Jumaat, Januari 25, 2008

Pergi BGM 2002 bahagian tiga


O k, sekarang, kita kembali semula ke hotel.


Selepas meminum air kacang soya, saya, Ah Bah dan Mr. Yow pun kembalilah
ke hotel. Salah seorang kakitangan di kaunter menegur kami. "Wah! You are
so busy ha? Get out and in." "Yalah, begitu sibuk sekalilah." Aku
menyampuk. Kami semua ketawa. Kami naik semula ke bilik 322.


Eng Kheng masih belum mandi. "Awak tak mandi lagikah Eng Kheng tanya Ah
Bah dalam hokian. "Belumlah, nak berak dululah." Eng Kheng menyampuk.
"Ha, kalau macam tu, pergilah." Kataku.


Aku pula seperti biasa, membuka radio. Itulah hobi aku. Suka mendengar
radio. "Awak ni celaka betullah Khai Eong tak dengar lagu cina punya.
Dengar lagu melayu aja." Ah Bah berkata. "Ho, aku lagu cina tak faham.
Aku cuma mendengar lagu melayu dan lagu hindi aja." Aku menerangkan.


Eng Kheng pula, dah habis berak dan mandi. Sementara aku pula, seperti
mendengar bunyi guruh. "Eh hujankah?" Eng Kheng bertanya. "Yalah kot."
Jawabku. "Mr. Yow, cuba tengok di luar, hujan tak?" Perintah Eng Kheng.
"O k, o k, o k, all right, all right, all right," itulah kata Mr. Yow.
Beliau telah memandang ke luar. Sebentar kemudian, beliau berkata. "Ha, dah
hujan dah. Tak lebat." "Wah, macammana ya? Tak dapatlah nak pergi makan
kot?" Tanyaku penuh kerisauan. "Ala, kejap aja, nanti, hujan tu
berhentilah." Mr. Yow berkata.


Beberapa minit kemudian, hujan pun berhentilah. Selepas hujan berhenti,
kami pun turunlah pergi makan. Makan kat kedai mana tu, tak tahulah aku.
Yang penting sekarang ialah makan. Mr. Yow belanja lagi. Nilah yang
seronok ni. Boleh hantam sepuas-puasnya. Di situ, aku makan nasi dua
pinggan besar. Best sekali. Adalah kot melebihi 30 ringgit untuk 4 orang.


Selepas makan, aku terserempak pula dengan kawanku iaitu Kek Kong. "Kek
Kong, apa macam sekarang?" Tanyaku. "Apakhabar sekarang?" Tanya Kek Kong
kembali. "Baik." Jawabku. "La, cakap melayu pulak?" Ah Bah bertanya.
"Kami memang dah biasa dah." Aku menerangkan. Dan selepas semuanya dah
selesai, kami pun pulanglah ke bilik hotel.


Tentu ramai yang bertanya, mana Tajma pergi kan? Selepas turun dari
kereta api, kami telah berpisah dengan Tajma. Tajma kata, dia nak ke rumah
kawannya di Melawati.


Bila kami sampai di hotel, kami pun duduklah berehat. "O k, sekarang,
kita dah tak ke mana-mana dah. Tepat jam 5 petang nanti, kita turun dan
pergi ke pejabat sbm Kl/Selangor dan tunggu bas di sana." Ah bah berkata.
"O k lah, sekarang ni, aku nak pergi beraklah." Mr. Yow berkata.


Selepas keluar dari toilet, dia pun memakai seluarnya kembali. "Hei!
Isteri aku ni kan, suka tarik aku punya kemaluanlah." Mr. Yow bercerita.
"Pasal apa dia berbuat demikian?" Ah Bah bertanya. "Dia kata, kemaluan aku
ni pendek sangat. Dia nak bagi panjang." Mr. Yow bercerita dengan bangga
sekali. "La, gatal punya orang tua." Kataku dalam hati. Eng Kheng dan Ah
Bah gelak aja.


"Oh, orang Thailand suka buat macam tu ya?" Tanyaku ingin dia teruskan
cerita. "Ya, ya, ya, memang mereka suka buat macam tu." Mr. Yow
menerangkan.


"Eh, adakah suami-isteri mandi sekali ha?" Ah Bah bertanya. "Ada, ada,
siapa kata tak ada? Ada." Kata Mr. Yow. "Awak dan isteri awak mandi
sekalikah Mr. Yow?" Ah Bah bertanya. "Ya, ya, dia bubuh shampu di kepala
dan badan kita. Dia basuh semua anggota badan kita. Dia basuh dari atas
sampailah ke bawah. Tak kira tempat." Terang Mr. Yow. "Best tak Mr.
Yow?" Ah Bah bertanya. "Oh, wow! Wow! Wow! Best, best, best,
hahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!" Kata Mr. Yow galak.
"Amboi, gatal dan miang sungguh orang tua ni." Sumpahku dalam hati. "Ha,
Khai Eong, bila awak balik nanti, awak jangan pergi cerita merata pulak.
Nanti orang salah sangka pulak. Nanti orang kata, kita semua ni gatal
lebih-lebih." Pesan Ah Bah. "Taklah, aku tak cakaplah." Aku berkata
selamba.


Aku dah naik geli dengar topik-topik ni. Aku pun kuatkan radio. Malas
nak dengar.


Jam 4 petang, Ah Bah pergi mandi. Dan kira-kira jam 4.45 minit petang,
kami pun check out dari Lido Hotel. Sebelum kami ke perkarangan pejabat sbm
Kl/Selangor untuk menunggu bas yang akan membawa kami ke tempat mesyuarat di
Sepang, kami telah ke satu lagi pusat mengurut milik kawan Ah Bah. Aku tak
tahulah nama apa.


Di sana, Kami telah mengisikan air mineral ke botol yang kami bawa.
Setelah mengisi air dan berbual-bual sebentar dengan kawan Ah Bah tu, kami
pun berangkatlah ke perkarangan pejabat sbm Kl/Selangor untuk menunggu bas
yang akan membawa kami ke tempat mesyuarat agung sbm di Sepang tu.
Khabarnya, ada beberapa bas yang disediakan.




Jam sudah 5.15 petang hari Jumaat 14.6. Kami pun berjalanlah ke
perkarangan pejabat Sbm Kl/Selangor untuk menunggu bas yang akan membawa
kami ke tempat mesyuarat di Sepang. Bila kami sampai, bas masih belum tiba.
Terdapat beberapa kerat manusia yang telah menunggu di situ. Geng dari
Pulau Pinang, masih belum nampak batang hidung lagi.


Sedang asyik menunggu, tiba-tiba, aku terserempak dengan Silaturahim.
"Woi Rahim!" Aku menegurnya. "Ha Khai Eong," balas Rahim. "Hang pi mana
pagi tadi Rahim?" Tanyaku. "Pi rumah kawan." Jawabnya rengkas.


"Tadi pagi, hang pi mana Khai Eong?" Rahim bertanya kembali. "Ala,
nanti, hang bacalah dalam testgroup tu." Kataku rengkas. "Ceritalah mana
hang pi pagi tadi." Rahim memujuk. "Tak palah, hang balik satni, hang
bacalah." Balasku kembali. Aku beredar dari situ.


Lepas itu, muncul pula Jaafar. "Ha, Khai Eong, hang mai sat. Ada orang
nak jumpa. Amboi, asyik dok Khai Eong, Khai Eong, tak sabak-sabak." Leter
Jaafar. Dia membawa aku untuk berjumpa dengan orang itu. "Siapa dia yang
nak jumpa aku sangat ni Pak?" Aku bertanya. "Aku tak tau. Hang jumpa
sendiri." Jawab Jaafar rengkas. "Eh, mana dia ha?" Tanya jaafar
sendirian. "La, dia takdak dah." Jaafar berkata padaku. "Siapa tu Pak?"
Tanyaku kembali. "Aku tak kenai dia." Jawab Jaafar Rengkas.


Tajma telah datang berjumpa Ah Bah. "Ah Bah, saya duduk di kedai kopi
tau? John Kim dan anaknya pun ada di sana. Marilah kalau nak joint."
Tajma berkata.


Tidak lama selepas itu, aku, Eng Kheng dan Ah Bah pun pergilah ke kedai
kopi itu. Kami semua minum teh panas. Siapa yang belanja, aku tak tau.
Minum ajalah. Peduli apa?


Di sebelah kiriku ialah Eng Kheng. Pelayan kedai telah meletakkan teh di
hadapan Eng Kheng. Eng Kheng tidak sedar dia duduk di bahagian meja yang
ada garisan sambungan yakni dua meja dicantumkan sekali, akan terdapat
garisanlah di tengahnya. Sebaik sahaja dia terlangar cawan teh itu dengan
tangannya, cawan itu terus terbalik. Habis teh tumpah ke meja. "Ayo,
apasal itu macam?" Eng Kheng agak terkejut dengan kejadian itu.


Apabila air teh dah tumpah, budak perempuan yang duduk di hadapan Eng
Kheng itu tidak sempat mengelak lagi. Habis pakaiannya terkena teh panas.
Dahlah basah, panas pulak tu.


Ayooo!!! Habislah. Basah baju aku." Dia merungut. "Apa nak buat, pergi
tukar ajalah." Cadang anak John Kim. Budak perempuan itu pun, pergilah
menukar baju.


Jam sudah menunjukkan pukul 6 suku petang. Bas yang ditunggu, masih belum
tiba lagi. Kami terus melepak di kedai tersebut.


Semua sudah bising sebab bas tak sampai. "Wah, ni nak sampai di Sepang
pukul berapa ni pun tak taulah. Ish, depa ni kan, buat kerja tak
teraturlah. Kelam-kabut semuanya." Ah Bah merungut. Aku diam aja.


Kira-kira jam 6.30 petang, bas yang ditunggu-tunggu pun tiba. Ada dua bas
semua. Kami naik bas di depan. Aku duduk bersama seorang ahli Kl/Selangor.
Dia dan kawannya tu, asyik main handphone mereka. Peliklah orang buta ni
tau.


Maka, bermulalah perjalanan kami ke tempat mesyuarat di Sepang. Wah!
Suasana dalam bas begitu hingar-bingar sekali. Ibarat macam pasar borong.


Silaturahim dan Fadzlin Hiezrie duduk di belakang aku. Mereka asyik
sembang pasal komputer aja. Aku tak peduli itu semua. Aku dengar walkman.
Itulah hobi aku.


Di tengah perjalanan, aku terasa nak berak pulak. Ah, tahan ajalah. Tak
lama lagi, sampailah tu. Aku terus mendengar walkman. Tengah syok dengar,
siaran pula hilang. Ah! Malaslah nak dengar.


Sementara itu, di depan, ahli kl/Selangor begitu riuh sekali. Yang paling
riuh ialah suara seorang lelaki. Aku tak tau apa namanya. Tapi aku dengar,
orang panggil dia Awang.


Tiba-tiba, bas berhenti. Dia berundur ke belakang. Alamak, silap
jalanlah ni. Dahlah tak sampai-sampai, aircon pulak rosak. Dajai betoi.
Aku pula, terasa nak berak.


Jam sudah hampir 9 malam. Aku lihat, Jaafar mundar-mandir. "Tudia aih
punyalah jauh. Macam Penang ke Alok stak o." Jaafar berkata.


Tiba-tiba, aku dengar Awang berkata-kata dalam telefon. "Hello Firus,
engkau dah sampaikah? Ha, walau pun kami naik bas yang tercorot, tapi, kami
sampai dulu tau?" Awang berkata agak kuat.
"hahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Semua orang
Kl/Selangor ketawa. "Hai, macam-macamlah dia ni." Rosmaria berkata.


Tetiba jer, terdengar suara anak John Kim bercakap dalam telefon. Cakap
cina. "Hello! Belum sampai lagilah. Ayo, macam sardin. Tak taulah
punyalah jauh." Itulah serba ringkas.


Jam sudah menunjukkan jam 9.10 malam. Bas masih belum tiba lagi. Wah,
teruknya perjalanan. Dahlah silap jalan.


Akhirnya, sampai juga kami di Hotel Sri Malaysia. Aku terus pergi toilet.
Lepas tu, kami pergi menghadiri jamuan makan malam.


Semasa makan, Cik Nazari yakni setiausaha agung sbm telah memberikan
sedikit taklimat kepada kami. Aku gtak ingat sangatlah taklimatnya.
Antaranya, para peserta yang tinggal di Empress Hotel akan makan di bilik
yang berhawa dingin di Hotel Sri Malaysia semasa mesyuarat. Mereka hanya
akan bersarapan di Empress Hotel aja. Mesyuarat akan bermula jam 9 pagi.
Itulah antara kandungan taklimatnya.


Selepas makan, kami pun berangkatlah ke Empress Hotel. Kami menumpang bas
dari sbm perak. Kamilah yang paling lambat sekali. Terdengar leteran
seorang ahli wanita dalam bas. "Hai, dahlah lambat, nak bising pulak."


Bas pun memulakan perjalanannya. Alamak, takdak aircon pulak. Dajai
betoi.


40 minit kemudian, bas pun tibalah. Setdelah segala urusan selesai, kami
pun pilah bilik masing-masing. Aku dan Mr. Yow tinggal di bilik 206, Ah
Bah dan Eng Kheng di bilik 205, Tajma dan Norazliha di bilik 212 dan Latifah
dan kak Ros di bilik 213.


Di Em;press hotel ni ada siaran Astro. Semuanya english. Antaranya,
ESPN, CNBC dan beberapa lagilah.


Setelah mandi, semua dah tidur akibat keletihan.


O k, bersambung.


0 ulasan:





Arkit blog