Khamis, Mei 08, 2008

Cerita streamyx

Amboi, teruknya streamyx.


    Beberapa minggu yang lalu, kat kawasan aku telah dilanda dengan hujan dan ribut petir yang dahsyat.  Ribut petir yang dahsyat itu telah menyebabkan talian telefon ke beberapa rumah kat kawasan aku, termasuklah salah sebuah telefon kat rumah aku dah terkena kilat.  Ribut petir ni berlaku pada awal pagi Ahad lebih kurang jam dua pagi.  Tapi aku bertuahlah pasai telefon kat bilik aku tak kena.  kalau kena, alahai, habehlah streamyx aku.


    jadi, seharian di hari minggu tu, depa tak dapatlah nak pakai telefon.  Pada hari Isnin, telekom mai repair.  Ha, dah elok balik.  Tapi, mai hari Khamis, lingkop balik.  Aku dial 100 buat laporan, mai pulak pagi Jumaat, dia check tiang telefon.  ha lepas tu krosek punya krosek, elok balik.  Tapi start time tu, streamyx buat taik pulak dah celaka betoi.


    Ingatkan tak apalah pasai selalunya, streamyx ni, masalah tak stabil ni sat saja dia punya perangai.  Tapi, aku tunggu punya tunggu punya tunggu, tak kesudah masalah line streamyx ni.  Wah!  Ini sudah kes berat ni!


    Disebabkan masalah talian streamyx yang tak stabil ni, aku dah tak boleh nak bersembang dengan rakan-rakan aku kat skype tu.  Yalah pasai talian dia tu, asyik nak putus sahaja.


  Dan pada Selasa, 6 Mei, aku buat laporan.  Maka tiga orang kakitangan streamyx mai rumah.  Ha, depa pun krosek-kroseklah komputer aku.  Terpaksalah aku tutup jaws tu.  Yang seronoknya, bila depa ni mai, talian jadi sihatlah pulak.  Ha, maka depa pun bagi taulah yang talian ni takdak apa-apa.  Depa pun balik.


    Bila depa balik, talian streamyx dah start meragamlah balik.  Wah, nilah yang buat tention ni.  Aku dah bercadang nak buat report lagi kat streamyx tu.  Yalah, nak bagi taulah line tak sihat balik.


    Tadi, semasa aku check mail, aku pun terjumpalah satu mail yang menceritakan macammana nak boot up internet spead.  Ha, baca di bawah.  Kalau nak ikut, silakanlah.


Boost Up Internet Speed Without Using Software

Above 90% computers all over the world run Windows... and hence another computer trick.

FACT
But do you know that about 20% of your internet bandwidth is reserved by Microsoft.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ---
Uses of Reserved Bandwidth
** Windows Automatic Updates rely on this reserved bandwidth.
** Fast loading Microsoft Websites
** Sending Error Reports
** Online Help support in Microsoft Office
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ---
But this can be recovered back...
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ---
The Remedy
** Start >> Run
** Type gpedit.msc
** This opens the Policy Editor
** Now, Local Computer Policy >> Computer Configuration
** Then, Administrative Templates >> Network
** Now, click on QOS Packet Scheduler
** Now, on Right hand side
** Double Click Limit reservable bandwidth
** Now in Setting Tab

************ ********* ********* ********* ********* ***
It says : Not Configured
Reality : The Explain Tab says "By default, the Packet Scheduler limits the system to 20 percent of the bandwidth of a connection"

************ ********* ********* ********* ********* ***

** So, on Setting Tab select Enabled
** Now, change Bandwidth limit (%) to 0 (Zero)
** Click OK !!!

That's All !!!


    Ha, setelah aku mengikuti langkah-langkah di atas, sehingga ke jam ini, talian streamyx aku jadi sihatlah jugak tak putus-putus bila call orang di skype.  Kira ok dan lega sikitlah aku.

0 ulasan:





Arkit blog