Khamis, Januari 24, 2008

Pergi BGM 2002 bahagian dua


O k, sambung lagi.
Setelah kereta api memulakan perjalanannya, aku pun mulalah menghentam 5
biji burger yang aku suruh Ah Bah beli tadi. Sedang aku seronok menghentam,
Mr. Yow pun datang. "Wah! Makan burger kah?" Tanya beliau dalam hokian.
"Ha, Mr. Yow nak tak?" Aku bertanya. "Oh, tak maulah, tak maulah, saya
tak mau makan o. Daging-daging ni saya tak mau o." Terang Mr. Yow. Dia
pun terus beredar dari situ.
Setelah aku menghentam dua biji burger, aku pun berehat sambil mendengar
rancangan kegemaranku iaitu Hindi Power di thr.fm.
Sedang aku seronok mendengar rancangan Hindi Power di thr.fm, tiba-tiba,
Mr. Yow pun datang. "Eh Khai Eong, you mau pergi toilet kah?" Tanya dia
dalam
hokian. "Mau pergi toilet kah? O k lah bolehlah." Aku menjawab dalam
melayu.
Dia pun membawa aku ke toilet. Sesampainya di pintu, dia cuba mengopek
pintu tersebut. "Ayo Mr. Yow, bukan macam tu lah pintu ini dibuka."
Terangku.
"Ha, yalah, betullah, bukan macam tu. Mari, mari, mari, mari, ini pintu
sudah rosak punyalah. Tak boleh buka punyalah." Kata Mr. Yow. "Bukan
pintu
tu tak boleh buka. Cuma hang yang tak tau buka. Bodohlah hang." Marahku
dalam hati.
Dia membawaku ke bahagian belakang coach. "Ha, mari, mari, di sini ada
toilet juga." Kata Mr. Yow. "Ha, hello, hello, hello, hello cik, mana
toilet
ha?" Tanya Mr. Yow secara tergesa-gesa. "Cik keluar terus dan di situ ada
toilet. Yang di sebelah kiri toilet ladies dan sebelah kanan untuk lelaki."
Terang suara itu. Beliau adalah Jaafar tapi, Mr. Yow tak kenal.
Mr. Yow pun bawalah aku ke toilet. Aku masuklah. "Eh, eh, eh, eh, eh,
eh, nanti dulu, nanti dulu, nanti dulu, ini perempuan punyakah? Eh nanti
dulu."
Mr. Yow dah mula gabra yang bermaksud kelam-kabut. "Ayo Mr. Yow, ini
lelaki punyalah." Terangku. "Eh, eh, eh, eh, eh, eh, you tunggu dulu,
tunggu
dulu. Keluar, keluar, keluar, keluar," kata Mr. Yow. "Hish! Orang tua
ni, gila betoilah." Marahku di dalam hati.
Dia bawa aku masuk semula. "Eh, eh, eh, eh, hello, hello, hello, hello,
mana itu lelaki punya toilet ha?" Dia bertanya pada Jaafar. "Cik, yang
sebelah
kanan tu, lelaki punya. Perempuan yang sebelah kiri." Jaafar menerangkan
secara terperinci. "Oh, ya, ya, ya, ya, ya, betul, betul, betul, betul,
toilet
lelaki di sebelah kanan, perempuan di sebelah kiri. Ya betul, betul, betul,
betul, betul, itu saya tau. Ha, mari, mari, mari, mari." Kata Mr. Yow.
"Ala, hang tak tau apalah. Mengarutlah hang tu." Kataku di dalam hati.
Aku pun pergilah ke toilet. Selepas itu, aku duduklah di tempat aku
semula. Kereta api meneruskan perjalanan ke distinasinya.
Pada keesokan paginya, jam 5 pagi, aku menyuruh Ah Bah membawaku ke
toilet. Selepas itu, kami dah tak boleh tidur lagi. Kami pun
bersembanglah. "Mr.
Yow, semalam boleh tidurkah?" Ah Bah bertanya. "Boleh, boleh, boleh.
Wah! Best o. Best." Jawab Mr. Yow. Kami bersembanglah. Dan kira-kira
jam
8 setengah, maka sampailah kami di Kl Central. Kami pun turunlah. Mr. Yow
yang membawa kami jalan.
"Eh Mr. Yow, awak tau jalankah?" Tanya Ah Bah. "Ha, boleh, boleh,
boleh, senang aja. Dulu, saya dah pernah datang dah. Senang." Jawab Mr.
Yow.
Dia terus membawa kami jalan. Eng Kheng dapat merasakan seperti ada yang
tak kena. "Eh Mr. Yow, awak tau jalankah tak ni?" Tanya Eng Kheng inginkan
kepastian. "Aya, saya tak tau jalanlah. Saya tak pernah datang sinilah."
Terang Mr. Yow. "Hish, orang tua ni mengarut betoilah. Gilalah." Aku
merungut.
Selepas dah dapat cari jalan keluar dengan bantuan petugas dari situ, kami
mula menuju ke Brickfields. "Mr. Yow, awak tahu jalankah?" Sekali lagi Ah
Bah bertanya. "ooooooo, boleh, boleh, boleh, saya pandai punya. Dulu,
pernah datang sini. Boleh, boleh. Mari, mari, mari, tak ada apa-apa
punya."
Kata Mr. Yow bangga. Kami terus ikut dia berjalan.
Eng Kheng dan Ah Bah yang dah masak di Brickfields telah dapat merasakan
seperti ada yang tak kena. "Mr. Yow, awak ada nampak hotel Y M C a tak?"
Ah
Bah bertanya. "Ha, ada, ada, ada, ada. Hotel tu, kat depan sana. Kena
lintas jalan." Terang Mr. Yow. "Habis tu, kenapa tak lintas?" Ah Bah
bertanya
kembali. "Ayoyo, saya tak tau jalanlah. sudah lupalah." Mr. Yow, berkata.
"Alamak! teruklah macam ni." Ah Bah merungut.
Akhirnya, dapat jugalah kami melintas jalan. Kemudian, kami terus ke Lido
hotel. Di sana, kami telah menyewa sebua bilik yang bernombor 322 di
tingkat
2. Harganya RM 30. Mr. Yow yang bayar. Petugas di situ memberitahu bahawa
bilik 322 masih belum dikemaskan. Jadi, kami pun pergilah makan di sebuah
kedai. Itu pun, Mr. Yow yang belanja. Aku telah memakan dua pinggan Wan
tan mi. Semuanya Mr. Yow yang belanja.
Setelah habis makan, kami pun kembalilah ke hotel. Bilik yang kami sewa
telah siap. Kami pergilah ke bilik kami. Kami terus pergi, mandi, berak
dan
gosok gigi.
Setelah semuanya selesai, Eng Kheng pula telah berangkat ke hq sbm untuk
menyelesaikan urusannya. Dia tak sempat mandi.
Selepas kami bertiga iaitu Mr. Yow, aku dan Ah Bah selesai mandi, kami
berangkat ke Blind Master iaitu pusat mengurut kawan Ah Bah iaitu Bok Keat.
Kami
duduk beberapa minit di sana.
"Eh, Book Keat, awak tak hadirkah mesyuarat sbm esok?" Ah Bah bertanya.
"Tak taulah, mereka kata malam ni, ada transport. Lepas tu, tiba-tiba kata
tak ada. Macammana nak pergi kalau macam tu?" book Keat merungut. "Siapa
yang uruskan?" Ah Bah bertanya. "Eng Ghuanlah." Balas Book Keat.
Selepas beberapa minit, kami pun beredarlah. Apabila hendak sampai di
hotel, kami singgah membeli air kacang soya. Amboi, secawan air tu,
harganya 80
sen. Kalau bungkus, harganya seringgit.
Sebelum kami ke Blind Master, kami singgah sebentar di hq sbm.
Rupa-rupanya Siew Lee dan beberapa orang lagi dah tiada. Mereka dah pergi
agaknya. Eng
Kheng juga, dah hilang entah ke mana. Eng Kheng telah menelefon ke
handphone Ah Bah semasa kami di Blind Master.
Selepas minum air kacang soya, kami pun pulanglah ke hotel. Eng Kheng
sedang dalam proses nak mandi. Dia baru habis buang air besar.



O k, sekarang ini, mari kita kembali semula ke dalam kereta api ya?


Selepas semua dah bangun dari tidur, kami pun berbual-buallah di dalam
kereta api.


"Eh Ah Bah, apa kata kita buat satu lawatan ke Hadyai atau Bangkok?"
Tajma mencadangkan. Dia cakap hokian. "Saya dah cuba dah hari tu. Tapi,
fahamlah ahli sbm ni tak ada pasportlah dan macam lagi." Terang Ah Bah.


"Taklah, gini. Kita sewa van. Kemudian, kita pergilah seramai 10 ke 11
orang. Itu lebih baiklah kan?" Tajma mencadangkan. "Ha, kalau gitu,
bolehlah saya buat." Nanti saya akan cubalah." Ah Bah memberikan jaminan.
"O k, kalau awak dah dapat nanti, awak hubungi saya." Pesan Tajma. Mereka
cakap hokian semua tau?


"Wah! Kalau awak semua pergi Bangkok, bagus tau? Ada macam-macam kat
sana. Awak semua boleh pergi lihat penanaman padi dan bermacam lagi." Mr.
Yow yang sejak tadi diam, memulakan kisahnya. "Perempuan di sana cantikkah
Mr. Yow?" Ah Bah bertanya. "Ya, memanglah cantik." Mr. Yow membalas
selamba.


"Tapi kan Ah Bah, saya lebih suka pergi melawat ke kampung-kampunglah.
Yalah, kalau kita ke sana, kita dapat melihat pemandangan indah dan
kehidupan rakyat di kampung. Best tau." Tajma mula bercerita.


Sepanjang perbualan mereka tu, aku hanya mendiamkan diri aja. Nak dengar
apa mereka cakap.


O k. Bersambung.


0 ulasan:





Arkit blog