Jumaat, Julai 13, 2007

Lee Sai Sam buat jamuan sempena perkahwinannya pada 14 Julai


Ha, mai dah. Kalau aku mai, tu ada cerita atau laserlah tu.



kawanku Lee Sai Sam akan mengadakan satu majlis jamuan sempena meraikan perkahwinannya pada esok hari iaitu 14 Julai. Tapi rasanya, aku tidak dapatlah menghadiri jamuan tersebut pasai aku ni, kurang sihat. Almaklumlah sekarang ni, musim buah-buahan. Dah banyak makan buah.



Ok Lee Sai Sam ni, orang Kl. Dia tinggal di Bayan Baru, Pulau Pinang. Dulunya dia ni low vision. Tapi bila sampai tingkatan lima, entah mengapa, dia dah jadi totaly blind. Dia ada seorang kakak yang juga tak nampak iaitu yati. Mualaflah tu.



Lee Sai Sam bekerja di kilang Publid Packagess di Kawasan Perindustrian Bayan Lepas Pulau Pinang. Sudah melebihi sepuluh tahun beliau bekerja di sana.



Isterinya pula bernama Beh Sok Kee. Sok Kee adalah tukang urut. Mereka mengenali antara satu sama lain semasa mereka menghadiri acara lawatan anjuran SBM Pulau Pinang pada tahun lepas kalau tak salah. House Mother Miss Chai Gaik yang memperkenalkan mereka antara satu sama lain.



Sok Kee dalam lingkungan 20-an. Dah dekat nak tigapuluh dah tu sementara Lee Sai Sam pula dah empat puluh dua umurnya.



Khabarnya, Lee Sai Sam buat jamuan tu hanya untuk tiga meja sahaja. Tak apalah, buatlah sekadar yang dia mampu kan?



Sebut pasai perkahwinan Lee Sai Sam, adalah satu cerita. Minggu lepas, aku menelefon Chew Ling iaitu isteri pengerusi sBM Pulau Pinang. "Oi Khai Eong, Sai Sam punya jamuan kamu pergi tak?" Chew Ling bertanya dalam bahasa hokien. "Ha, kalau ada masa, saya pergilah." Aku menjawab ringkas.



"Hey hey, kamu mesti datang tau." "Ini kawan-kawan, kamu mesti datang." Chew Ling berpesan. "Ha ok lah kalau aku free." Aku menjawab.



"Eh Khai Eong, saya dengar kamu dah ada girl friend betulkah?" Chew Ling bertanya lagi. "hey, belum lagilah." "Eh, kamu sajalah tolong cari." Aku berseloroh.



"Eh, kamu carilah sendiri." "Kalau saya cari, nanti kalau apa-apa terjadi kamu jugak yang salahkan saya." "ha nanti kamu tulis di internet cerita ni, matilah saya." Chew Ling berbicara panjang lebar.



"Ha ha ha ha." Aku tergelak. "Ok lah nanti aku datanglah." Aku berkata. "ha, kamu mesti datang." "Raikan dia." Chew Ling berkata lagi.



Perbualan kami tamat di situ. Maka, gagang telefon pun diletakkan.



jadi diharapkan moga-moga, Lee Sai Sam akan berbahagia di samping isteri yang tersayang sehingga ke akhir hayat.



Sekian.


0 ulasan:





Arkit blog