Rabu, Jun 06, 2007

Kuala Lumpur 2006 bahagian satu


Ha, maka bermulalah cerita Kuala Lumpur 2006.



16 Disember, tepat jam lapan setengah pagi, semua peserta rombongan yang akan berangkat ke



untuk menghadiri mesyuarat agung luarbiasa SBM telah berkumpul di perhentian bas berhampiran komtar yang terletak berhadapan dengan tokong cina.


Bas telah tiba tepat jam lapan setengah pagi. Kami semua berduyun-duyunlah menaiki bas itu. Dan setelah semua dah naik, bas memulakan perjalanannya ke



.


Semasa di dalam bas, aku sempat berbual dengan saudara Najeri atau lebih dikenali dengan Jeruk dan saudara Saifudin tentang computer. Jeruk menceritakan tentang masalah yang melanda komputernya. Begitu juga dengan Saifudin.



Masa itu, aku duduk di belakang saudara Lee Ah kaw dan isterinya. Jadi, terpaksalah aku bersembang dengan menggunakan suara yang kuat dengan Jeruk dan Saifudin.



Tidak lama selepas itu, aku tertukar tempat pula. Aku duduk di belakang Jeruk dan Saifudin. Jadi, senanglah aku nak berbual-bual. Sementara itu, di sebelah kiri aku ialah Lee Ah Kaw dan isteri.



Bas terus bergerak meluncur dengan lajunya di atas jalanraya. Sementara itu, aku berbual-bual juga dengan Ah Kaw. Kami berbual-bual tentang pekerjaan dan beberapa topic lain.



Bila sampai di stesen KTM, bas berhenti lagi. Kali ini, ia berhenti untuk membawa para peserta yang menunggu di tempat tersebut. Di



, peserta agak ramai. Ini termasuklah saudara Paul Keong. Beliau sepatutnya dating ke stesen bas komtar dengan aku tetapi dek kerana aku tak dapat mengenal pasti tempat dia menunggu di Bayan Lepas, jadi aku tinggalkan sajalah dia.


Suasana sudah menjadi hiruk-pikuk. Suasana sudah menjadi seperti pasar pagi. Bising sebising-bisingnya.



Bas sudah mula penuh dengan para peserta yang akan berangkat ke



. Paul Keong duduk bersebelahan denganku.


Setelah agak lama berhenti, bas memulakan perjalanannya semula. Kini bas akan meneruskan perjalanannya ke



. Suasana di dalam hangar-bingar dengan suara-suara manusia yang dirasakan sudah begitu lama tidak bertemu antara satu dengan yang lain. Aku hanya mendiamkan diri saja. Tak ada modal untuk dipersembangkan.


Tidak berapa lama selepas itu, saudari Norazlin memulakan ucapannya. "Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua." "Seperti yang kita tahu, kita akan berangkat ke



untuk menghadiri mesyuarat agung luarbiasa atau E G M SBM yang akan berlangsung di Kompleks MAB pada 17 Disember iaitu esok."


Itulah ucapan pembukaan yang panjang lebar yang diberikan oleh kak Norazlin. Selepas itu, beliau menerangkan peraturan mesyuarat, waktu akan berangkat pulang dengan bas dan elaun makan untuk ahli SBM Pulau Pinang. Aku mendengar dengan khusyuk sekali.



Setelah panjang lebar penerangan diberi, maka selesailah. Suasana yang tadinya sunyi menjadi seperti pasar kembali.



Dalam lebih kurang jam duabelas setengah tengahari, kami berhenti makan di Sungai Perak. Maka turunlah kami dari bas itu.



Sebelum pergi makan, kami pergi toilet terlebih dahulu. Saya dan Paul ditemani oleh Ah kaw dan isterinya. Isteri si Ah Kaw ni, memanglah kelam-kabut sikit. Kadang, marah juga si Ah Kaw dibuatnya.



Selepas pergi toilet, barulah kami pergi makan. Di



, aku makan sepinggan mi goring. Alahai, mi goring dia tu sejuklah. Ah Kaw dan isterinya makan nasi goring. Paul juga makan mi goring seperti saya. Minuman pula, saya minum kopi ais. Ah kaw dan isteri minum teh.


Setelah semuanya dah selesai makan, Ah kaw pun bayarlah semuanya. Terima kasihlah pada Ah kaw kerana sudi belanja aku dan Paul.



"Hoi, sudah makankah?" Tiba-tiba Norazlin menyapa dari belakang. "Kami baru saja habis makan." Beritahu Ah Kaw dalam bahasa hokien. "Sekarang ni, nak keluarlah ni." Ah Kaw menyambung lagi.



Kami beredar keluar dari kedai makan itu. Selepas itu, kami singgah pula di gerai yang menjual buah-buahan. Di



, aku telah membeli dua bungkus besar jambu batu. Paul pula membeli sebungkus tembikai susu.


Selepas semua dah siap membeli, kami pun pergilah menaiki bas. Kami makanlah buah-buahan yang kami beli itu di dalam bas. Wah jambu batu tu, banyak yang lembik. Jadi, ianya agak kurang sedap sikit. Tapi belasah sajalah sebab dah beli dah.



Kini, bas sudah memulakan perjalanannya kembali. Kami akan menuju ke Kl sekarang. Menurut Norazlin, kami dijangka tiba di Kl pada lebih kurang jam dua setengah atau pun tiga petang.



Tidak berapa lama kemudian, Norazlin pun membuat satu pengumuman. Menurutnya, beliau telah mendapat khabar dari pihak SBM pusat mengenai tempat tinggal ahli SBM Pulau Pinang. Menurut beliau lagi, pihak SBM pusat akan menempatkan semua ahli SBM Pulau Pinang di SMK Setapak. Dan oleh kerana sekolah bercuti, jadi tempat tinggal kami ialah asrama dan tilamnya tak ada cadar, tak ada sarung bantal dan tak ada selimut.



Wah apa sudah jadi ni? Masing-masing telah meluahkan rasa ketidakpuasan hati mereka. Mengapa ahli cawangan lain boleh mendapat tempat tinggal yang selesa Pulau Pinang pula, mendapat yang sebaliknya?



Aku menelefon Ayam dan bercerita hal ni. "Ayo, jauhlah Setapak dari Brickfields encik." Itulah reaksi ayam. "Kenapa dia orang buat macam tu ha?" Ayam bertanya. "Tak taulah." Aku menjawab rengkas.



Selepas itu, aku menelefon pula namila dan bercerita hal yang sama. "Ayoyo, why like that ha?" Namila pula bertanya. "Manalah aku nak tau." Aku menjawab rengkas.



Kemudian, aku menelefon pula si Abian dan bercerita hal yang sama. "Ah sudah." "Mengarut betoilah SBM ni." Abian memberikan reaksinya.



Kini, masing-masing sudah mula berasa tidak puas hati terhadap SBM. Mengapa cawangan Pulau Pinang tiada hotel?



Tidak berapa lama selepas itu, sekali lagi Norazlin membuat pengumuman. Kali ini, pihak SBM pusat meminta semua ahli SBM cawangan Pulau Pinang membentuk satu Kumpulan kecil dan dalam Kumpulan tu ada empat orang. Setiap Kumpulan akan pergi mencari bilik hotel sendiri di Brickfields dengan harga RM 80 ke bawah. Kalau harga RM 80 ke atas, Kumpulan tersebut akan tanggung bayarannya sedikit.



Aha, satu lagi kerja gila sudah bermula. Aku menelefon dan memaklumkan pada Ayam, Namila dan Abian. Gila. Itulah reaksi mereka. Apa sudah jadi sebenarnya, tidaklah diketahui.



Maka kini, bermulalah suatu perbincangan di kalangan ahli SBM Pulau Pinang untuk membentuk satu Kumpulan empat orang untuk mencari bilik hotel di Brickfields nanti.



Aku dan Paul tidak masuk campur. Begitu juga Ah Kaw dan isterinya. Menurut Ah Kaw, mereka akan tinggal dengan anak mereka di Brickfields nanti. Sementara aku dan Paul akan menyewa berasingan hotel. Maksudnya, kami keluar duit sendirilah.



"Aku tak mau tinggallah dengan orang-orang yang aku tak kenal." Beritahu Paul kepada ah Kaw dalam loghat hokien. "Yalah, kita tak tau siapa mereka." "Adakah mereka ni panjang tangankah, pendek tangankah, kita tak tau." Paul menyambung ceritanya.



"kami dah tau akan ada masalah." "Sebab itulah kami nak tinggal dengan anak kami." Ah Kaw pula bercerita. "Tinggal satu malam, lepas tu esok dah balik." Ah Kaw menyambung ceritanya.



Sementara itu perbincangan hangat masih lagi berlaku. Kini masing-masing telah mempunyai Kumpulan masing-masing. Aku dan Paul berkecuali dalam hal ini. Kami akan menyewa berasingan.



"ha, Paul Keong dan Khai Eong, kamu dah ada group kah?" Norazlin bertanya kami. Paul pun pergi ke depan bas. "Eh, mengapa ini SBM buat kerja begitu teruk?" eliau bertanya pada Azlin. "Saya pun tak taulah." Azlin menjawab rengkas.



"Tak apalah, saya dan Khai Eong akan cari hotel sendirilah." "Susahlah tinggal dengan orang yang kita tak kenal." "Kita tak tau macammana dia punya stile." "Panjang tangankah, pendek tangankah, kita tak tau." Paul bercerita panjang dengan Azlin dalam bahasa inggeris.



Betul juga apa yang Paul perkatakan itu. Aku menyokong kenyataan yang diberikan. Memang benar. Agak merbahaya jika kita tinggal denhgan orang yang kita sendiri tak tahu gerak-gerinya. Paul begitu teliti sekali dalam semua hal ni.



Setelah semuanya selesai, masing-masing pun duduklah kembali di tempat masing-masing. Bas terus berjalan menuju ke distinasinya. Kini, jam sudah menunjukkan pukul tiga suku petang. Bas masih belum tiba ke distinasinya. Sepatutnya ia dijadualkan tiba jam dua ke dua setengah petang. Tapi, ini dah tiga suku petang, masih lagi belum tiba.



Lebih kurang tiga setengah petang, tibalah kami ke Brickfields. Kami diturunkan di M A B. Cuaca amat panas sekali pada petang itu.



Kini, tibalah masanya untuk mencari tempat tinggal iaitu hotel penginapan. "Eh Ah Kaw, awak bawa kami ke



, lepas tu, kami pergi cari hotel sendiri." Beritahu Paul kepada Ah Kaw dalam loghat hokien. "Ok." Ah Kaw menjawab rengkas sahaja.


Maka sekarang, bermulalah pencarian hotel bagi kami. Ah Kaw membawa kami ke lido. Hotel pertama yang kami tujui ialah



hotel. "Hello, di sini ada bilikkah?" Paul bertanya. "Tak, semua sudah penuh." Jawab seorang petugas di

. "Ok terima kasih." Paul berkata lalu kami keluar dari hotel tersebut.


Kami bergerak pula ke New Winner Hotel. "Hello, di sini ada bilik kosongkah?" Paul pula bertanya. "Tak, semua sudah penuh." Jawab seorang kakitangan yang bertugas. "Ok, terima kasih." Paul menjawab lalu kami keluar dari hotel tersebut.



Kini, Ah Kaw dan isterinya telah meninggalkan kami. Mereka telah pergi ke rumah anak mereka. Kami pun terus mencari bilik hotel untuk kami menginap.



Kami pergi ke Lido Hotel. Hotel yang paling murah sekali. "Hello, di sini ada bilikkah untuk malam ni." Paul bertanya. "Tadak encik, semua sudah punuh." Jawab seorang kakitangan



. "Ok thanks." Paul menjawab lalu kami keluar dari hotel tersebut.


Sudah satu jam kami berjalan mencari hotel untuk menginap. Namun, segalanya hampa belaka. Tiada satu hotel pun yang kosong. Wah, manalah kami nak tinggal malam ni? Ini sudah kes naya ni.



Aku dan Paul sudah mula membuat plan kecemasan. Jika betul-betul tiada hotel untuk menginap, kami akan bermalam di rumah kawan sahaja. Itulah plan kecemasan kami.



Setelah penat, kami pun pergi ke sebuah kedai kopi yang terletak bersebelahan dengan Lido Hotel. Di situ kami memesan air untuk minum. Paul minum the sementara aku minum kopi ais. Di samping itu kami membeli tiga keeping pisang goring untuk dimakan juga. Maklumlah, cuaca panas dan perut berasa agak lapar.



Semasa kami makan, aku telah menelefon Azlin. "Oi kak, dah dapat bilik hotel." Aku memulakan bicara. "ha, kami baru dapat satu." Azlin menjawab rengkas. "Kat mana tu kak?" Aku bertanya ingin tahu. "Kat Brickfields In." Azlin menjawab. "Wah, ada juga bilik kat



no?" Aku bertanya. "Hmm yalah, kami cari punya cari, akhirnya berjumpa juga." "Jadilah tu, lebih baik dari tak ada." Azlin berkata.


"ha kak, tadi, Rosnah ada telefon." Aku memberitahu Azlin. "Ha, hang telefon balik, bagi tau kat dia, tak jadi." Azlin berpesan padaku. "Ok lah kak." Aku menjawab rengkas.



Setelah habis makan pisang goring dan minum, kami beredar dari kedai tu. Kali ni Paul bercadang hendak ke rumah Boon Kim iaitu kakak Boon Kiat. Maka, pergilah kami ke rumah Boon Kim dengan hanya berjalan kaki. Maklumlah, dekat saja.



Maka, panjatlah kami tangga-tangga yang terdapat di situ. Maklumlah, rumah pangsa. Rumahnya terletak di tingkat empat kalau tidak salah aku. Tangga di situ agak curam juga.



Setelah penat kami memanjat tangga rumah pangsa itu, rupanya, Boon Kim tiada di rumah. Mungkin dia ke mana-mana entah. Maklumlah, petang Sabtu dan Sabtu adalah hari bekerja sekerat hari.



Setelah itu, kami turun kembali ke tingkat bawah. Di pertengahan jalan, kami telah ditegur oleh seorang pemuda.



"Hello, kamu nak ke mana?" Pemuda itu bertanya. "Eh, kami nak cari Boon Kimlah, tapi dia tak ada." Paul menjawab.



"Eh, kami tak ada hotel tinggallah." "You boleh bagi kita tinggal you punya rumahkah?" Paul bertanya secara bergurau. "Eh, mana boleh, rumah saya sempitlah." "Tak ada tempat tinggal." Jawab pemuda itu dengan cepat.



"Tak apalah, tinggal di hall pun jadilah." Paul bergurau lagi. "Tak boleh, sempit." Pemuda itu menjawab lagi. "Oh yakah, tak apalah." "Hahaha." Jawab Paul sambil ketawa.



"Eh awak Siew Hwa





?" Aku bertanya. Aku mengenali suara Siew Hwa. Aku benar-benar mengenali suara Siew Hwa kerana, aku pernah mendengarnya semasa kami ber chat melalui evmail dahulu.


"ya, saya Siew Hwa, awak siapa?" Siew Hwa bertanya agak terkejut. "La, saya Khai Eonglah." Aku memberitahunya. "Ha, siapa?" Siew Hwa bertanya semula kerana tidak mendengar jawapanku dengan teliti. "Khai Eong." Aku menjawab rengkas.



"Oh, Khai Eong." "Kamu semua datang KL, apa hal?" Siew Hwa bertanya ingin tahu. "Kami ada E G M esok." Aku bercerita pendek. "Oh, E G M esok." Jawab Siew Hwa. "SBM tak bagi tempat penginapankah?" Siew Hwa bertanya kehairanan.



"I don't know what are SBM doing, but they didn't give we all the place to stay." Beritahu Paul dalam bahasa inggeris. "Oh." Siew Hwa menjawab. "Eh kamu tak pergi cari Hotel Floridakah?" Siew Hwa bertanya.



"Kami tak tau jalan nak keluar nanti." "nanti, dia bagi masalah pulak." Paul memberikan keterangannya. "Jadi, bukan kami tak mau." Paul menyambung lagi "oh macam tu." "So awak nak ke mana sekarang?" Siew Hwa pula bertanya..



"kami nak berjalan lagilah." "Nak



mencari hotel lagi." Paul memberitahu. "Kalau tak jumpa jugak, macammana?" Siew Hwa ingin tahu. "Kalau tak ada tempat, we must stay in friends house lah." Paul memberikan jawapannya.


"Oh begitu." "Ok lah, saya nak pergi dulu." Kata Siew Hwa sambil meminta diri. "Ok bye, jumpa lagi." Aku dan Paul mengucapkan selamat tinggal. "Ok bye, jumpa lagi. Siew Hwa membalas.



Siew Hwa beredar dari situ dan naik ke tingkat atas menuju ke rumahnya. Sementara aku dan Paul, mula berkira-kira, apakah yang harus kami lakukan sekarang. Jam sudah



setengah petang.


Kami pergi pula ke hotel Brickfields In. ila kami sampai, kedengaran suara Norazlin sedang mengaturkan tempat tinggal kepada beberapa orang ahli SBM Pulau Pinang yang mendapat bilik di hotel tersebut.



"Eh, sini ada bilik lagikah?" Paul bertanya. "Tak ada, sudah penuh." Jawab Norazlin rengkas. Kami berhenti sekarang. Kini kami akan menjalankan plan kedua pula.



Kami berdiri di tepi hotel Brickfields In. "Ok, aku nak



call Moktar sekejap." Paul memberitahu. Paul pun menelefon Moktar Soon untuk mendapatkan bantuan. "Alamak, tak boleh masuk pulak." Paul merungut. "Ini Moktar ni lecehlah, apa dia buat pun tak tau." Paul berleter. Dia

menelefon Moktar beberapa kali. Tapi saying, telefon Moktar tidak berfungsi.


"Tak apa, aku



telefon itu sam." Paul memberitahuku. Paul menelefon Samuel Koh. Setelah bercakap beberapa minit dengan Samuel Koh, dia berhenti. "Samuel sekarang dalam bas menuju Kl." Paul memberitahuku.


Sementara itu, aku pula menelefon kawan aku Ayam. "Hello," kedengaran satu suara dari hujung gagang telefon. "ha encik, ayam ada tak?" Aku bertanya. "oh, ayam dia turun bawah sekejap." Beritahu isteri ayam. "Apa hal ni?" Isteri Ayam pula bertanya.



"macam ni, kami tak ada hotel tinggai hang tau." "Jadi, aku rasa, aku nak tinggai kat rumah hangpalah malam ni." Aku bercerita. "Nak tinggai buat malam nilah." Aku menyambung keteranganku. "Ha, taka pa, boleh." Isteri Ayam menjawab. "nanti aku call Ayam." Kata isteri Ayam. Dan selepas itu, gagang telefon diletakkan.



Sementara itu, Paul pula menelefon kawannya Bok Kiat. "hello, awak Bok Kiatkah?" Paul memulakan perbualan." "Wah Apakhabar?" Paul bertanya pula. "Eh, nak Tanya sikit." "Awak ada tempat untuk saya tinggalkah?" Paul memulakan bicaranya. "Awak nak tahu, SBM ni, entah mana silapnya saya pun tak tahu, tiba-tiba dia tak bagi kami tempat tinggal." "hey, tak tahulah mana yang silapnya." "Saya rasalah, mungkin sebab school holiday punya pasallah." Paul bercerita panjang pada Bok Kiat dalam bahasa hokien.



"Ok lah, kalau apa-apa nanti, saya panggil awak balik." Paul berkata lagi sambil mengakhiri bual bicaranya.



Aku menelefon isteri Ayam lagi. "Hello, Ayam dah balik?" Aku bertanya. "Belum lagi, tadi dah telefon dan dah beritahu dia dah." Terang isteri Ayam. "Ok taka pa, taka pa." Aku menjawab. Tak lama lepas itu, telefon aku berdering. Bila aku angkat, talian terputus.



Tiba-tiba, aku terdengar suara si Abian. "La, kat sini hang berdiri." Abian bertanya. "Yalah, ni aku dok tunggu si Ayam ni ha tak datang-datang lagi." Aku memberitahu Abian. "Hang nak pi mana ni?" Aku pulak bertanya. "Aku ada dinner malam ni." Abian memberitahu. "Oh yalah, baru aku teringat.



"Eh



hang telefon sat si Ayam tu." Aku berkata. "Hang dah telefon diakah belum?" Abian bertanya. "Aku dah telefon dah tadi." Beritahuku padaAbian.


Abian pun mengeluarkan telefonnya dan menelefon Ayam. "Hello, ni awak kat mana ni?" Abian memulakan bicaranya dengan Ayam dalam bahasa



. "ni, aku kat Jalan Sultan Abdul Samad ni, kat Hotel Brickfields In." "Aku ada dinner ni." Cerita Abian panjang lebar. "Khai Eong ada kat sini, dia tunggu awak." Abian menyambung.


Perbualan terhenti di situ saja. Aku dan Abian terus berbual sementara Paul pula sibuk menelefon ke



ke sini. Maklumlah dia nak mencari tempat tinggal. Dia mungkin akan bermalam di rumah Bok Kiat atau pun di rumah Moktar Soon.


"Ha bian." Tiba-tiba kedengaran satu suara. Aku mengenali suara itu. Ya, itulah suara Ayam. Ya, kini, Ayam sudah sampai ke tempat yang aku tunggu iaitu di tepi hotel Brickfields In.



Aku berjabat tangan dengan Ayam. Ayam tu taklah gemuk sangat. Cuma sederhana sahaja.



"ha encik tinggal di hotel mana?" Ayam memulakan bual bicara. "mana ada hotel encik, dah puas kami berjalan dan mencari." "Tak ada pun." Jelasku kepada Ayam. "jadi macammana?" Ayam bertanya. "Hmm, kena tinggal kat rumah hanglah.' Beritahuku. "Aku sorang saja." Aku menambah.



Setelah aku bersiap-siap hendak berangkat ke rumah Ayam, aku memberitahu Paul. Pada ketika itu, Paul sedang sibuk berbual-bual di dalam telefon dengan rakannya. Maka, berangkatlah aku ke rumah Ayam.



"Aku ingat, hang dengan kawan hang, kalau hang dengan kawan hang, tak bolehlah, kalau hang sorang, tak apalah." Beritahu Ayam padaku. "Taklah, aku sorang saja." "Kawan aku tu, dah memang ada tempat tinggal dah." Aku menerangkan.



"Tapi kenapa SBM buat gitu ha?" "Dia sepatutnya sediakan tempat tinggal." Ayam memberikan pendapatnya. "Tak tahulah." "Entah apa yang terjadi dengan SBM aku pun tak tahu." Beritahuku. "Dia sepatutnya, kena tempah hotel dengan lebih awallah sebab





sekarang musim cuti?" Ayam sekali lagi memberikan pendapatnya.


"Hmm, yang tu tak taulah." "Ni esok, jaafar kata, nak bangkitkan perkara ni." Beritahuku pada Ayam. "yalah, kena bangkitkan jugak perkara ni supaya kita tahu apa yang berlaku sebenarnya." Ayam sekali lagi memberikan pendapatnya. "Ha, yalah." "Kena bangkitkan jugak." Aku menyokong.



"Eh, rumah hang jauh lagikah?" Aku menukar topic perbincangan. "Tak, dah nak sampai dah." Beritahu Ayam. "Oh begitu." Aku menjawab rengkas. Kami pun meneruskan perjalanan ke rumahnya di Palm Court.



Tidak berapa lama kemudian, sampailah aku ke rumah Ayam. Kami menaiki lif ke tingkat lapan. Ayam menekan loceng pintu. Isteri dan anaknya datang membuka pintu. Aku membuka kasut lalu masuk ke rumah Ayam.



Kini, aku sudah berada di rumah Ayam. Umahnya agak besar. Bilik ada tiga. Bilik tamu satu dan satu lagi, bilik computer. Satu lagi bilik tidur. Kiranya, amat selesa sekalilah.



Aku dibawa oleh Ayam duduk di kerusi kusyen. Kerusi kusyen yang amat empuk sekali. Sementara itu, anak Ayam kelihatan begitu lincah sekali. Dia berlari ke



dank e sini. Maklumlah anak lelaki.


"jadi, berapa orang dari Pulau Pinang yang datang?" Isteri Ayam memulakan bual bicara. "Semuanya ada 44 orang iaitu satu bas penuh." Terangku kepada isteri Ayam. "Jadi, semuanya tak ada hotelkah?" Isteri Ayam bertanya lagi. "SBM HQ kata, kami kena buat satu Kumpulan empat orang dan menyewa hotel yang berharga bawah RM 80." Aku menerangkan.



"Apa sebenarnya yang berlaku ya?" Isteri Ayam bertanya ingin tahu. "Aku sendiri pun tak tahulah." Jawabku rengkas. "Nasib baiklah mesyuarat diadakan di Brickfields." "Kalau dibuatnya mesyuarat tu di luar Brickfields, macammana ya?" isteri Ayam bertanya. "Ha, tak tahulah." Jawabku rengkas.



Kini, Ayam sudah keluar dari bilik air. Isterinya pula, sibuk memasak di dapur. Anaknya pula, begitu lincah berlari ke



ke mari. Sementara aku pula, duduk di kerusi kusyen sambil menikmati tiupan angin dari luar yang sejuk dan nyaman.


Jam sudah menunjukkan jam enam petang. "Ha Ayam, hang bukak sat tv9." "Ada Dragon Ball lah." Beritahuku pada Ayam. "Ayam pun membuka siaran tv9. jadi, dapatlah aku mendengar siri Dragon Ball di tv9 tersebut.



Kini, minum petang sudah disediakan oleh isteri Ayam. Aku dibawa ke meja makan.



biskut, hot-dog dan air teh. Aku pun, tunggu apa lagi, belasah sajalah. Yang paling aku suka ialah hot-dog. Biskut pun aku makan juga tapi taklah banyak macam hot-dog. Atau lebih tepat lagi, sosage.


Anak Ayam pula, sibuk nak main PST (Play Station). Jadi isteri Ayam pun bukalah play station itu.



Semasa makan, aku dengar Ayam sibuk dengan Push To talk-nya. Topik yang sedang diperbincangkan ialah orang yang mementingkan diri sendiri. Aku pun tak tahu sangat apa isi perbincangan itu.



Setelah selesai makan, aku berehat-rehat sebentar dan setelah puas berehat, aku pun pergilah mandi. Bayangkanlah dah sehari tak mandi. Aku pun mandilah puas-puas. Terasa amat segar sekali lepas mandi.



Setelah selesai mandi, aku berehat lagi. Dan kemudian, aku masuk ke bilik computer Ayam untuk memeriksa komputernya. Bilik komputernya kira ok juga. Ianya dilengkapi dengan penghawa dingin. Jadi apa lagi, terasa seronok jugalah duduk bawah penghawa dingin.



Sementara beg aku diletakkan di bilik tetamu. Sebabnya akau akan tidur di bilik tetamu. Jadi, semua barangan diletakkan di



. Sementara itu di bilik computer pula, computer Ayam telah dinyalakan.


Maka, mulalah aku memeriksa, apakah yang serba tak kena dengan computer si Ayam ni. Sebab khabarnya, suka sangkut-sangkut. Aku pun, install Norton System Works 2003 yang aku bawa itu. Setelah diperiksa, rupanya, memang benar ada masalah windows. Jadi, dapatlah ianya diperbaiki.



Aku kemudian install winamp kepadanya. Winamp versi yang terbaru. Setelah semuanya selesai, aku berehat-rehat sebentar. Sempat jugalah aku melelapkan mata sekejap. Maklumlah dalam bilik penghawa dingin.



Lebih kurang jam lapan setengah malam, Ayam mengajak aku makan malam. Wah, makanan pada malam itu, memang lauk kegemaran aku iaitu ikan Sardin. Nilah yang best.



juga sayur kacang panjang.


Aku makan sepinggan saja sebab petang tadi, dah makan banyak. Sambil-sambil itu, melayan anak ayam yang sedang asyik dengan Play station-nya tu. Ayam pula, sambil makan, sambil mendengar PTT.



Selepas makan, aku masuk semula ke bilik computer. Kali ini, aku ber skype pula dengan yusuf dan bininya Ayana. Yusuf agak terkejut apabila aku memberitahu bahawa aku sekarang berada di rumah Ayam. Dia bertanya rumah ayam dekat mana. Aku beritahu dekat Brickfields lah. Kemudian, barulah dia perasan. Selepas itu, aku berskype pula dengan Anna Lee dari Pulau Pinang dan Season dari



. Bayangkan, tiga orang cina bercakap bahasa melayu.


Selepas skype, aku berehat-rehat sebentar dan lebih kurang jam sepuluh setengah malam, aku dan Ayam pun turun ke bawah menuju ke Hotel New Winner. Kami akan pergi berjumpa si Lin dan adiknya Raihan, cikgu Rashid, Abian dan juga Fairuz.



Sesampainya kami di Hotel New Winner, kami duduklah di kerusi empuk di ruang pelawat hotel. Sambil menikmati penghawa dingin yang nyaman. Dan juga, sambil menunggu Lin yang entah menghilang ke mana. Kami juga menunggu cikgu Rashid yang tinggal di Lido Hotel.



Aku menelefon cikgu Rashid. "Hello cikgu," aku memulakan perbualan. "Ha, hello, ini saya dengan Fairuz ni." Beritahu cikgu Rashid. "Kamu kat mana ni?" Cikgu Rashid bertanya ingin tahu. "Saya dan Ayam di Hotel New Winner ni." "Kami tengah tunggu Lin dan si Raihan." Beritahuku pada cikgu Rashid.



"Ha, cikgu datanglah ke sini." Aku berkata. "Saya ni, ada Fairuz kat sini." "Tengoklah dia nak datangkah atau tak." Beritahu cikgu Rashid. "Ok lah cikgu, nanti cikgu datang no?" Aku berkata. "Ha baik." Jawab cikgu Rashid pendek. Perbualan tamat di situ.



Lin masih belum tiba. Rupanya, dia pergi makan malam. Pergi makan dengan rakan katanya kepada Ayam. Tak apalah, kami terus menunggu. Dia pasti tiba.



Tidak lama kemudian, sampailah si Lin. Inilah kali pertama aku berjumpa Lin. Selama ni, hanya mendengar suara di skype saja. Dia baru lepas pergi makan. Dia nak pergi atas bawa si Raihan. Suara si Lin tu, kasarlah. Malam itu, sengaja dia menempah bilik hotel di Brickfields sebab nak jumpa rakan-rakan yang selama ini hanya mereka kenal melalui skype saja.



Maka, Lin menghilangkan diri. Aku dan Ayam sekali lagi menunggu di lobi hotel. Ayam pula, sibuk dengan Ptt-nya. Entah apalah yang diperbualkan aku pun tidak pasti.



Sementara itu, cikgu Rashid pula, sekali lagi menelefon aku. Dia memberitahu, yang dia akan datang untuk menyertai Kumpulan kami. Dia akan datang dengan Fairuz dan seorang lagi kawannya.



Selang beberapa minit kemudian, cikgu Rashid pun tibalah dengan Fairuz dan kawannya. Kami semua berjabat tangan antara satu sama lain.



Inilah kali kedua aku berjumpa dengan cikgu Rashid. Kali pertama semasa di Melaka pada Jun 2006. Dan kali ini, kami bertemu lagi. Gembira sungguh rasanya.



Sementara menunggu Raihan dan kakaknya, kami pun berbual-buallah dahulu. Tiada apa yang diperbualkan melainkan sembang kosong belaka.



Tidak lama kemudian, Raihan dan Lin pun turun. Bila mereka dah turun, kami pun bersiap-siaplah untuk keluar minum di KedaiYusof Ali.



Kami pun pergilah ke kedai yakni gerai tersebut. Kami terpaksa menggabungkan dua meja sebab satu meja tu, tak cukup.



Masih kuingat, aku minum air kopi dan beberapa cawan ais kosong serta makan sepinggan kentang goring. Tu makan sorang tu. Aku makan dengan lahap sekali.



Maka, masing-masing pun berbual-buallah antara satu sama lain. Best jugak aku mendengarnya.



"Tadi kamu dapat apa Bian kat dinner?" Fairuz memulakan bual bicara. "Dapatlah gelas dan beberapa barang." Abian menjawab. "Eh tadi karao ok tu aku hairanlah." "macammana si Lily Suriani tu boleh dapat hadiah





?" Fairuz telah menerbitkan satu persoalan.


"Yalah, dia menyanyi pun dengan suara yang sumbang," "ish aku pun hairan." Abian menokok. "yalah, aku pun pelik." Fairuz menambah. "Dia dapat nombor dua pulak tu." Abian menambah. "hey, hairan betullah aku." Fairuz berkata.



"Barang yang kamu dapat tu, kamu simpanlah." Fairuz bertanya tentang hadiah yang Abian dapat. "yalah, tak guna, simpan sajalah." Jawab Abian.



Cikgu Rashid dan kawannya hanya mendiamkan diri di sudut meja. Mereka diam seribu bahasa. Yalah, tiada apa-apa yang hendak dicakapkan, jadi, diam sajalah. Sementara yang lain-lain, sibuk dengan sembang masing-masing.



Tiba-tiba telefon berdering. Dan serentak dengan itu, aku terdengar kerusi ditolak dengan kasar dan orang itu melangkah beberapa tapak ke tempat lain. Mulanya, aku tidak tahu siapa. Tetapi selepas itu, baru aku tahu yang itu adalah si Raihan.



"Wah, ini macam punya orang ha, dia ni satu macam tau." "kalau selalu ha, kita bawa dia, kita pegang tangan dia jalan, bila kita lepas dia, dia pun sudah tak tau macammana mau jalan." "Bila kita kata jom, dia sudah jadi macam kayu tau, sudah tak tau mana mau pergi." "Tapi ha, kalau satu telefon sudah bunyi, dia dengan cepat, boleh langkah ke depan." "Dia macam ada satu magnet tau yang tarik dia tu." Fairuz bersyarah dengan panjang lebarnya.



Selepas itu, kami terus bercerita. Macam-macam cerita diceritakan. Aku pula dok makan kentang goring sepinggan besar yang aku order. Makan sorang saja tu. Tak pedulilah.



"Wey encik, hang ni makan sorang, tak pelawa orang makan pun." Ayam berkata. Aku diam saja. Tak peduli punya. Aku tetap makan sorang jugak. Semua paham cara aku. Aku ni, memang kuat makan. Kami terus bersembang. Dah beberapa gelas ais kosong yang aku hentam.



Tiba'tiba, telefon berdering lagi. "Asalamualaikum," kedengaran suara Lin memberi salam. "ha ha, ok." Lin berkata. "Saya dan Raihan kat kedai Yusuf Ali ni." Lin menyambung. "ha ha, ni ramai ni, ada Fairuz, Abian, Khai Eong, cikgu Rashid pun ada, ramailah." Lin bercerita.



Hah, ini mesti sama ada hashim Ishak yang telefon. Kalau tak pun, Mustaffar Talip. Aku membuat andaian. "Ok, asalamualaikum." Lin memberi salam lalu memutuskan talian. "Abang Mus kirim salam kat semua." Beritahu Lin. Selepas itu, kami bersambunglah kembali perbualan.



Kini sudah menghampiri jam dua pagi. Masing-masing, sudah mula hendak pulang ke tempat penginapan masing-masing. Yalah, dah puas berjumpa dan bersembang. Mata masing-masing pun dah mengantuk.


Kini, hanya tinggal aku, ayam Lin dan Raihan. Kami pun mula hendak pulang. Aku dan Ayam harus menghantar Lin dan Raihan pulang ke hotel terlebih dahulu sebelum kami pulang. Yalah, dah tengah malam ni.



Sebelum menghantar Lin dan Raihan pulang, kami singgah sebentar di kedai seven eleven kerana Ayam nak beli roti. Lin dan Raihan bercadang hendak menunggu di luar sahaja. Tetapi, aku menasihati mereka supaya ikut kami masuk kerana bahaya kalau di luar.



Maka, mereka pun, ikutlah kami masuk ke kedai



tu. Di kedai itu Ayam telah membeli sebuku roti. Dan selepas membeli roti, kami pun menghantar Lin dan Raihan pulang ke hotel penginapan mereka kemudian, kami terus pulang ke rumah.


Aku pun sambung memperbaiki computer Ayam yang bermasalah tu. Yalah ada masalah setting yang tak selesai aku buat tadi. Isteri ayam juga masih belum tidur lagi.



Lebih kurang jam



pagi, ayam dan isteri pun masuk tidur. Aku masih terus memperbaiki lagi computer Ayam yang bermasalah tu.


Selepas itu, terasa nak beraklah pulak. Lalu, aku pun, pilah berak. Selepas itu, aku sambung lagi memperbaiki computer Ayam tu.



Lebih kurang jam empat setengah pagi, maka siaplah computer Ayam. Sekarang semua dah selesai. Maka aku bercadang tak nak tidur dah sebab dah hamper nak menjelang subuh dah.



Lalu dengan menggunakan computer Ayam, aku pun mendengar siaran radio Suria FM sambil baring-baring.



Dan akhirnya tanpa disedari, aku terlelap akibat keletihan.



Ok sambung next time bye.



0 ulasan:





Arkit blog