Isnin, Mei 21, 2012

Pekerja asing yang tak selamat atau kita yang tak selamat?

Baru-baru ini heboh diperkatakan Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez pergi memburuk-burukkan negara di luar negara.  Dia kata kononnya Malaysia ni tak selamat untuk pekerja-pekerja asing.  Pelbagailah alasan yang dia bagi.  Nak tergelak pulak mendengar alasan-alasan dia tu.

Sekarang ni, mailah kita tengok, pekerja asing di sini yang tak selamat bekerjakah atau kita yang tak selamat akibat terlalu ramai pekerja asing?

 

  • Kes jenayah meningkat.  Akibat terlalu ramai pekerja asing, kes jenayah telah meningkat.  Tidak dinafikan penduduk tempatan juga ada yang terlibat dengan kes-kes jenayah.  Tetapi, pekerja asing juga merupakan penyumbang juga untuk kes-kes jenayah.
  • gadis-gadis selalu mendapat gangguan dari mereka.  yalah, bukanlah semua pekerja asing itu jahat tetapi, mereka juga adalah penyumbang kepada masalah sosial negara.  Tidak dinafikan juga, rakyat tempatan terlibat.
  • Budaya-budaya luar.  pekerja asing juga sering membawa dan mempromosikan budaya-budaya luar yang tidak selari dan tidak sealiran dengan budaya negara kita.  Akibatnya, ada segelintir rakyat tempatan yang terikut-ikut dengan budaya-budaya negetif yang dibawa oleh pekerja asing ini.

Nah, itu hanyalah sekelumit sahaja. Ada lagi yang tidak disenaraikan.  nah sekarang, siapa yang tak selamat di malaysia ini?

 

memang tidak dinafikan, ada berlaku kes-kes penderaan dan penganiayaan terhadap pekerja asing di negara kita.  Tetapi, itu semua merupakan kes-kes terpencil.

 

kepada makcik tua ni, Irene Fernandez, janganlah bertindak seperti kata pepatah, kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.  Kalau dah tak suka duduk di malaysia, silalah angkat kaki dan pergi duduk di negara lain.

0 ulasan:

Arkit blog