Rabu, Januari 30, 2008

Laki/suami


Ok, ini kisah lelaki pulak. Ha, ada pelbagai.



lelaki ni adalah pelbagai jenis dan perangai serta tabiat. Susah nak dikirakan tu. kadang, pening kepala dibuatnya. Ini terutamanya yang dah menikah.



Laki bujang ni, kehidupannya serba ringkas. Kalau nak tengok bilik yang kurang kemas, lelaki bujang punya bilik tu bolehlah dijadikan contoh. Eh aku pun kurang kemas jugak. Ala, dok sorang-sorang, apa kisah?



Ha, ni cerita lelaki yang dah kahwin. lelaki yang dah menikah ni, ada yang ego. Ego macammana tu, dia buat bini dia tu, macam kuli. Balik saja dari kerja, terus duduk di kerusi malas sambil tengok suratkhabar atau tv. Lepas itu, suruh si bini buat itu dan ini. Macamlah dia sorang tau penat, si bini tu tak tau penatkah?



Lepas makan atau minum, tak pernah dicucinya bekas makanan dan minuman. Semua nak mengharapkan si bini. Inilah yang leceh. Kononnya kerja mencuci ni, kerja si bini.



Bila dah ada anak, kadang ada yang tak tau nak bancuh susu anak. Eh aku ingat aku pun nak buat tak tau jugak. Sebab, leceh nanti. Dan bila anak menangis tengahmalam, si ayah terus tidur. Si ibulah yang kena bangun bancuh susu anak. Aku rasa, aku nak masuk kategori tulah senang.



Ini bab mencuci pakaian pulak. Ini si bini juga yang kena. Si laki tak reti. Guna mesin basuh pun dia buat-buat tak reti tapi walhal, dia reti. Aku rasa aku pun nak buat ini macam jugak.



Ada sesetengah daripada lelaki ini, dia tak pernah nak tolong isterinya menyidai pakaian. yalah, basuh dahlah taknak, sekurang-kurangnya, tolonglah si bini menyidai pakaian. Ini taknak juga. Kerana apa? kerana takut dikata orang, kena queen control. Hanya orang bodoh serta bangang sahaja yang beranggapan begitu.



kalau kita menolong bini kita, sekurang-kurangnya, dapatlah juga beliau melakukan kerja lain. Dan sekurang-kurangnya, kerja-kerja rumah akan menjadi ringan.



Untungnya si bini kalau dapat si laki yang sanggup menolongnya membuat kerja-kerja rumah. Semuanya akan menjadi mudah dan cepat disiapkan.



Namun, masih ada lagi lelaki yang sanggup menolong kerja-kerja rumah si isteri. Tapi, payah nak jumpa. Yang selalu jumpa, malas nak tolong. Eh aku pun rasa gitu jugak kot.



Sungguh beruntung seorang isteri jika sekiranya mendapat seorang laki yang memanglah amat rajin menolong bininya. Tetapi, amat malang sekali jika seorang perempuan mendapat seorang laki yang kategorinya, pemalas. Ego sahaja lebih. mentang-mentang dia tu laki, dia anggap, dialah boss dalam sebuah rumahtangga. Kalau ini macam punya orang, senang saja. lebih baik pergi mati.



Sekian.


0 ulasan:





Arkit blog