Selasa, Januari 29, 2008

Isteri dulu, isteri sekarang


Semua lelaki nak beristeri. Tak terkecuali, aku. Ada isteri, semua boleh jadi punya.




Tetapi, isteri zaman sekarang, sudah lain dari dulu. memang berbeza sangat. Kadang, pening kepala dibuatnya. nak ditegur salah, tak digegur, salah jugak.



Isteri dulu, pandai memasak. Isteri dulu, mesti bangun awal-awal pagi. kemudian, membersihkan rumah, menyiapkan sarapan pagi dan pelbagai lagi kerja yang dilakukan.



Tapi, isteri sekarang, ada yang langsung tidak tahu memasak. Mungkin kerana mereka ini semasa anak dara, telah dimanjakan oleh keluarga. Atau pun di zaman anak dara dan zaman persekolahan mereka, mereka duduk asrama. Jadi, tak payah masak.



malah, ada segelintir isteri yang meletakkan syarat, lepas kahwin, kena carikan orang gaji untuknya. Sebabnya, nak senang. Dan, satu lagi sebab, kerana tak tau memasak.



Isteri sekarang dah taknak bangun awal pagi. Mereka ni, bangun lewat pagi. Matahari dah tinggi, barulah nak bangun. Sarapan pula, pergi beli di kedai sahaja. Dah taknak buat. Nak senang kata mereka.



Isteri sekarang banyak yang lebih senang makan luar. Sebabnya, sama ada, mereka ini tak tahu memasak atau malas nak memasak. Alasan mereka, letih. Walhal sekarang, sudah pun ada buku resipi.



Isteri dulu boleh jaga anak ramai. mereka sedikit pun tak merungut. Malah mereka seronok kalau ada anak ramai. Mereka akan jaga anak-anak mereka ini sedaya yang mungkin.



Tapi, isteri sekarang, takut punya anak ramai. mereka ada target nak anak berapa. Malah, ada yang taknak anak langsung. Alasan mereka yang taknak anak langsung ialah sibuk dengan kerja. Dan alasan mereka yang taknak anak ramai ialah tak terjaga kerana sibuk.



Isteri sekarang, kadang-kadang anak dua orang pun dah tak terkawal. Mudah letih. Maklumlah semua nak kerja. Semua nak cari duit lebih.



Hmm, itulah perbezaan antara dulu dan sekarang. kalau nak diikutkan, panjang lagi yang nak ditulis. Tapi dah malas nak tulis dah.



Sekian.


0 ulasan:





Arkit blog