Selasa, Julai 10, 2007

Hipokrit


ha, dalam dunia ni, banyak yang hipokrit. Aku pun tak terkecuali. Semua orang ada hipokritnya yang tersendiri.



Tapi bagi aku, hipokrit biarlah tak keterlaluan. Taklah sampai nak bodek orang itu dan orang ini. Itu leceh punya kerja.



Di net, aku tulis apa yang aku rasa nak tulis. kekadang, aku hentam orang itu dan orang ini. Aku berhak nak bagi pendapat. Ah pedulilah asal tak melanggar akta ISA.



Aku wujudkan blog pun, semata-mata aku nak tulis apa yang aku berasa nak tulis. Siapa yang terkena tu, mau pahamlah. Itu pendapat aku saja. Ibarat kata pepatah, siapa makan cili, dialah yang rasa pedasnya.



Ada orang beritahuku, sebab mulut aku terlalu lancang, orang tak berani mengambil aku untuk bekerja. Oh, itu mudah. Orang yang membuat penilaian sebegini adalah orang yang tidak tahu memanafaatkan otak yang diberi oleh tuhan. mereka hanya takut pada penulisan seseorang itu. jadi mereka tidak berani mengambil orang tersebut untuk bekerja. mereka yang seperti ini, tidak tahu memanafaatkan ilmu dan kemahiran yang terdapat pada orang tersebut. mereka menilai orang melalui penulisan dan tidak pada ilmu dan kemahiran orang itu. Walhal, mereka tahu kehebatan orang tersebut. Kan hipokrit namanya tu?



Di kalangan orang buta pun satu cerita jugak. Ada hipokrit jugak, jangan cakap tak ada. Orang buta tu, mata saja buta. lain-lain semua, ok punya.



Orang buta ni, dia dengan hipokritnya yang tersendiri. "Kita kalau nak kenal orang melalui skype, jangan bagi tau kita ni buta." "Kalau bagi tau kita buta, mereka tak mau kenal." Itulah kenyataan yang saya dengar.



Hello si buta si buta sekelian, apa barang punya statement ini babe? kalau dah buta tu, butalah jugak. Tak boleh celik melainkan kalau buat pembedahan mata. Itu pun belum tentu celiknya.



Kalau nak berkawan dengan orang, janganlah terlalu hipokrit sampai tak mengaku buta walhal awak tu buta. Teruk sangatkah kalau hang mengaku hang tu buta? Awat hang tu berasa lekehkah kalau hang mengaku kat orang yang hang tu buta?



Aku kalau dapat kawan baru, perkara pertama yang akan aku beritahu ialah aku buta. Terpulang kalau dia taknak kawan, boleh blah. Satu blah, sepuluh nanti mai. Tu pun tak reti-reti? Awat yang bodoh sangat?



Kenalah ingat, mata saja buta, lain-lain tu ok. Boleh kahwin lebih dari satu pun. Tu pun tak hebat lagikah?



Satu lagi kehebatan orang buta ialah menggatai. Mau tak hebatnya, dia boleh kenal anak dara atau pun mak dara. kadangkala, masa nak melintas jalan, kalau anak dara datang pegang wah ringan saja dia jalan. Kalau orang tua, dia rasa tak berapa nak seronok. Ini semua berdasarkan pengalaman akulah. jadi aku tau, ini adalah satu kehebatan orang buta. Hipokrit jugak tu.




Satu lagi kan, kalau kat tempat orang ramai, kalau ada ramai anak-anak dara berkumpul kat sesuatu tempat tu, aha, buat dah best punya taktik. Apa taktik tu? Dia sengaja jalan dengan laju ke kumpulan anak-anak dara tu lepas tu sengaja langgar. Lepas tu dia mintak maaf. Ha betul kan? janganlah nak tipu. Ni pun, berdasarkan pengalaman aku jugak. Tu pun satu punya hipokrit tu.



Ok lah wey, aku berhenti di sinilah. Kalau nak tulis, panjang lagilah. Sekarang aku nak pi mengorat anak-anak dara kat skype lah lagi best.


0 ulasan:





Arkit blog