Isnin, Julai 09, 2007

Kuala Lumpur 2006 bahagian empat. Terakhir`


Ok, sambung kembali cerita ini. Bahagian terakhir.



Selasa, 19 Disember.


Hari itu, kami sudah hendak pulang. Pagi itu, kami pun bersiap-siaplah. Kami mengemas-emaskan pakaian dan kelengkapan kami.



"Eh apa pasal muntah-muntah oi?" Aku bertanya. "perut masuk angknlah." Ah Hong memberitahu. Ha, patutlah dia muntah-muntah pun.



Kira-kira jam lapan pagi, kami pergi bersarapan pagi. Kami ke kedai kopi happy. Di situ, kami dilayan oleh seorang pelayan



. Dia ni, baik sekali. Kami selalu ke



bila datang ke



.


Di situ aku telah memakan duabelas keeping roti. Belasah sajalah peduli apa. Tak mahal pun. Aku juga minum secawan kopi panas. Ah Hong juga makan roti. Roti apa dia makan, aku tak tau o.



Selepas makan, kami kembali semula ke bilik untuk berehat sebentar dan membuat persiapan terakhir sebelum keluar dari hotel Kwee Ping itu.



Lebih kurang jam sembilan setengah pagi, kamu pun check out dan keluar dari hotel. Kali ni, kami kenalah pulak mengambil teksi untuk ke Jalan Duta. Pagi tu pulak hujan. Amboi, leceh o.



Kami pergi ke simpang empat untuk mengambil teksi. Semasa di dalam teksi, Ah Hong yang bercakap dengan pemandu. Ah, manalah aku nak reti? Semuanya dalam bahasa Cantonese. Jadi, aku dok diam sajalah. Silap-silap, melayu pun tak pandai cakap rasanya.



Kami sampai di Jalan Duta iaitu di stesen bas pada lebih kurang jam sepuluh suku pagi. Masih ada setengah jam lagi untuk menunggu kerana bas dijangka bertolak pada kira-kira jam



minit pagi.


Semasa menunggu, sempatlah jugak aku mendengar katun alihbahasa di tv3. Wah best jugaklah ni kiranya.



Masa yang ditunggu telah pun tiba. Kami pun menaiki bas. Bas tu agak selesa jugak. Kami duduk di bahagian hadapan bas. Dua baris dari pemandu.



Di dalam bas, aku dapat mendengar suara seorang perempuan. Suaranya, sebiji macam suara Gina Gurmid Kaur, juruhebah THR. Eh takkan si Gina naik bas ekspress pi



? Wah ini sesuatu yang pelik ni.


Tapi tak kisahlah mungkin itu suara perempuan bangla kot yang kebetulan sama dengan suara si Gina Gurmid Kaur tu.



Lebih kurang



tengahari bas berhenti di distinasi pertama untuk makan. Dia berhenti di Tapah. Jadi, semuanya pakat turun.


Ok inilah perangai orang



. Dajai betoi. Apabila kami turun dari bas untuk ke tempat makan, tak ada siapa pun yang tolong. Katalah hello seribu kali pun tak ada yang peduli. Ish, orang

ni, betoilah punya dajai sungguh. Tapi bukanlah semua, itu aku pun tak tau.


Nasib baik datang dua orang mat salleh yang sudi membantu. "Hello, where you want to go?" Tanya mat salleh itu. "We want to go to have a lunch." Beritahu Ah Hong. Maka dua orang suami isteri itu pun membawa kami ke sebuah kedai makan. Siap tolong kami beli dan angkat makanan lagi.



"hello, where are you from?" Ah Hong bertanya. "Ah, we're from



." Jawab lelaki itu. "Oh

" Ah Hong menjawab rengkas. "Yes." Balas lelaki itu.


"Hello friend, can you take we'll to toilet?" Tanya Ah Hong. "Ok ok, know problem." Jawab lelaki Amerika itu. Mereka membawa kami ke toilet.



Kali kedua bas berhenti makan pun kami dibantu oleh warga Amerika itu. Orang



dalam bas tu, haram tak Bantu pun. Dajai betoi.


Kami tiba di perhentian Sungai Nibung Pulau Pinang pada lebih kurang jam



petang. Ah Hong dan aku balik dengan menaiki kereta anak saudara aku. Dia tiba di rumah pada kira-kira jam

minit petang sementara aku jam

minit petang.


(Tamat)



0 ulasan:





Arkit blog