Sabtu, Januari 30, 2010

Oku dan sensitiviti yang tak bertempat

Bila aku duduk sorang-sorang, aku kadang rasa nak tergelak, rasa agak lucu dengan sikap dan perangai oku yang kurasakan, kadang sensitif tak bertempat.

 

Sekarang, aku nak sentuh tentang oku buta saja.  Yang lain tak payahlah kang lain pulak jadinya.

 

Ok, kadang, kita ni sensitif tak bertempat.  Contohnya, bila orang kata, aku boleh tengok, tapi, kau tak boleh.  Perkara sekecil ini pun, dah nak sensitif.  Macam-macamlah yang dia nak marah.  Itu yang aku rasa, agak lucu.

 

Dah sememangnya, kita dah tak boleh tengok.  Kita ni, kankah buta.  yang boleh tengok pun, kelabu-kelabu asap saja.  Jadi, kalau dia kata “aku boleh tengok, tapi kau tak boleh” memanglah betul dan tepat.  jawab saja, “memanglah aku tak boleh pasai aku buta.”  Itu pun tak reti-reti?

 

Aku pernah disapa begitu oleh seorang kawan.  “Aku boleh tengok, tapi hang mana boleh tengok?”  Aku jawab senang saja.  “Hang ni pun awatlah jadi bodoh dan dungu sangat?”  “Dah aku ni buta, lagu mana nak tengok encik oi?”  “Apalah hang, tu pun tak taukah?”  Ha, lepas pada tu, langsung tak pernah kata apa-apa dah tentang boleh atau tak boleh tengok.

 

Satu lagi, kita ni pun satu macam punya.  Ini pun sensitif yang tak kena tempat.  Orang tanya,

  • Kenapa boleh jadi buta?
  • Sejak bila buta?
  • Bolehkah jalan kalau buta?

Soalan-soalan seperti ini kita dah terasa.  Apalah punya bengap.  Inilah persoalan yang harus kita menjawabnya dengan perasaan penuh bangga sekali.  Buat apa nak terasa?  Gunalah otak sikit.

 

Aku dilahirkan di sebuah kampung di Bayan Lepas.  kat kampung ni, aku seorang saja yang buta.  jadi, bagi aku ni, tak ada sensitif punya.  Apa aku rasa nak kata, aku hentam saja.  Tak kiralah orang tu nak terasakah apakah.  Aku tak peduli itu semua.

 

Sebenarnya, orang biasa pernah bercerita pada aku bahawa, susah nak campur oku sebab mereka sensitif tu kadang tak bertempat.  Kenyataan ini memang benar.  Jadi, siapa yang nak dipersalahkan dalam hal ni?

 

Memang orang biasa akan tanya soalan-soalan seperti yang aku catat di atas.  Jadi, jawab sajalah apa kisah?

 

Kalaulah kita hendak mendekatkan jurang antara oku dan normal, ketepikan sensitiviti yang tak bertempat tu jauh-jauh.  Kalau masih berterusan dengan sensitiviti yang tak bertempat, Hmm, sampai bila pun, jurang akan jauh.

 

Itu cerita sensitiviti.  Sekarang, kita beralih pulak ke cerita buta perasan.  Dahlah buta, perasan pulak.

 

Contoh yang paling elok untuk kita tengok ialah penggunaan tulisan rengkas.  Kita dah sedia maklum, orang biasa suka menggunakan tulisan rengkas.  Seolah-olahnya, dah tak cukup huruf untuk ditulis.

 

Ada pulak segelintir si buta ni yang perasan.  Konon nak tunjuk hebat.  Lebih hebat dari orang biasa.  Dia tulis e-mel dengan tulisan rengkas.  Orang biasa, sikit-sikit saja, tapi dia, rengkas over punya rengkas.  Sampai haram tak faham satu apa pun apa dia tulis.

 

Dia bagi alasan bodoh.  Alasan dia, kena ikut orang biasa.  Nanti, baru mereka senang dengan kita dan kita pun hebat sebab boleh ikut mereka.  hebat apa?  hebat kepala otak hang.

 

Mengapakah tak boleh gunakan tulisan penuh sahaja untuk menulis?  Takkan orang buta ni, tak ada identitinya yang tersendiri?  Asyik nak ikut orang saja?  Orang pergi terjun laut pun, awak nak ikut terjun sama?  Apa pasal tak mau pakai akal?

 

Orang buta, biarlah punya identiti yang tersendiri.  Tulis biar penuh.  Bila kita tulis penuh, orang tengok pun rasa amat bangga sekali.  Mereka yang mengamalkan tulisan rengkas, secara automatiknya, akan tulis penuh bila dia hantar apa-apa kat kita.

 

Aku, hatta SMS pun, tak pernah aku tulis rengkas.  Siapa tulis rengkas, aku forward balik kat dia atau suruh dia ulang apa yang dia tulis.

 

Itulah coretan kali ini.

2 ulasan:

Sumijelly berkata...

salam Teddy bear..
tersentuh sumi membacanya...
iya betul... identiti tu la melambangkan diri kita sebenarnya...
salam singgah yek teddy bear...

awat cari sumi..rindu sumi ka?? hehehe

http://sumijelly.com

Tai berkata...

Yalah, lama dah tak dengaq berita hang. Amacam sekarang?





Arkit blog