Ahad, November 09, 2008

Kenapa terlalu membela melayu?

Dua hari lepas, saya ada berbual dengan seorang rakan.  Dia bertanya, kenapa aku terlalu membela melayu dalam blog aku.  Ha, di sinilah titik permulaan aku nak cerita.

 

Aku beritahunya, aku bukannya membela melayu secara membuta-tuli.  Tetapi, aku membela kerana memikirkan, sejarah tidak boleh tipu.  Aku memberitahunya, jika sesiapa yang tahu tentang sejarah Malaysia, sudah tentu dia akan menulis seperti aku.

 

Parti pembangkang telah mengambil kesempatan untuk memutarbelitkan fakta sejarah sebab mereka tahu, generasi kini banyak yang tidak memahami sejarah malaysia.  Sebab itu, generasi muda dengan mudah telah diperdayakan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab.

 

Aku memberitahu temanku ini, bahawa, jika hendak menyalahkan orang, salahkanlah generasi terdahulu kita yang datang ke malaysia.  Sebab apa mereka datang ke sini?  Sebab apa tidak duduk saja di tanah asal?  Jadi sekarang, kenalah menerima hakikat siapa kita walau pun hakikat itu amat pahit untuk ditelan.

 

Aku juga memberitahunya bahawa nusantara ini memanglah tempat orang melayu.  Ini adalah suatu hakikat yang langsung tidak boleh dinafikan.  Sejarah tidak akan menipu kita tetapi kita sendiri yang tidak memahami sejarah.

 

jadi, itulah serba sedikit perbualan aku dengan rakanku itu.  Secara rengkasnya, sejarah tidak akan menipu kita cuma, kita sendirilah yang harus memahami sejarah itu.

2 ulasan:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

ramlyotai.blogspot.com

aberamly.wordpress.com

bincang hal kelantan jugak

November 11, 2008 6:40 PM

Tai berkata...

Terima kasih encik.





Arkit blog