Jumaat, Januari 25, 2008

Pergi BGM 2002 bahagian empat


O k, inilah kisah selanjutnya.


Kini, tibalah hari Sabtu 15 Jun. Kira-kira jam 5.45 pagi, aku dan Mr.
Yow pun bangunlah. Aku pergi mandi dulu sementara Mr. Yow pula,
mengemas-emas katil dan begnya.


Kira-kira jam 6 suku pagi, aku dah selesai. Sementara, radio walkman aku
yang dah dibuka sejak belum tidur malam semalam, masih terus berbunyi.
Setelah aku mandi, kini tibalah giliran Mr. Yow untuk mandi. Dia pun
pergilah mandi.


Setelah semuanya dah siap dan beres, kami pun keluarlah. Kami pergi ke
bilik 205 iaitu bilik Ah Bah. Mereka sedang bersiap-siap.


"You semua sudah siap?" Tanya Ah Bah dalam hokian. "Ha, sudah, sudah,
sudah, sudah, sudah, sudah siap." Mr. Yow berkata dengan kelam-kabutnya.


"O k lah, jom kita turunlah." Ah Bah berkata. "Eh Mr. Yow, jangan lupa
tekan M untuk makan ha?" Ah Bah berpesan. "O k, o k, o k, o k, o k, makan.
Tekan M. Untuk makan." Kata Mr. Yow.


Lif pun sampai. Kami pun turunlah ke tempat makan. Bila kami sampai,
kami dapati peserta dari Perak dan Terengganu sedang makan dengan lahapnya.
Wah! Bau begitu wangi sekali.


Tak lama lepas itu, dapatlah kami makan. Pagi itu, kami makan nasi lemak,
sossage, roti bakar dan bermacam-macam lagi. Kenyanglah aku. Tapi yang tak
bestnya, kena makan dengan sudu. Nilah yang buat aku tak boleh bantai
banyak-banyak tu. Ala, boringlah.


"Mr. Yow, Mr. Yow," Eng Kheng memanggil. "Ha, ya, ya, ya," Mr. Yow
menjawab. "Saya mahu air." Eng Kheng memberitahu. "Awak mahu airkah?
Nanti saya ambil. Nanti." Kata Mr. Yow. Dia pun, pergilah mengambil air.


"Ada buah apa ha?" Eng Kheng bertanya. "Tembikai susu." Ah Bah menjawab
rengkas. "Tembikai susu ajakah. Ada satu jenis buah sajakah?" Eng Kheng
bertanya. "Aku tak tau sebab aku hanya makan tembikai susu aja." Ah Bah
menjawab. "Tembikai susu, lepas tu, tak ada apa dah." Tajma yang sejak
tadi mendiamkan diri, menyampuk. "Kalau tembikai susu, aku tak mau makanlah
sebab aku tak makan." Beritahu Eng Kheng. "Tidak, tidak, tidak. Ada
........... Tembikai." Beritahu Tajma. "Oh, ada tembikaikah? Kalau gitu
saya mahulah." Eng Kheng memberitahu.


"In fron of me, have what ha?" Eng Kheng bertanya dalam bahasa english.
"Tak pedaslah kan Tajma?" Tanya Eng Kheng. "Hmmmmmmm," Jawab Tajma.


Mr. Yow pun datanglah membawa air. "Ha, nah." Kata Mr. Yow. "Ini air
apa, kopikah?" Eng Kheng bertanya. "Awak mau kopikah? Tak taulah sedapkah
tak." Mr. Yow berkata.


Eng Kheng telah terlanggar gelas. Nasib baik tak jatuh gelas tu.


"Ha, mari, mari, ini buah." Kata Mr. Yow. "Yang tu semua, tolak pi
belakang Eng Kheng." Kata Tajma.


"Eh, awak cakap dengan siapa Mr. Yow?" Eng Kheng bertanya. "Cakap
dengan awak semualah. Mahukah tak buah ni?" Tanya Mr. Yow. "Sossage dan
Lap Cheong mahukah?" Mr. Yow bertanya. "Saya tak maulah. Lap Cheong tu
masinlah." Beritahu Eng Kheng. "Saya tak maulah Lap Cheong. Saya dah
ada." Beritahu Ah Bah pula.


Setelah semua dah selesai makan, kami pun pergilah menunggu bas di hadapan
hotel.



Selepas makan, kami semua menuju ke bas. Kami menumpang bas perak.
Maklumlah dari Penang, sikit orang aja. Kami pun naiklah.


Kira punya kira, salah seorang dari peserta perak tiada. Wan Cik nama
dipanggil. "Wan cik! Wan Cik!" Panggil seorang lelaki yang duduk di
hadapanku. "La, dia tak menyahut." Rungutnya.


"Hei mari, mari, mari, Wan cik." Panggil orang yang mengawal selia kami
semua.


"Eh Wan Cik tak ader. Wan Cik tak ader tunggu." Kata lelaki yang duduk
di hadapanku. "Haia, dia pergi mana ha?" Tanya penyelia itu.


"Dia dengan you tadi bukan?" Tanya lelaki itu. "Ya." Jawab penyelia itu
rengkas. "Apalah, dia cari sapa pulak?" Rungut lelaki itu.


"Saya mau pegi cari Penang punya orang." Kata penyelia tersebut.


"Wan Cik, Wan Cik ada tak?" Tanya Ibrahim peserta dari Pulau Pinang.
"Tak der, tak der." Jawab lelaki itu.


"Wan Cik tak der." Bersuara seorang wanita di hadapan. "Lu lain kali
bawa ........" Penyelia terhenti berkata-kata. "Wan Cik dah ada dah?"
Tanya seorang lelaki. "Tak der, tak der." Jawab lelaki yang duduk di
hadapanku itu.


"Wan Cik yang mana satu ha?" Tanya Ibrahim peserta dari Pulau Pinang.


Bila bas dah mula berjalan, lelaki yang duduk di hadapanku pun mulalah
menelefon orang yang dipanggil Wan Cik itu.


"Hello Wan Cik, kamu ke mana? Ha! Baru bangun? La-illa ha-illaullah
kamu. Ape yang kamu buat baru bangun? Pegi mencari orang? Kami semua dah
dok ataih baih dah ni ha? Ha, kamu naik jerlah bas dari Johor tu. Hei!"
Lelaki itu bersuara agak kuat.


"Amboi, kuatnya suara." Kata seorang wanita.


Sementara itu, Tajma, Ros Aniza, Latifah dan Norazliha sedang berbincang
atas bas. Ni tugas keranilah ni.


"Ni satni kan, ahli bersekutu tolonglah sat no? Masa makan satni, kita
bawa depa pi duduk aja." Tajma memberikan taklimatnya. "Nak bawa
macammana?" Latifah bertanya. "La, kita bawa pi tempat duduk aja. "Ahli
bersekutu bawa pi tempat duduk ajalah. Kat meja tu, dah tuleh siap dah
mana-mana punya. Kalau Penang, dia tuleh Penang. Kita bawa depa pi duduk
aja. Lepaih tu, kita ambik makan kat depa tu. Lepaih tu, bawalah depa pi
toilet dan lepaih tu, bawa depa pi baliklah tempat depa tadi. Kena suruh
depa beratok dululah. Kalau tak satni, lambat. Ha lagu tu." Tajma
memberikan taklimatnya yang agak panjang lebar.


Maka, fahamlah semua kerani yang mendengar taklimat dari Tajma itu.


"Ha, semua ada name tack kah?" Eng Kheng mula bertanya. "Name tack,
ada." Latifah menjawab. "Semua mesti ada name tack tau? Kalau tak satni,
tak boleh masuk o." Eng Kheng memperingati kami semua.


Bas pun memulakan perjalanannya. Lagu hindi pun dimainkan. Aku sampai
tertidur mendengarkan lagu hindi itu.


"Amboi, awat hang dengak lagu hindustan sampai dok mimpikah? Hang dok
mimpi marka kah?" Norazliha mengusik aku. "Dak, aku mengantuklah.
Semalam, aku tidok lambat." Aku menerangkan. "Mengantukkah dok ingat
marka? Awat tidok lambat semalam?" Norazliha bertanya. "Dok teringat
marka kah?" Norazliha menyambung. "Dak aih." Jawabku rengkas. Bas
meneruskan perjalanannya.


Bersambung.


0 ulasan:





Arkit blog