Khamis, Januari 31, 2008

Mak mertua/pak mertua


Ini pula kisah mak mertua dan pak mertua. Amboi, seronok betullah kalau dapat pak dan mak mertua yang sporting. Kalau sebaliknya, belah saja. jangan tinggal dengan depa tu.



Ada mak mertua ni, dia ok betullah dengan menantu dia. Dia tak pilih kasih. Semua dia layan sama rata. Yang mana patut marah, dia marah. Ha, kalau mana-mana menantu perempuan dan laki yang dapat mak mertua ini macam, kira ok dan bersyukurlah tu. lazimnya pak mertua ni tak banyaklah kerenah.



Kadang-kadang pulak, si menantu ni, tak bersyukur. Dah dapat mak dan pak mertua yang kira ok dan sporting habis, si menantu pulak yang gatai. Yalah, gatai nak cari pasai.



Maklumlah, menantu zaman sekarang ni, kan ada yang serba malas? Orang bangun awal pagi, dia bangun bila hari dah tinggi. Dahlah bangun lambat, si menantu ni, selamba saja bila tengok mak mertua dia punyalah sibuk kat dapur. memanglah muka tak malu betul si menantu ni.



Pada pendapat saya, menantu seperti ini, diletakkan di kategori penyegan. Serba-serbi dia penyegan. Dan, menantu seperti ini, layak mendapat mak mertua yang 24 jam pot-pet pot-pet. Ditambah lagi dengan pot-pet pak mertua, wah hebat dan lemak berkrim.



Ada pula jenis mak dan pak mertua yang suka sangat nak campur tangan hal rumahtangga anak-anak. Macamlah anak dia tu tak reti sangat nak urus rumahtangga lepas kahwin. Tapi yang lebih suka campur tangan ni, mak mertualah. Pak mertua ni, kira ok saja.



kalau mak mertua jenis ni, dapat menantu baik macammana pun, tak terpakai. yalah, jenis mak mertua ni, bolehlah dikategirikan mak mertua kepo. Semua dia mau kepo. Sehari dia tak kepo, dia tak boleh tahan. Dan lazimnya, jenis mak mertua seperti inilah yang boleh menyebabkan keretakan rumahtangga anak-anak.



Sebab itu, anak-anak yang telah berumahtangga, kebanyakannya mahu tinggal berasingan dengan ibubapa atau pun mak dan pak mertua. Eh aku rasa, aku pun nak tinggal berasinganlah jugak lain kali. yalah, nak romantik-romantik kan tiada hal?



Dan sekurang-kurangnya, kalau tinggal berasingan, dapatlah mereka ini belajar berdikari tanpa bergantung harap pada ibubapa atau pun mertua. Sebelum kahwin, semua orang buat kasi, tapi lepas kahwin, biarlah berdikari. Jadi, barulah mereka yakni orang tua tu, boleh berehat.



Ada juga mertua yang pilih kasih. Amboi, kat menantu A, dia sayang sesangat. Kat menantu B, lainlah pulak caranya. Ha ni pun tak baik jugak. Ini akan memecahkan keluarga akhirnya.



Ada juga berlaku di mana, mertua dibuli oleh menantu. Yalah, sebabnya mertua tu baik sesangat, jadi si menantu pun, ambiklah kesempatan suruh buat itu dan ini. Yang si mertua pulak, ikut saja macam kayu.



Pendek kata, jadilah seorang mertua yang sederhana supaya menantu tak berani nak membuli.


Sekian


0 ulasan:





Arkit blog