Khamis, Jun 05, 2008

Minyak disel dan petrol dah naik.

Seperti biasalah, bila minyak naik, semua pakat nak naik.  Tak reti-reti nak turun.  yang takdak berkaitan dengan minyak pun pakat-pakat nak naik belaka.

    Semalam pak Lah dah umumkan Minyak petrol naik 78 sen sementara disel naik seringgit.  Amboi kenaikan yang brutal tu.

 

    kerajaan memperuntukkan 56 bilion hanya untuk subsidi minyak.  Aiyo, banyak oi.  Itu 56 bilion kalau digunakan untuk pembangunan dan bantuan kepada rakyat adalah lebih berfaedah.

 

    memang tidak dapat dinafikan bahawa dengan kenaikan mendadak harga minyak ini, golongan yang berpendapatan rendah akan menerima akibatnya.  dan keadaan seperti ini sudah semestinya akan dimanipulasikan oleh parti pembangkang untuk meraih sokongan.  Bak kata pepatah, menangguk di air yang keruh.

 

    Selain daripada rebat yang diberi, adalah diharapkan bahawasanya pihak kerajaan akan memikirkan beberapa makanisme lagi untuk membantu golongan yang berpendapatan rendah ini.  Ini bertujuan untuk meringankan beban yang ditanggung oleh mereka.

 

    Dan, adalah diharapkan pihak kementerian yang berkaitan dapatlah mengadakan satu road show untuk menerangkan kepada rakyat jelata sebab-sebab kenaikan harga minyak secara mendadak ini perlu dikuatkuasakan.  jangan biarkan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab memainkan sentimen yang boleh menyebabkan huru-hara tercetus.

 

    Bagi saya, kenaikan ni bagus jugak.  Yalah, orang negara jiran dok mai beli minyak kat negara kita pasai murah.  Wah, banyak cantik depa punya muka.  Jadi sekarang, akan mengurangkan sedikit kebanjiran warga asing untuk membeli minyak subsidi negara kita.  Dan diharapkan, penyeludupan minyak akan dapat dikurangkan.

0 ulasan:





Arkit blog