idea untuk merombak sistem pemilihan parti?
 
Saya akan maklumkan waktu perhimpunan nanti atau masa yang sesuai. Saya akan beritahu apa yang akan dirombak nanti.
 
Apakah ini bermakna pemilihan kepemimpinan tertinggi parti tidak lagi akan ditentukan oleh 2,000 perwakilan?
 
Tak apalah... tunggulah masanya nanti. Orang kata, jika saya bayangkan... akan mendahului apa yang akan disebutkan nanti. Tapi maknanya, perubahan struktur
dalam Umno dan kaedah pemilihan perlu kita laksanakan. Tidak memadai dengan kita cuma harap pada tindakan Lembaga Disiplin parti.
 
Mengenai isu gagasan Umno, ramai melihat Umno sudah tidak lagi berpegang konsep parti menguasai kerajaan?
 
Ada implikasi kepada konsep parti menguasai kerajaan. Dari satu aspek ada baiknya parti menguasai kerajaan, tapi jika kita terpisah daripada rakyat, kita
hanya memikirkan mengenai tuntutan ahli parti saja... dalam sistem demokrasi berparlimen, rakyat yang akan menentukan sama ada kita berkuasa atau tidak.
Jadi maknanya dalam apa-apa juga pertimbangan kita jangan ada terputus hubungan antara parti dan rakyat. Jadi jika parti mencerminkan kehendak rakyat,
tak apa. Kalau parti tak cermin kehendak rakyat di situ letaknya bahaya.
 
Apa harapan Datuk Seri pada perwakilan pada perhimpunan agung kali ini?
 
Pertamanya, saya berharap dalam pemilihan ini mereka memberi saya set kepemimpinan yang boleh membantu saya mengemudi perubahan yang perlu kita lakukan.
Maknanya, set kepemimpinan Umno bersedia menghadapi cabaran baru, bersedia untuk berubah, bersedia membuat reform dan bersedia melakukan apa-apa kebaikan
untuk parti dan bukannya berbuat macam biasa atau business as usual. Kita tidak boleh berbuat demikian.
 
Apa ciri-ciri diharapkan daripada orang yang akan menjadi pasukan Datuk Seri nanti?
 
Pertamanya, kita mesti komited pada perjuangan Umno, lebih daripada kita memikirkan diri atau kelompok kita sendiri. Kedua, kita mesti bersikap terbuka.
Maknanya bersedia untuk melakukan pembaharuan dan perubahan. Ketiga, kita mesti mahukan pemimpin yang mencerminkan apa yang baik di sisi rakyat... apa
yang rakyat pandang baik. Ciri-ciri pemimpin sebeginilah yang sebaik-baiknya dipilih oleh parti untuk menduduki pelbagai jawatan dalam parti. Maknanya,
pilihlah pemimpin yang ada kewibawaan dan kebolehan.
 
Kemungkinan ada kesilapan berlaku apabila ada pemimpin dipilih tidak diterima rakyat?
 
Sebab itu, saya kata mereka (perwakilan) mesti undi berdasarkan hati nurani mereka. Jika kita hendak lihat Umno sebagai hati nurani orang Melayu, hati
nurani orang Malaysia, jadi kita pilih pemimpin yang mempunyai ciri yang terbaik untuk meniti arus perubahan yang patut kita lakukan.
 
Adakah politik wang menyebabkan perwakilan tidak rasional dan akhirnya keputusan pemilihan tidak menggambarkan kehendak akar umbi?
 
Saya hanya boleh memohon saja. Kita sedar akhirnya bergantung kepada kuasa perwakilan. Saya cuma meminta dan merayu agar mereka memilih mengikut hati nurani
mereka. Apa akan terjadi, kita lihatlah selepas pemilihan nanti.
 
Datuk Seri berpuas hati dengan langkah calon atau wakil calon berkempen pada pemilihan ini?
 
Dalam kempen itu ada aspek yang baik dan ada perbuatan terlajak yang dilakukan bukan oleh pemimpin, tetapi penyokong mereka. Orang kata lebih besar sudu
daripada kuali (kuah). Itu perkara biasa yang berlaku ketika pemilihan.
 
Datuk Seri sudah menggariskan keutamaan Umno. Sebagai Perdana Menteri pula insya-Allah, apakah keutamaan?
 
Kalau saya cakap banyak sangat, nanti rosak pula ucapan yang hendak saya buat. Kita fokus kepada parti. Ucapan saya sedang rumuskan. Insya-Allah saya akan
beritahu kemudian.
 
Tapi dalam demokrasi sukar mendapat begitu dan seandainya tidak dapat, bagaimana Datuk Seri?
 
Kita perlu bersikap realistik, maknanya kita bukan dalam �utopia� (sistem masyarakat dan politik yang sempurna). Maknanya, kita tidak mungkin mendapat
sesuatu yang sempurna, tetapi asalkan ada pasukan seimbang yang boleh saya bergantung harap. Itu sajalah yang mungkin menjamin masa depan kita.
 
Apakah ciri itu untuk Timbalan Presiden saja atau bagi semua jawatan?
 
Ini termasuk Timbalan, Naib dan ahli Majlis Tertinggi sebab kita mesti ada pasukan dan dalam pasukan itu masing-masing ada peranan. Begitu juga Pergerakan
Pemuda, Wanita dan Puteri.
 
Dalam kempen ini, mungkin Datuk Seri ada dengar kadang-kadang ada ahli yang menggunakan nama Datuk Seri. Bolehkah perkara itu berlaku?
 
Memang biasa, sebab saya dengar ada yang mula ucapan mereka dengan cerita (Allahyarham) Tun Razak dan ada yang cerita saya. Itu saya terima. Apa yang penting
sekali kita mesti ada penilaian sendiri mengenai kewibawaan pemimpin dan pilihlah pemimpin terbaik menggunakan hati nurani kita.
 
Datuk Seri sudah nampak pemimpin yang memenuhi ciri-ciri dikehendaki?
 
Memanglah... saya pun kena teropong juga. Takkan saya tidak memerhati apa yang sedang berlaku di kalangan pemimpin, walaupun saya tidak campur tangan dan
saya tidak turun waktu pengenalan calon kerana tidak mahu dipengaruhi dan mempengaruhi sesiapa pun. Ini memberi kebebasan kepada mereka untuk memilih.
Tapi saya memerhati dan saya mengetahui, walaupun kadang kala saya tidak bercakap atau tidak bersuara, bukan bererti saya tidak mengetahui.
 
Dalam kepemimpinan ada gaya yang keras serta tegas dan ada yang lebih demokratik. Apa pandangan Datuk Seri?
 
Macam mana pun dalam parti, akhirnya keputusan yang dibuat oleh perwakilan juga yang menentukan. Kita hanya boleh merayu sebab dalam zaman empowerment
sekarang, masing-masing tahu mengenai hak dia. Tak semestinya jika sebut nama sekali pun, mereka akan ikut. Jadi kita cuma boleh memohon kepada mereka
dari segi pertimbangan dan kesedaran serta keinsafan mereka betapa pentingnya keadaan sekarang ini, kritikal untuk masa depan Umno. Kita sudah sampai persimpangan
jalan selepas lebih 50 tahun berkuasa, inilah masa yang paling kritikal sekali. Ahli Umno mesti sedar dan mengundi memilih pemimpin berdasarkan realiti
situasi sekarang.
 
Banyak kebimbangan bahawa Umno yang kini sudah berusia lebih 50 tahun. Parti seusia Umno seperti Kongres di India dan LDP (Jepun) tewas sebelum bangkit
semula. Apa pandangan Datuk Seri mengenai ramai meramalkan Umno akan mengikut langkah parti berkenaan?
 
Janganlah kita kalah pilihan raya... nauzubillah. Kita sudah cukup perit dengan kekalahan di lima negeri.
 
Sepatutnya sudah memberi kesedaran yang cukup kepada kita. Memberi keinsafan bahawa kita tidak ada kekebalan politik. Walaupun Umno sebagai parti yang
dominan selama 50 tahun, tetapi ia tidak memberi jaminan kerana berdasarkan sistem demokrasi berparlimen di negara lain, parti yang lama memerintah mengalami
nasib sedemikian. Soalnya sama ada Umno akan senasib dengan parti lain, bergantung kepada kesedaran dan keinsafan kita serta tindakan yang kita lakukan.
 
Sepatutnya keputusan pilihan raya kecil Permatang Pauh memberi kesedaran lagi kepada Umno, tetapi dalam kempen ini kita lihat gejala politik wang masih
wujud seolah-olah tidak ada kesedaran di kalangan ahli?
 
Dalam keadaan sekarang, dia (ahli) terlalu ghairah berkempen untuk jawatan dalam Umno. Saya tidak menyalahkan pemimpin, kadang-kadang pengikut lebih daripada
pemimpin. Ini semua adalah ciri yang menyebabkan orang sangsi atau hilang kepercayaan kepada parti. Oleh sebab itu, mulai dari perhimpunan ini, saya harap
mereka memilih pemimpin yang mempunyai ciri-ciri yang saya sebut tadi. Selepas itu kita mesti melakukan perubahan dalam parti dan kerajaan.
 
Boleh Datuk Seri jelaskan mengenai soal pembersihan dalam Umno?
 
Pembersihan secara total (menyeluruh), drastik bunyinya. Kita mulai dengan memilih pemimpin berdasarkan hati nurani kita. Kedua, kita lihat pada pembaharuan
parti, termasuk kaedah pemilihan. Lepas itu kita lihat kepada usaha memperkukuhkan budaya dan nilai dalam Umno sebab saya lihat ada penghakisan nilai dalam
Umno, tidak macam dulu.
 
Saya cadang untuk memperbanyakkan kursus dalam Umno. Dulu masa saya mula-mula dalam politik banyak kursus diadakan, tapi dibuang kursus diadakan seminar
di hotel lima bintang. Tapi tidak ada kursus dalam erti kata kita menyinsing lengan dan sanggup melalui kesukaran dalam kursus untuk menaikkan semangat.
Selain ilmu kita mesti ada semangat dan motivasi. Ini pembentukan nilai, maknanya nilai api perjuangan yang hidup membara, tetapi kini sudah malap. Kita
mesti melakukan pengukuhan budaya dan sistem nilai pada semua peringkat.
 
Keputusan pilihan raya lalu banyak ditentukan oleh faktor pengundi muda yang dikatakan tidak menyokong BN, walaupun usaha untuk mendekati mereka sudah
dilakukan?
 
Memang belum berkesan dan belum dapat meyakinkan pengundi baru serta generasi muda untuk menyokong Umno. Kita boleh bersandarkan pada jasa Umno. Tidak
ada siapa pun yang menafikan Umno begitu berjasa pada negara, tetapi itu mereka lihat dalam lipatan sejarah. Mereka hendak tahu apa yang Umno hendak lakukan
hari ini dan masa akan datang.
 
Kita mesti boleh membaca apa cita rasa generasi baru apa sebenarnya kecenderungan mereka. Apa aspirasi mereka. Kita mesti hubungkan mereka dengan tindakan,
dasar dan program kita.
 
Bagaimana Datuk Seri melihat peranan Lembaga Disiplin?
 
Lembaga Disiplin pun mempunyai kekangan. Ketika ambil tindakan pun, bermacam-macam komen timbul, ada yang kata campur tangan luar seolah-olah lembaga ini
orang luar sedangkan Lembaga Disiplin diwujudkan oleh Umno. Mereka terdiri daripada pemimpin Umno. Mereka memperuntukkan masa dan berkorban waktu untuk
Umno. Jadi, tidak adil bagi kita untuk menyalahkan kewujudan dan peranan Lembaga Disiplin. Tapi, jika kita hendak kata Lembaga Disiplin harus bertindak
agar lebih banyak pemimpin disabitkan kesalahan, mereka (Lembaga Disiplin) pun bergantung kepada laporan. Kalau berdasarkan syak wasangka atau cerita pada
dakwaan atau khabar angin, ini tidak adil pada pemimpin.
 
Di sini letaknya keadaan yang amat sukar bagi sesiapa pun yang duduk sebagai ahli Lembaga Disiplin. Begitu juga sesiapa pun yang menganggotai SPRM (Suruhanjaya
Pencegah Rasuah Malaysia), mereka sukar sekali untuk memberi kepuasan kepada semua pihak. Tidak mungkin. Sebab orang yang dikenakan tindakan dan penyokongnya
tentu tidak puas hati. Ada pula mengatakan kita tidak serius sebab tidak begitu ramai yang kena. Mereka juga berasa tidak puas hati. Ada pemimpin yang
dipanggil pun rasa tidak puas hati, ini belum lagi dikenakan apa-apa tindakan.
 
Jadi kita kena terima seperti undang-undang perangkap laju... maknanya ikut nasiblah. Ramai yang laju... kebetulan yang kena itu, kenalah... apa nak buat.
 

Ketidakpuasan hati itu kerana kasihan ahli kepada pemimpin tertentu atau disebabkan kesetiaan ahli kepada parti?
 
Itulah yang paling ideal, tapi kita tidak hidup dalam dunia yang ideal itu. Kita hidup dalam realiti. Dalam realiti, ahli bergantung kepada pemimpin untuk
bermacam alasan. Yalah, dia dapat rezeki daripada pemimpin dan masa depan bergantung kepada pemimpin. Kalau tauke dia naik, cerah masa depannya. Jika orang
lain putuslah harapan. Bermacam-macam pertimbangan. Inilah realiti dunia. Mereka akan berasa tidak puas hati kerana tauke tidak naik.
 
Sama macam dalam press (akhbar) juga. Kalau tukar editor... dia tukar yang lain... Ya, itu realiti. Anda tidak tahu sama ada pengurusan editorial yang
baru akan favour (memihak) kepada anda atau tidak. Sudah tentu jika anda dilayan baik bekas pengurusan atau editor, anda tentu akan mempertahankan bekas
editor atau pengurusan itu. Ini realiti. Tidakkah wartawan akan memberi reaksi yang sama? Dalam setiap organisasi, termasuk akhbar. Percayalah saya...
anda semua tidak berbeza.
 
Tindakan disiplin yang diambil mengambil seolah-olah Umno teruk sangat. Apakah usaha menangani tanggapan ini?
 
Sebenarnya kita cuba untuk membetulkan keadaan ini. Bukan senang dan sekarang saja, dulu pun kita sudah cuba. (Bekas Perdana Menteri) Tun Dr Mahathir Mohamad
sendiri kata salah satu kekecewaannya ialah tidak dapat membanteras masalah ini. Jadi ini satu perjalanan dan proses yang memakan masa, tapi kita perlu
ada kesungguhan untuk mengatasinya. Dilihat bahawa kita buat sesuatu untuk membetulkan keadaan. Apa-apa pun tak mungkin sempurna, asalkan orang lihat bahawa
kita ada keikhlasan untuk membuat perubahan.
 
Jika ada orang Melayu bertanya apakah relevan Umno hari ini. Apakah reaksi Datuk Seri?
 
Sebenarnya, dari segi perjuangan untuk orang Melayu khususnya dan negara amnya memang tidak ada alternatif, selain Umno. Walaupun dalam fikiran rakyat
sudah mula lihat bahawa Umno boleh diganti dengan parti lain sebagai pemerintah, tetapi hakikatnya dari segi track record, Umno sudah membuktikan kemampuan
dan kejayaannya, terutama dalam permuafakatan dengan parti komponen BN dan sebagainya.
 
Lihat parti pembangkang mereka tidak mendaftar sebagai satu parti. Mereka tidak ada simbol dan tidak ada ideologi manifesto bersama. Dalam Parlimen pun
mereka tidak berani membuat Kabinet bayangan. Cuba mereka buat Kabinet bayangan... kita nak tengok siapa Kabinet mereka... tak berani mereka. Ini menunjukkan
(parti dalam pakatan) pembangkang punyai ideologi dan dasar parti yang terlalu ekstrim. Banyak orang tidak sedar ini.
 
Ini yang berlaku di Perak, mereka (dua Adun PKR dan seorang DAP) meninggalkan kerajaan Pakatan Rakyat berpunca daripada rasa tidak puas hati. Sepatutnya
dia (pembangkang) tidak boleh tuduh Umno culik Adun mereka atau menjadi perampas, rasa tidak puas hati sudah ada terlebih dulu dalam pentadbiran negeri.
 
Mengenai Perhimpunan Agung Umno kali ini, apa harapan Datuk Seri terhadap perbahasan perwakilan dan usul yang akan dibawa?
 
Biasanya, bila tahun pemilihan, fokusnya terlalu sangat pada pemilihan. Jadi usul sesuatu yang tidak sepenting pemilihan... itu realiti. Apapun saya harap
dalam ucapan nanti terutama perbahasan ucapan Presiden, beri satu gambaran bahawa perwakilan sanggup memberi kepercayaan kepada Umno untuk membuat perubahan
dan melakukan reform... maknanya memberi mandat kepada pucuk pimpinan dan kepemimpinan parti. Ini penting walaupun tidak ada cadangan khusus, tapi sekurang-kurangnya
dari segi sokongan moral, mandat pada kepemimpinan parti untuk membuat apa-apa yang perlu untuk mengembalikan semula kekuatan Umno.
 
Bagaimana Umno mahu memenuhi kehendak orang Melayu dan mengurus pelbagai permintaan bukan Melayu?
 
Kita mesti faham bahawa keadaan sudah berubah. Pada mula-mula kita melaksanakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) kita melihat orang Melayu lebih ketinggalan. Jadi
selepas dilaksanakan DEB kedudukan orang Melayu hari ini tidak seperti mana ketika kita laksanakan DEB. Jika disebut kemiskinan, majoritinya masih lagi
orang Melayu. Kalau kita sebut masyarakat luar bandar, masih lagi orang Melayu majoritinya.
 
Tapi jangan lupa dalam definisi orang miskin dan luar bandar, ada kaum lain. Apabila kita ingin memperjuangkan orang miskin, ia mesti melambangkan keprihatinan
kita kepada semua golongan etnik. Bukan saja retorik, tetapi progress. Di samping itu, bila kita tolong orang Melayu biar kita tolong orang Melayu yang
terbaik di kalangan kita. Jangan pula di kalangan orang Melayu, ada kumpulan yang mendapat keistimewaan berbanding dengan orang lain. Timbul ungkapan Umnoputra
dan sebagainya. Itu tidak sihat. Nak tolong orang Melayu, biar kita tolong berdasarkan merit. Jadi beberapa aspek yang perlu diberikan perhatian.
 
Bagaimana pula kemiskinan bandar?
 
Keadaan di bandar jangan kita lupa, walaupun pendapatan kita RM3,000 ke bawah kita boleh kira air di paras hidung. Jangan cakap pendapatan sebanyak RM720.
Pendapatan RM3,000 pun dengan anak dua atau tiga orang, susah bagi kita. Maknanya apa pun dasar atau program kita mesti ambil kira situasi ini.
 
Apa perasaan Datuk Seri hendak melepaskan jawatan Timbalan dan melangkah untuk menjawat jawatan Presiden?
 
Itulah satu detik yang begitu menyentuh perasaan saya secara peribadi. Maknanya atas kesabaran dan ketabahan selama ini, saya naik setingkat demi setingkat.
Saya tidak pernah melawan atau mencabar sesiapa dalam sejarah hidup. Akhirnya saya sampai juga ke jawatan Presiden parti, insya-Allah.
 
Jadi saya berasa macam satu ganjaran adil daripada kesabaran dan ketabahan saya selama ini. Apabila sampai ke peringkat ini, maknanya daripada menteri
ke Timbalan Perdana Menteri ada peningkatan, daripada Timbalan kepada Perdana Menteri, satu lagi lonjakan. Keadaan itu bererti kita tidak boleh menoleh
dan melihat pada sesiapa... kitalah paling penghujung dalam membuat apa-apa keputusan dan dasar. Tanggungjawab dan amanah yang perlu digalas amat berat,
saya insaf dan berasakan ini satu amanah yang sangat berat. Perkara ini dinasihatkan Pak Lah kepada saya, sebab beliau pun melalui proses sama. Beliau
kata daripada Timbalan kepada Perdana Menteri satu lagi lonjakan. Beliau banyak memberi nasihat dan sebahagian daripada nasihat itu, biarlah saya simpan.
Berdasarkan kepada pengalaman saya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan menteri, insya-Allah saya bersedia untuk menghadapi cabaran ini. Berkat sokongan
dan doa restu rakyat, insya-Allah kita akan bergerak ke hadapan untuk menghadapi apa juga cabaran dan dengan izin Allah kita akan berjaya.

Ahad, Mac 22, 2009

Info : Istana Kenangan @ Istana Kuning @ Istana Lembah (Muzium Diraja Perak) Kuala Kangsar




Istana Kenangan, Kuala Kangsar.

Istana ini pada keseluruhannya diperbuat daripada kayu dan dikenali juga dengan nama Istana Lembah atau kadangkala disebut juga Istana Tepas. Istana ini terletak berhampiran dengan Istana Iskandariah. Istana yang berdinding kelarai berbumbung perabut lima dan perabut pisang sesikat ini telah dirancang pembinaannya selepas banjir besar melanda Perak pada tahun 1926.

Tukang yang membuat istana ialah Haji Suffian dan anak-anaknya yang berasal dari Seberang Perai. Istana ini telah siap sepenuhnya pada tahun 1931. Sultan Iskandar Shah iaitu Sultan Perak ke 30 (1918-1938) telah berpindah bersemayam di istana tersebut kerana Istana Negera, iaitu istana rasmi Sultan Perak di Changkat Negara akan dirobohkan untuk dibina istana yang baru (Istana Iskandariah sekarang).
Dalam tahun 1933, apabila Istana Iskandariah siap dibina,Sultan Iskandar Shah telah berpindah ke istana tersebut. Istana Lembah atau Istana Tepas diduduki pula oleh keluarga Diraja Perak. 
Nama Istana Kenangan hanya bermula pada tahun 1960 an, iaitu selepas istana tersebut diperbaiki semula dengan usaha Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Abdul Rahman Putra Al-Haj, bekas Perdana Menteri Malaysia.

Pada 16 November 1986, setelah dipelihara, Istana Kenangan dengan rasminya dijadikan Muzium Di Raja Perak hingga ke hari ini.

















(atas) Dindingnyer di cat kuning melambangkan warna Raja. 



 

 Istana Kenangan Bukit Chandan

Quarter century of Word



The Malaysia Star, Malaysia

Quarter century of Word
By STEFAN NAIDU
Tuesday March 10, 2009

Extract ""Functionalities like the new 'Save As Daisy XML' feature within Microsoft Word can reduce
the expense and increase the ease of delivering accessible content to users who require it,"
Kulasegaran said."

Arguably almost ­everyone who has used a PC before has used Microsoft's venerable Word
wordprocessor. Here we take a brief look at its 25-year ­history.

THE question must be asked, is there a conflict of interest in writing a feature piece about a
program while using that same program to draft its story?
More than 25 years since the birth of the extraordinarily popular Microsoft Word, this
wordprocessing program has quite literally changed the computing world with a history older than
this possibly biased journalist.
Such is the enormity of its success, there are only perhaps rural Amazonian tribesmen who have not
heard of or used it at some point in their lives.
However, the story of this program, commonly referred to as Word, has not always been a prosperous
one. Here we take a look at the journey of this digital icon from its birth to where it stands
today.

Birth pangs

Word got off to a tumultuous start in late 1983. It was the brainchild of one Charles Simonyi and
his team of programmers who were recruited by Bill Gates at the time. In a time when PCs were
considered luxury items, the potential of such a program was not truly appreciated by the general
populace.

CAPTION: THE BEGINNING: Word for Windows 1.0 released in 1989.

It was not the first player in the relatively small world of wordprocessors in the early 1980s.
Software such as WordStar and WordPerfect were character based (DOS) programs that already existed
at that time.
Word, however, was the first graphical user interface processor and fully utilised the mouse —
highly unusual at that time. Despite this innovation designed to give increased flexibility to
wordprocessing, sales of Word lagged behind its rivals and the future looked bleak for Bill Gates
and his Microsoft team.
In the late 1980s and early 1990s, sales of Word increased exponentially and it soon established
itself as the market leader with the release of Word 1.0 for Windows, ­according to Microsoft. Soon,
its benefits were recognised by the masses.
Word 1.0 for Windows was fully mouse-driven with drop down menus and WYSIWYG display which,
according to Microsoft, played a big part in its success.
WYSIWYG or what You See Is What You Get, means that the content displayed during editing appears
very similar to the final output.

Conceptually speaking

Senior product marketing manager for Microsoft's Office System division Anabelle Co believes that
the inspiration behind Word came from a very old fashioned idea.
 CO: 'We believe that Office 2007 offers those who place a high value on their files the reliability
and security they need.'
"People have always had the need to write," said Co. "When I was young, we had typewriters and we
would learn how to use them in school. Obviously if you make a mistake, it was almost impossible to
correct. How many trees would I have killed just trying to type my book report?"
Co went on to say that once computers became commonplace is schools, the students were taught how to
use Word to write out their projects.
"This was simply amazing to us. Being able to edit our work to such a degree and having the option
of 'bolding' and 'italicising' words was a godsend," said Co.
"It was intimidating at first but, as newer versions of Word came out, it became easier to use and
subsequently gained popularity and recognition."

Clippy controversy

As more features were added onto Word, Microsoft felt that some new users would appreciate an
interactive assistant to guide them through their initial confusion. Hence, the infamous Clippy was
born.
Clippy, the official Microsoft Office Assistant, first appeared in 1997 in Microsoft Office for
Windows. The well-meaning paper clip riding a piece of paper offering his ­services was generally
not well received.
Clippy's intrusiveness and know-it-all attitude caused him to be parodied by the Net generation and
was ultimately phased out by Microsoft in the following years.
However, Microsoft has not gotten rid of Office Assistants altogether. New characters have come out
since Clippy and they still exist in limited and less intrusive capacities within the Microsoft
Office structure.

Present day

Today, Word is under the banner of Microsoft Office consisting of other recently popular programs
such as Excel and PowerPoint. The latest version is Microsoft Office 2007.
Recently, the dominance of this product has been challenged by other wordprocessing programs such as
Open Office, a free ­open-source program by Sun Microsystems and Google Docs, a web-based
wordprocessor from Google.
Although theses alternatives are gaining acceptance, Microsoft believes that it still has the
competitive edge over its rivals.
For example, Office 2007 has a redesigned table of "ribbons" (horizontal list of ­applications at
top of the text) to make it more accessible and user friendly, according to Microsoft's website. The
revamped user interface includes a mini-toolbar allowing you to keep your most used applications in
a separate moveable bar.
"We have also added new features such as Smart Art which is a graphical instrument that allows you
to create and edit charts and graphs with ease," Co explained.
"There are dozens of pre-saved graphical templates for all sorts of situations. This is particularly
useful in the professional world."
Another add-on that is available for Microsoft Word is Daisy XML developed by Microsoft and the
Digital Accessible Information System (Daisy) consortium.
This program, launched last year, is designed to allow the visually impaired to "hear" the text
documents written in a Word file through a text-to-speech synthesizer.
President of The National Council for the Blind in Malaysia (NCBM) Datuk S. Kulasegaran praised the
add-on as timely and necessary.
"Functionalities like the new 'Save As Daisy XML' feature within Microsoft Word can reduce the
expense and increase the ease of delivering accessible content to users who require it," Kulasegaran
said.
The future
As far as the future is concerned, Microsoft believes it can set itself apart from the ­creeping
threat of its freeware rivals.
"Of course, people are spoilt for choice these days. We believe that Microsoft Office 2007 offers
those who place a high value on their files the reliability and security they need," Co said.
"We are constantly working on improving our product and our new version of Office will be released
around 2010."
She added that as it is still in the development stages, Microsoft is unable to comment on new
applications or other features at this time.

SOURCE

http://star-techcentral.com/tech/story.asp?file=/2009/3/10/itfeature/3305980&sec=itfeature

The disabled get a break at GCH Retail

 

The disabled get a break at GCH Retail

It's introducing programmes to further develop their job capabilities.

GCH Retail (M) Sdn Bhd, which owns the Giant, Cold Storage and Guardian retail outlets in Malaysia, believes everybody deserves an equal opportunity.

The company has about 110 people with disabilities (PWDs) at its stores and outlets nationwide and senior human resources manager Nesan Kandiah says there is no reason why a PWD cannot be just as efficient as an ordinary employee.

"We have had a PWD who was voted staff of the month after just three months (of employment). I do not see why they cannot perform just as well as, if not better than an able-bodied person," he tells StarBizWeek, adding that the company is looking to hire more PWDs by the year-end.

He says the PWDs are generally aged 18 to 35 years and are hearing impaired or have mild physical or learning disabilities.

Most of the PWDs are hired as sales assistants. For convenience and safety, the PWDs hired usually live close to the hypermarket or store outlets where they work.

Like any other employee, they are required to undergo a series of interviews and, if successful, have to undergo two weeks' on-the-job training before being considered for permanent employment.

However, taking into consideration their wellbeing, the PWDs are not encouraged to work overtime during his or her probationary period.

"Being new at their job and working in an open environment, they are not encouraged to work late until we get the permission of their parents," Nesan says, adding that the PWDs' working hours are from 8am to 5pm or 9am to 6pm.

"During the probationary period, we also ensure that our PWDs are always 'buddied' with a supervisor or co-worker, even during their lunch break or when they need to use the restroom."

Nesan says response from other staff has been positive and the public has had nothing but praise for the company's decision to employ PWDs.

"We have received good response from our store management team. They (the PWDs) are very hardworking and are always eager to learn more. We also received positive feedback from our customers," he says.

However, the biggest compliments so far have come from the parents of the PWDs, he adds.

"Many of them thank us for opening our doors and giving their children an opportunity to earn a living."

He says meeting a PWD's parents is always a touching experience. "We have had parents tell us that they can finally die in peace knowing that their child has a job."

Nesan says the good response from all parties is another reason to continue recruiting PWDs. "Business goes on, the recruitment will go on and the development of these people will also go on," he says.

Nesan adds that there is no difference in terms of pay or benefits for the company's PWDs and ordinary employees.

"The PWDs' standard of performance is on par with other employees and we see no reason to set different wage standards," he says.

Nesan says having seen the potential of the PWDs, the company intends to further develop and enhance their job capabilities.

"We want to focus more on training them on matters such as money management, safety and security, and helping them develop and upgrade their skills," he says.

"In the pipeline, we also have programmes to train them to be leaders. A PWD who can become staff of the month has great potential to develop further," he adds.

Nesan says the decision to recruit PWDs came about in late 2007 when GCH was approached by a number of non-governmental organisations to consider that option.

"We began in October 2007 and initially started with 12 PWDs. We started small because we needed to learn about their capabilities and how to train them.

"We also saw it as a chance to provide opportunity for all and it is something that we will always continue to do," he says.


Sabtu, Mac 21, 2009

Dato Ali Rustam, seorang pejuang yang jujur.

Rayuan Ketua Menteri Melaka kepada Lembaga Diseplin Umno tidak diterima.  Namun, Dato Ali memangla seorang pejuang Umno yang jujur.  Beliau tidak pun berkecil hati, mahu pun berdendam dengan lembaga diseplin mahu pun Umno.  Tahniah Dato.  Andalah seorang pejuang yang perlu dicontohi.

TKM1 Pulau Pinang letak jawatan

Muhammad Fairus Khairudin TKM1 Pulau Pinang akan letak jawatan berkuatkuasa 8 April.  Itulah Lim Guan Eng beritahu kat office dia.  Betoikah nama dia Ss eja?  Kalau salah, maaf no?

 

Kepada Fairuz, kalau hang dah tak boleh buat, hang letak jawatan sajalah.  Daripada macam-macam thomahan yang depa dok kata kat hang, letaklah jawatan.  Ss dah dengak dan baca macam-macam berita tentang hang.  Sama ada betoi atau tidak, itu Ss tak kisah.  Tapi, kalau hang jujur, baik letak saja.  Orang yang jujur, pasti suatu hari nanti, tuhan akan balas kejujuran tu.  Tapi kalau sebaliknya, itu terpulanglah kat hang.

 

Ingat no, rezeki ada di mana-mana.  Mungkin rezeki hang sampai takat sini.  jadi, berserahlah.  Banyakkan berdoa dan minta petunjuk pada yang maha esa.  Tuhan amat sayang pada hambanya yang selalu meminta padanya.

Jumaat, Mac 20, 2009

telefon khas bagi orang-orang buta?

Aha, Ss datang lagi. Tapi, kali ni, Ss menulis dengan menggunakan handphone pula.

Ada orang bertanya, adakah telefon khas bagi orang-orang buta? Yalah, supaya membolehkan ianya bercakap. Jawapannya, tiada. Apa yang kami pakai ni adalah telefon biasa saja. Cuma dalam telefon ini, satu perisian khas telah diinstall. Apabila perisian ini telah diinstall, maka, telefon ini akan boleh berkata-kata. Perisian itu dipanggil Talks. Ss tak berapa ingat alamat laman sesawang tu. Http://www.Talks.De/ kalau Ss tak salah.

Dengan adanya perisian talks ini, maka dapatlah kami menghantar sms dan juga mengetahui siapa yang membuat panggilan kepada kami. Teknovogi sekarang, dah canggih dah. Telefon pun dah boleh berkata-kata.

Tapi, buat masa ini, hanya telefon nokia symbian sahaja yang boleh diinstall dengan Talks ini. Bolehlah pergi baca keterangan ini di laman talks yang telah Ss berikan di atas.

Aha, sebenarnya, Ss tengah maintenance komputer. Jadi, Ss pun ambillah peluang untuk menulis dengan menggunakan handphone ni.

Ok. Jumpa lagi.
Mail ini telah dihantar dengan menggunakan telefon bimbit 6680 Nokia.

Khamis, Mac 19, 2009

Cerita tentang telefon bimbit. Sikit saja.

Aha, Ss mai nak cerita sikit hal lagi tentang hp ni.

 

Hari tu, Ss ada bercerita tentang reformat handphone.  kemudian, ada yang bertanya pada Ss sama ada, telefon jenis 3310 boleh buat stile reformat atau tidak.  Ss main bantai jawab saja kata boleh.  Ok ni jawapan dia.

 

Kalau 3310 ni, dia tak boleh install apa-apa software pun.  Jadi, kalau nak reformat, pergi ke set factory dia dan enter saja.  maka, dia akan kembali pada yang asal.  3310 ni, tak boleh nak masuk apa-apa software.

 

Ha, itulah sikit saja.

Musician’s last wish


New Straits Times, Malaysia

Musician's last wish
By : ERROL DE CRUZ
2009/02/26

The late Grenville Pereira dreamt of building a music studio for the St. Nicholas home in Penang.
His friends are joining forces to ensure that his wish comes true. ERROL DE CRUZ writes.

FRIENDS, soulmates and fellow musicians of Grenville Pereira, who passed away on Dec 5, are getting
together on March 8 for a music marathon to raise at least RM45,000 for a cause he had been talking
about for months before his death.

The show will be held at Hotel Armada's Wharf in Petaling Jaya from 2pm to 1am.

Organiser Shyam Nair said that the current lineup for the music marathon includes the Falcons,
Alleycats (both of whom Pereira had been a member of), Heavy Machine, Antonio (of Sweet September),
Alphonse Jerome (La Viva), Fredo (Flintstones), SWV, Vijay David, NRG, Havoc, Extract 7, Hydra and
Cash Band.

What's the common factor with such great names performing at the same event?
"Well, except for NRG, all of them have, in one way or another, worked with or for Gren over the
last 20 years," said Shyam.

In the two decades before his death, Pereira had been a band manager and entertainment agent,
providing bands to hotels and lounges in Malaysia, Singapore, Vietnam and Cambodia.

All proceeds from the show will go towards the construction of a music studio at St. Nicholas Home
for the Blind and Visually Impaired in Penang where Pereira had learnt to play music.

Later, as a teenager in Kuala Lumpur, he was noticed by the Falcons who roped him in to play
keyboards with them in Thailand, Vietnam, Japan and Singapore.

"He played with small bands and the Memories before being spotted by the Falcons," said Shyam.

"Before his big break, he used to travel about on a three-wheeler with whatever equipment he used on
board, performing at gigs for RM10 a night."

He performed for more than six years in Hong Kong and also recorded with the Alleycats, spearheaded
by brothers David, Loga and Shan Arumugam.

After his stint with the Alleycats, Pereira returned to KL and began his career as a music promoter,
first for local outfits and then Filipino ones.

"The last several months before he died, Gren constantly spoke of wanting to give something back to
the St Nicholas home where he learnt to play the guitar," Shyam said.

"We (Gren, Shyam and Ashok Pattu) were together on the night before he suffered a stroke and we had
decided on the name for his new company (GrenVille Promotions) and how we were going to organise the
fundraiser," he added.

At 7am the next day Pereira suffered a stroke and never recovered. He was 57.

The "studio" that the home in Penang will soon have is currently a storeroom.

The fundraising gang will need to have it refurbished before buying musical instruments and
recording equipment.

The studio will also double up as a music tuition centre for the residents who presently travel to
various locations for classes.

"No one will be making any profit from this show," he emphasised, referring to the presenters,
sponsors, organisers and musicians.

"Everyone's doing it for free and all proceeds will go to the St. Nicholas home."

A cheque presentation ceremony will be held on March 19.

A unique acoustic band from the home will perform at the event. No guitars, no keyboards, no horns
or wind instruments; just some residents performing on pots and pans and other assorted vessels
filled with water at different levels.

"You have to hear them to believe it," Shyam said.

The organisers are still looking for sponsors and donations of musical instruments or equipment for
the planned studio.

Cash donations will be entitled to tax exemption.

Cheques should be made payable to St. Nicholas Home for the Blind and Visually Impaired, Penang.

Food and drinks will be sold via coupons at RM10 per serving.

Shyam, a food and beverage man by profession, will be baking his famous bread and butter pudding for
the occasion while Pereira's family will contribute fruit cakes and other delicacies.

Proceeds from the sale of these will also go to the cause.

The show is sponsored by Hotel Armada, Tiger Beer and Guinness.

Call Hotel Armada at 03-7954-6888, Shyam at 012-257-5595 or Pius Benizi at 017-884-2414 for details.
You can also email shyam@grenville.com.my .

SOURCE
http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Friday/Features/20090226181306/Article/indexF_html

Apa dah jadi?

Aha, Ss datang lagi.  Datang di tengahmalam buta.  Zaman la ni, takdak hantu.

 

Tahniah pada tok Ali dari melaka.  Walau pun kena gantung, tetapi, dia tetap setia pada Umno.  Itulah seorang pejuang.  Bersabarlah tok Ali.  Kuasa penentu bukan di tangan lembaga diseplin.  Kuasa penentu, segalanya di tangan tuhan.  Jika tuhan berkehendakan ianya berlaku, maka berlakulah ia.  Jadi, banyakkan berdoa dan meminta petunjuk dari yang maha esa.

 

Ha, Ss kesian kat YDP BPN ni.  Beliau cuba nak buat suatu perdebatan melalui Ym dengan bloggers PR.  Tapi biasalah kan orang PR, bagi mereka, semuanya negetif.  Mereka saja yang baik, alim, bijak dan segala macam yang baiklah.  Bagi mereka, orang lain semuanya tak betoi.  Oranglain semuanya salah dan pelbagai.

 

Mereka ini, terlalu taksub dengan demokrasi sebenarnya.  Itulah kalau dah terlalu taksub.  Demokrasi, kalau dah salahguna, habis hancur.

 

Aha, hari ni, Ss dan rakan Ss Barn, dibantu oleh seorang lagi rakan Yaw, telah mengkaji cara penggunaan feed burner.  Idea nak explore ni timbul bila Ss nampak, feed burner ni amat bagus.  kaji punya kaji, kesudahannya, tengoklah sendiri di blog Ss.  Ada kan tempat untuk subscribe blog melalui feed burner?  Keinginan untuk tau cara penggunaan feed burner ni timbul bila Ss ke blog Mutiara Melayu Pulau Pinang.

 

Wah, ada satu rancangan kat Ikim.fm tu amat menarik bagi Ss.  Rancangan tu ialah rancangan Cerna Minda pada setiap Isnin jam 6:15 sampai 7:00 malam.  Rancangan tu membolehkan pendengar memberikan komen dan cadangan untuk memperbaiki mutu siaran Ikim.fm.  Baguslah rancangan tu sebab, dia punya boss sendiri yang akan mendengar cadangan yang akan diberikan oleh para pendengar.

 

Di Penang ni, Ikim.fm ni dapat didengar di suku Pulau Pinang saja.  Sebab, pemancarnya tak kuat.  Itulah yang susah.  kat tempat Ss, dapat dengar dengan terang sebab, pemancar terletak di Bukit Genting, Balik Pulau.  Sepatutnya, satu pemancar diletakkan di Bukit Penara dan dipancarkan ke keseluruhan Pulau Pinang.  Ini macam, barulah ok.

 

Ceramah atau Syarahan Dr.  Danial Zainal Abidin sangat seronok.  Ss kalau ada kesempatan, pasti takkan lepaskan peluang dengar ceramah beliau sama ada di tv mahu pun radio.  Begitu juga Dr Fadzilah Kamsah.

 

Ok, pergi dulu.

Arkit blog