Khamis, Januari 06, 2011

Salam mesra.

Sebelum memulakan bicara, ingin diucapkan ribuan terima kasih kepada PPC kerana sudi tolong mengemaskini blog saya.  Maklumlah, tak sempatlah nak buat kerja-kerja tu.  Dan, kepada rakan BPN, bolehlah add saya di facebook.  Search saja nama Tai Khai Eong, pasti ketemu.

 

Saya rasa amat seronok dan terharu sekali kerana saya telah berjumpa dengan blog Umi Hafilda Ali.  Saya menjumpai blog ini di blog Darul Ehsan Today kalau tak salah saya.

 

nampaknya, minyak petrol Ron97 naik sekupang dan minyak tanah naik dua kupang.  Betoikah?  Wah, ini sudah tentu akan dijadikan issue oleh parti pembangkang.  Jadi, BPN kita ni kenalah bantu goverment untuk bagi penerangan tentang issue kenaikan ni.  Sebenarnya, rakyat tak tau pasai apa benda-benda ni mesti dinaikkan.

 

Dan, adalah diharapkan, gaji kakitangan kerajaan dan lain-lain sektor akan dapat dinaikkan lagi.  Ini untuk menseimbangkan kadar kenaikan bermacam benda sekarang ni.

 

Sejak Pulau Pinang jatuh ke tangan Pakatan, bermacam dan pelbagai kesusahan yang telah dirasai.  Ini khususnya kepada orang melayu.  Jadi, ambiklah ini sebagai iktibar agar tidaklah lagi seperti kata pepatah, marahkan nyamuk, kelambu dibakar.

 

Kata orang, BN itu parti rasuah.  Ok, kalau ada rasuah, buatlah laporan pada SPRM.  Dan, saksi yang dikemukakan, mestilah tepat dan betul.  janganlah saksi palsu pulak.  Tak elok tu.

 

Tahun 2010 telah berlalu dengan pelbagai kenangan pahit dan manis.  Wah, sungguh cepat masa berlalu.  Setahun ke setahun, amat cepat.  Dan pada 2011 ini, pembangkang sibuk pulak nak tunggu PRU 13.  Adakah ianya akan berlaku?  Agak kurang bijak jika PM adakan PRU pada tahun ini sebab tempoh masa untuk kerajaan adalah masih panjang.  Yang pasti, tahun ini, PRU bagi negeri Sarawak akan diadakan.

 

Pembangkang pula, asyik nak berpolitik 24 jam.  Apa saja yang boleh dijadikan bahan politik, akan dipolitikkan.  Sampai lain kerja tak buat.  Sultan dan raja pun diheret sama.  Sanggup menderhaka pulak tu.

 

Di sini, saya nak menyeru pada pihak kerajaan, supaya mengembalikan semula kekebalan raja dan sultan.  Bukan semua, tapi, yang mana dirasakan perlu.  Ini perlu dibuat kerana kita dapati sekarang, sudah ada yang berani melawan titah-perintah sultan mahu pun raja.  Keadaan ini, kalau dibiarkan, kelak akan mengundang padah.

 

Saya juga menyarankan agar kerajaan tidak berlembut mengenai hak-hak istimewa bumiputera yang sudah termaktub dalam perlembagaan.  Perlu diingat, orang melayu, masih lagi ketinggalan jauh di belakang.  Jadi, jangan biarkan hak istimewa bumiputera digadaikan.

 

Kepada Umi Hafilda dan rakan-rakan lain yang sedang dalam perjuangan untuk menegakkan keadilan dan kebenaran, saya ucapkan, selamat berjuang.  Ingatlah, tuhan sentiasa bersama anda semua.

 

Sekian.

0 ulasan:

Arkit blog