Rabu, Oktober 21, 2009

Kl 2009, siri 4.

Ok, kita sambung kembali cerita ini, bahagian empat.

 

Pagi itu, aku dan Ah Hong bangun awal.  Pagi itu, pagi Ahad, 31 Mei.  Dan pagi itu, ada mesyuarat di dewan MAB iaitu mesyuarat Persatuan Lepasan St.  Nicholas.  Seperti biasa, rutin lepas bangun pagi pun berjalan.  Selepas kami bersiap, kami pun turun pergi makan.  pagi itu, kami pergi makan jam 7:30 pagi sebab mesyuarat dijangka bermula jam 9:00 pagi.

 

Selepas makan, kami pun terus menuju ke dewan MAB.  Kami berjalan kaki saja ke sana sebab nak ke dewan tu, dekat saja.  Kami berjalan terkedek-kedek perlahan-lahan saja.  “Mana dia bangunan MAB tu pun, aku tak berapa ingat o sebab aku tak selalu datang ke sini.”  Beritahu Ah Hong.  “Tak apalah kita jalanlah perlahan-lahan dan cari dengan tongkat.”  Kataku.

 

Sedang kami berjalan, tiba-tiba kami ditegur.  “Ah Hong, where you want to go?”  “We want to go to MAB.”  Ah Hong menjawab.  “Oh, Miss Chua.”  Aku menegur.  Rupanya, Miss Chua juga ingin ke MAB.  Dia jadi pembantu sukarela.

 

kami dibawa ke bangunan MAB yang dekat saja dengan tempat kami berjalan.  kami meninjau-ninjau, di manakah kafeteria itu. kami terserempak dengan seseorang yang sedang berjalan.  “Hello, where is the canteen?”  Miss Chua bertanya.  orang itu menunjukkan kantin itu.  Kami pergi.

 

Dari jauh, sudah kedengaran hiruk-pikuk suasana dalam kantin itu.  Kami pun masuk.  Wah, sudah ramai yang datang.  Ada kedengaran suara Moses Choo dan ramai lagi.  Mesyuarat masih belum bermula.  Ramai ahli yang masih lagi belum datang.

 

Di situ, aku telah berjumpa dengan Loh Kong Ken.  Ha, orangnya pendek sahaja.  Beberapa orang lain juga turut ditemui.  Kami bertanya khabar antara satu sama lain.  Yalah, bukan selalu berjumpa pun.

 

Kawan-kawan sudah semakin ramai yang datang.  “Apa macam ara baikkah?”  Ha, tu dia, abang Sharif.  “Oh baik.”  Jawabku rengkas.  Abang Sharif dan kak Rosnah dah sampai.  Ditemani oleh abang Sharif.  Suasana sudah seperti pasar.  Bising.

 

Aku pergi mendaftar.  Aku diberi kad daftar.  Biasalah tu prosidur pendaftaran di mana-mana sahaja.  Selepas mendaftar aku berjalan-jalan sekejap di situ.  Saja nak menilau di situ.  Maklumlah tempat asing.

 

Sementara itu Moktar Soon dan juruteknik sedang membuat ujian terhadap microphone yang akan digunakan untuk mesyuarat nanti.  Yalah, nak pastikan, semuanya berjalan lancar.

 

“ha Khai Eong, marilah ajak akak cara setting gmail kat telefon.”  Kak Rosnah berkata.  Maka tanpa membuang masa, aku pun mengajar kak Rosnah cara setting gmail di handphone.  Suasana agak bising.  Jadi, agak susah jugaklah nak mengajar.

 

“Rosnah Ahmad!”  “Rosnah Ahmad!”  “mana Rosnah Ahmad!”  Kedengaran satu suara menjerit.  Rosnah Ahmad pun berlalu dari situ.  Rupanya, suara seorang perempuan india.  Kecik macam Doraemon.  Maka, pengajaran aku kat Rosnah Ahmad terhenti di situ sahaja.  Rosnah Ahmad beredar dari situ.

 

Ahli Persatuan Lepasan St.  Nicholas sudah banyak yang hadir.  Suasana sudah semakin bising.  Biasalah orang buta Macam kita orang.  Banyak juga orang yang aku temui.  Ini termasuklah Eugene Heng Kee.  Rupanya, dia ini kuruslah.

 

Aku dan Ah Hong dibawa oleh Miss Chua ke sebuah meja.  Kami duduk di situ.  Di situ, aku bertemu pulak dengan Mui Hui.  Dia ni, dah lama aku tak jumpa.  Bersembang sekejaplah aku dan dia.  yalah, jarang jumpa.

 

Seperti biasalah, kena daftar.  Lepas tu, dapat name tec atau kad nama untuk makan dan minum.  Itu sudah menjadi kebiasaan di mana-mana mesyuarat.  Kami semua dah selesai mendaftar di meja pihak yang bertugas.

 

Lebih kurang jam 9:30 pagi, mesyuarat dimulakan.  Dan rupanya, ada juga yang tak hadir walau pun dah bagi nama.  Antara mereka yang paling aku ingat ialah Silatulrahim dan Allan Wong.  Allan Wong, memang tak minat ini barang semua.  Tapi, apa pasal dia pergi registor, aku pun tak tau.

 

Jam 10:45 pagi, ada petugas datang bertanya.  “Excuse me, do you want coffee or tea?”  “Coffee.”  Aku menjawab rengkas.  Petugas itu berlalu dari situ.  Dan tidak lama kemudian, petugas itu datang dengan membawa secawan kopi.  Ada juga sedikit kuih untuk dibaham.  Seperti biasalah, bantai sajalah makanan di depan mata.

 

Jam 12:30 tengahari, makan tengahari tiba, wah tengahari itu, kami makan, masak lemak kacang panjang.  Wah, lauk kegemaran aku.  Dan seperti biasa, petugas datang membawakan makanan dan minuman untuk kami.  hah, aku, apa lagi, sebatlah.

 

Di hadapan meja kami, Thanga Veloo sedang rancak berbual dengan rakan-rakannya.  Yalah, dia duduk di hadapan kami.  Suasana hinga-bingar dengan para tetamu sedang menikmati makanan tengahari dan berbual-bual antara satu dengan lain.

 

Aku terdengar suara kak Rosnah.  “Ha kak, dah makan?”  Aku bertanya.  “Akak makan tak habislah.”  Beritahu kak Rosnah.  Alahai, orang tua ni memang, selalu ini tak boleh makan, itu tak boleh makan.  Ini tak habis, itu tak habis.

 

“Ha Khai Eong, makan cukupkah?”  Thanga Veloo bertanya.  “Ha cukup.”  Aku menjawab.  Tengahari itu, aku minum empat gelas air.  yalah sedap sangat air tu.  Waktu makan tengahari adalah sehingga jam 2:00 petang.

Dan selepas makan tengahari, jam 2:00 petang, mesyuarat disambung kembali.

 

Dalam lebih kurang jam 3:45 petang, pemilihan AJK dijalankan.  Selepas selesai pemilihan, minuman petang disediakan.  Petang tu kami makan kuih dan air teh.  Kuih aku dan Ah Hong makan tak habis sebab terlampau banyak.

 

Selepas selesai makan, aku dan Ah Hong sudah bersedia hendak bertolak pulang ke hotel.  mesyuarat kini dah selesai.  “Khai Eong, Khai Eong, Razali wants to see you.”  Beritahu Moktar Soon kepadaku.

 

Dek kerana kelam-kabut, maka aku tidak mendengar panggilan Moktar Soon.  “Khai Eong!”  “Razali wants to see you.”  Panggil Moktar sekali lagi.

 

Aku menoleh ke belakang.  nampaknya, cikgu Razali sudah berada di belakang aku.  “Wah Khai Eong, dah nak balik hotelkah?”.  Cikgu Razali bertanya.  “Ya cikgu, kami nak balik dah.”  Aku menjawab.  “Oh gitu.”  Jawab cikgu Razali.

 

Aku dah Ah Hong berjalan keluar dari dewan MAB.  Kami sudah tidak tahu di mana pintu keluar.  kami bernasib baik sebab, kami dibantu oleh seorang petugas sukarela.  Petugas itu sedang menuntut di salah sebuah universiti.  Itulah yang diberitahu kepada Ah Hong oleh beliau.  Kami dibawa ke hotel New Winner.  Dan apabila sampai, petugas itu pun berlalu pergi.

 

Apabila sampai di bilik hotel, kami berehat.  jam baru 5:45 petang.  Wah, masih sempat lagi menonton siri kartun di tv9.  Aku lantas membuka tv stesen tv9.  ha, siri kartun jepun masih belum habis.

 

jam 6:10 minit, aku pergi mandi.  Ini kerana, lebih kurang jam 7:30 malam nanti, aku dan Ah Hong akan pergi berjumpa dengan Stephen Looi di  coffee House RRC.  Dia nak belanja kami makan.

 

Kini, semua sudah bersiap.  Cuma, menunggu jam 7:30 malam sahaja sekarang.  kami berehat-rehat sebentar sambil menikmati udara air cond yang nyaman itu.

 

Jam 7:30 malam, kami berangkat turun dari bilik hotel.  Kami menuju ke coffee house RRC.  Kami berjalan perlahan-lahan dan kira-kira lima belas minit kemudian, kami sampai di coffee house RRC.  Kami dibawa ke tempat duduk oleh petugas coffee house itu.  Stephen Looi masih belum tiba lagi.

 

Kami memesan makanan kami.  Hari tu, aku makan ayam dan kentang goreng.  Aku juga makan Cheap and fish.  Begitu juga dengan Ah Hong.  Aku minum juce tembikai.

 

Selang sepuluh minit kemudian, Stephen Looi pun datang.  Dia minum beer dan juga makan cheap and fish.  Kami makan sambil berbual-bual.

 

Selang setengah jam kemudian, kedengaran suara Chok Siew Lee dan Anna Lee.  Oh, mereka juga datang ke sini.  Mereka datang dengan membawa beberapa orang rakan mereka.

 

“Eh, diam-diam ha, aku nak kacau itu Chok Siew Lee.”  Beritahu Stephen.  “Awak ada nombor telefon diakah?”  Aku bertanya.  “Ada.”  Jawab Stephen.  Stephen pun menelefon Chok Siew Lee.

 

Selepas mereka makan, Chok Siew Lee dan Anna Lee datang ke meja kami.  “Oh, so you with Ultraman and Ah Hong lah?”.  Chok Siew Lee bertanya Stephen.  “Ya.”  Stephen menjawab.

 

Ah Hong pula batuk-batuk.  Dah beberapa hari dia batuk.  “Aiyo, kesian sama itu Paul.”  Chok Siew Lee berkata.  Selepas itu, Chok Siew Lee dan rakan-rakannya pun beredar dari situ.

 

Tidak lama kemudian, kami pun berangkat pulang ke hotel.  Stephen membawa kami berdua sehingga ke bilik hotel.  Selepas itu, dia pun turun.  Kami masuk ke bilik.  Dan seperti biasa, Ah Hong membuka radio Trax FM.

 

Sehari telah berlalu.  Esok, 1ST Jun, kami akan berangkat pulang ke Pulau Pinang.  Kami tidur jam 12:00 tengahmalam.

 

(Bersambung)

0 ulasan:





Arkit blog