Isnin, November 05, 2012

SPM menjengah lagi

SPM menjengah lagi. hari ini 5TH November, mereka yang mengambil peperiksaan SPM pasti akan berdebar-debar. Bagi yang cukup ilmu di dada, pasti tiada apa-apa. Tetapi, bagi mereka yang kosong, alahai.

Sebut pasai SPM, teringat aku pada zaman persekolahanku. Aku mengambil SPM pada tahun 1993. pada masa itu yang ambil SPM bagi pelajar buta di Sekolah menengah haji Zainul Abidin ialah aku, Rosmin Dambah, Joseph Mongijal, Arzman Razali dan beberapa orang lagi. Untuk pelajar buta, satu bilik khas diberi untuk mereka. Dan mereka juga diberi masa tambahan extra.

Seperti biasalah, kertas pertama ialah kertas bahasa Malaysia ketika itu atau bahasa melayu sekarang ini. Aha, aku cukup sukalah kertas bahasa melayu ni. Sebabnya, bahasa melayu ni, amat senang dan kacang. jadi, tutup mata pun boleh jawab.

Apabila tibanya matapelajaran yang aku tak suka seperti matematik dan lain-lain, aku menjawablah secara ekspress. Malas nak pikiak panjang-panjang.  masa yang diperuntukkan selama lima jam, aku hentam setengah jam saja, selesai semua.

Dalam SPM itu, aku mendapat yang terbaik ialah dua matapelajaran sahaja iaitu bahasa melayu dapat 6 dan sastera dapat 5.

0 ulasan:





Arkit blog