Rabu, Januari 23, 2008

Pergi BGM 2002 bahagian satu


Ok, ini cerita pada tahun 2002. Pergi hadiri mesyuarat agung BGM SBM di Sepang.



O k, inilah cerita perjalanan ke Kl.


13 Jun bersamaan Khamis. Lebih kurang jam 7 suku malam, maka bertolaklah
aku ke jeti feri. Maklumlah, nak naik feri kan?


Bila sampai di terminal feri, aku terus menelefon Eng Kheng. "Hello Eng
Kheng!" Aku menyapa. "Ha," Eng Kheng membalas pendek. "Aku dah sampai
tau?
Ni aku tunggu di geri Mr. Chew." Beritahuku dalam bahasa hokian. "Ha,
hang tunggulah sat. Satni aku keluak." Eng Kheng membalas dalam bahasa
hokian.


Selepas gagang telefon diletakkan, aku pun duduklah di sebuah kerusi.
Beberapa minit setelah aku duduk, aku terdengar bunyi tongkat. Dan
kemudian, aku
terdengar seperti ada suara. "Tu sapa tu?" Sapa si lelaki. "Khai Eong."
Jawab si perempuan. "Oi, Rahim," Sapaku. "Khai Eong, hang nak pi dengan
sapa ni?" Tanya Silaturahim. "Pi dengan Eng Kheng dan Tajma." Jawabku
rengkas. "Oh, hang pi naik reta apikah?" Aku bertanya. "Ha." Jawabnya
rengkas.
"O k lah Khai Eong, aku pi dululah satni feri terlepas pulak." Kata Rahim.
"O k lah Rahim." Balasku.


Maka, berjalanlah mereka menuju ke feri. Sementara aku pula, terus
menunggu ketibaan Tang Eng Kheng.


Beberapa minit kemudian, aku terdengar bunyi tongkat lagi. "Ha, ni mesti
Eng Kheng ni." Kata hatiku. "Eng Kheng!" Aku berseru. "Ha," jawabnya
bersahaja.
"Tajma dah maikah belum?" "Belum lagi. Hang janji dengannya pukul
berapa?" Tanyaku kembali. "Aku janji dengannya jam 8.45 malam ni." Eng
Kheng menerangkan
rengkas. "Eh, jomlah kita pi. Toksahlah dok tunggu. Satni, terlepas feri,
naya aja. Nanti lambat pulak." Cadang Eng Kheng. Sebelum kami beredar,
aku sempat membeli sebotol besar air mineral. Maka, berjalanlah kami menuju
ke feri.


Semasa di dalam feri Eng Kheng telah menelefon ke rumah Tajma. "Hello!
Di sini saya nak tanya, Tajma dah keluarkah? Oh yakah, O k terima kasih
ya?"
Eng Kheng terus menutup telefonnya. "Gila punya dia ni. Awai-awai pi
stesen kereta api buat apa entah.? Leter Eng Kheng.


Setelah kami tiba di terminal feri Sultan Abdul Halim, maka berjalanlah
kami menuju ke stesen kereta api. Semasa dalam perjalanan, kami telah
terserempak
dengan Rahim, Fadzlin dan Jaafar yang kebetulan nak ke Sbm di Kl juga. Mohd
Lee pun turut sama. "Oi, hangpa tunggu sapa ni?" Tegur Eng Kheng. "Kami
tunggu Jaafarlah." Fadzlin menjawab. "Dia pi mana?" Tanya Eng Kheng
kembali. "Dia pi kedai kopi sat." Fadzlin menjawab tenang. Selepas itu,
kami
terus beredar dari situ.




Setelah berbual dengan Fadzlin and the geng, maka kami pun berjalanlah
menuju stesen kereta api. Sesampai di stesen, kami masuklah ke tempat
menunggu.
Wahh! Kelas gitu. Ada aircon lagi. Dulu tiada.
"Eh, bila masa pulak tempat ini diubahsuai ya? Dulu takdak pun." Tanya
Eng Kheng dalam loghat hokian. "Hmmmm, aku pun tak tau. Dulu, masa aku
datang,
tak macam tu pun." Tan Ah Bah membalas. Tan Ah Bah adalah pengerusi sbm
Penang.
"Ha, Ah Bah, apamacam sekarang?" Tanyaku dalam hokian. "O k bagus. Ha
Khai Eong, ini you punya burger. 5 biji kesemua. Semua RM 9.50 tau? Nanti
aku kira balik kena bayar hang berapa." Ah Bah bersyarah panjang lebar.
"Tak apalah, itu kira kemudianlah. Masa panjang lagi." Aku membalas.
"Hmmmmm,
kalau awak kata gitu, tak apalah." Jawab Ah Bah rengkas.
Kemudian, aku diperkenalkan dengan seorang ahli bersekutu yang betul-betul
3 suku. Namanya hanya dipanggil Mr. Yow. "Hai Mr. Yow, apakhabar? I'm
Tai Khai Eong." Aku memperkenalkan diriku. "Ha, good, good, ada baik, ada
baik, hahahahahahaha!!!!!!!!" Gitulah jawabnya.
Jam 9.40 malam, Ah Bah telah menyuruh Mr. Yow, supaya pergi tengok sama
ada kereta api dah datang atau belum. Dia bawa Ah Bah Sekali sebab dia tak
tahu.
Beberapa minit kemudian, mereka pun kembali. "Ok, kereta api sudah mari.
Jom!" Arah Ah Bah pada kami semua. "Ha, jom, jom, jom, jom, jom, jom,
mari,
mari, mari, mari, mari, mari pelan-pelan jalan ha? Mari, mari, mari, o k
baik, baik, baik, baik," Itulah dia stile Mr. Yow. "Hei, gila betoilah
orang
tua ni. Kelam-kabut." Hatiku berkata agak marah. "Hello, hello, hello,
wah cantiknya. Ha, dia cantik o. Perempuan banyak cantik!? Tegur Mr.
Yow.
"Hmmmmmmmm, dahlah tua, gatai pulak. Kena penyepak sekali, baru ada akai.
Hei, meluatlah aku orang macam ni." kata hatiku marah.
Kami pun dah nak naik kereta api. Coach kami ialah k 1. Maka naiklah
kami. Aku duduk di tempat yakni kerusi nombor 14 dan Ah Bah duduk di katil
16
di sebelah aku. Tajma pula berada di belakangku dan Eng Kheng berada di
belakang sebelah kiriku. Mr. Yow pula, di katil yang sama dengan Eng Kheng
tapi
di sebelah atas.
Tiba-tiba, Mr. Yow datang padaku. Eh Khai Eong, nanti saya mau tidur,
saya boleh tidur dengan kasut-kasut sekalikah?" Tanya dia dalam cina
padaku.
"Eh Mr. Yow, you jangan gilalah. Mana boleh bawa kasut atas katil? Nanti
orang marah tau?" Terangku. "Ha, yalah, yalah, yalah, yalah, nanti orang
marah. Tak boleh bawa kasut naik katil o. Tak boleh, tak boleh. Nanti
orang marah." Kata Mr. Yow. "Hei, gila betoilah orang tua ni. Bawa dia
mai
buat apa entah. Aku pun tak tahu.
"Wah, kereta api ni, bantal dia terlalu rendahlah. Marilah saya nak ambil
sebiji lagi dari katil sebelah." Kata Mr. Yow. "Weh, Yow, tak boleh ambil
o. Nanti orang marah. Setiap orang hanya boleh ada satu aja." Ahbah
menerangkan dalam hokian. "Ha, Ha, yalah, yalah, tak boleh ambil o.
Seorang hanya
satu bantal. Ha, yalah, betullah, betullah. Nanti kena marah o. Tak boleh
ambil o." Kata Mr. Yow. "Astaghafirullah, orang tua ni, betullah 3 suku."
Kataku. Kereta api mula bergerak.
"Ha tudia. Dia jalan dah. Kereta api dah jalan. Wahhhhhhhhh!!!!!!!!"
Kata Mr. Yow.
Bersambung.


0 ulasan:





Arkit blog